دکترشفیعی: دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی و فنی حرفه‌ای پرکننده حلقه‌های مفقوده ارتباط صنعت و دانشگاه هستند

۳۰ مهر ۱۳۹۳ | ۱۷:۱۷ کد : ۹۹۲۱ دستاوردهای دانشگاه ها
تعداد بازدید:۸۵۷
دکتر مسعود شفیعی سرپرست دانشگاه های فنی و حرفه ای و جامع علمی کاربردی گفت: این دودانشگاه‌ می‌توانند حلقه‌های مفقوده ارتباط صنعت و دانشگاه را پرکنند.به گزارش روابط عمومی وزارت علوم ، دکتر شفیعی در ...
دکتر مسعود شفیعی سرپرست دانشگاه های فنی و حرفه ای و جامع علمی کاربردی گفت: این دودانشگاه‌ می‌توانند حلقه‌های مفقوده ارتباط صنعت و دانشگاه را پرکنند.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم ، دکتر شفیعی در سخنانی به عملکرد دانشگاه های جامع و فنی حرفه ای در راستای اهمیت دادن به گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه پرداخت و اظهار داشت :ماهیت اصلی دانشگاه های جامع علمی‌کاربردی و فنی و حرفه ای، مهارت محور بودن آن هاست و در این راه، محور اصلی ارتقای صنعت است، یعنی علم دانشگاهی به صورت فناوری تجلی پیدا کند. اگر علم به فناوری تبدیل شود، فناوری به صنعت تزریق می شود و نیاز بازار نیز برطرف می شود و نهایتا اقتصاد دانش بنیان شکل می گیرد.
وی افزود : اگر در مقالات ISI رتبه بالایی داریم امر خیلی خوبی است و باید ادامه یابد اما اگر این علم و مقالات ما به ثبت اختراع منتج نشود و وجود خارجی در اقتصاد ما نداشته باشد تاثیرش در جامعه کمرنگ خواهد شد.
سرپرست دانشگاه حامع علمی کاربردی با بیان اینکه باید شعار "تبدیل ایده به محصول" به عنوان یک فرایند در مراکز آموزش عالی و پژوهشی شکل بگیرد ، گفت :  یکی از جاهایی که می تواند این فرایند را ایجاد و مدیریت کند دانشگاه جامع علمی- کاربردی است ودر واقع این دانشگاه برای همین منظور طراحی شده است.
وی درتشریح معنایی دوره های دو- دو درنظام آموزشی گفت : منظور ازاین دوره یعنی کاردانی و کارشناسی ناپیوسته، و معنایش این است که دو سال کاردانی می‌خوانید و وارد بازار کار می‌شوید و چند سال کار می‌کنید و برمی‌گردید به دانشگاه و دو سال دیگر می‌خوانید و این جاست که تجربه و علم یعنی همان ارتباط صنعت و دانشگاه تلفیق می‌شود و کارآیی بهتری خواهد داشت
دکتر شفیعی افزود : البته رواج مدرک گرایی باعث شده که کاردان‌های کشورمان دوست دارند قبل از اینکه وارد صنعت شوند و تجربه ای اندوخته باشند کارشناسی ناپیوسته بخوانند که باید در این خصوص فرهنگ سازی مناسبی صورت گیرد .
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی یا باید شاغل باشند یا آمادگی پذیرش شغل را داشته باشند ، اظهار داشت :  دردانشگاه جامع علمی کاربردی دو مولفه و شاخص داریم؛ یعنی مهارت‌محوری و داشتن بازار کارکه هردو باید با هم باشند. اگر دانش آموخته ای در بازار کار، تاثیرگذار است ولی مهارت ندارد جایش در دانشگاه های دیگر است و اگر مهارت محور است ولی بازار کار ندارد باز هم جایش جای دیگری است.
وی همچنین در خصوص حمایت های دولتی از دانشگاه های جامع  و فنی حرفه ای گفت : ما اعتقاد داریم که دولت باور دارد که این نظام مهارتی به درد جامعه و صنعت می‌خورد و آقای رئیس جمهور هم بارها به این موضوع اشاره کرده‌اند و قبل از آن نیز مقام معظم رهبری «پنجه های کارآمد» را مطرح کردند. یعنی نیروهایی که تربیت می کنیم باید در بازار کار کمک ما باشند. ما در دنیای علمی پیشرفته ایم ولی در دنیای فناوری ممکن است جایگاه بالایی نداشته باشیم فلذا اگر ما بتوانیم علم مان را تبدیل به فناوری کنیم و بازار را به دست بیاوریم، قدرتمند می شویم.
دکترشفیعی افزود : این روزها اگر صاحب علم و فناوری هستید، صاحب قدرت هستید. اگر صاحب فناوری ها باشیم، کشورهای توسعه یافته نمی توانند ما را تحریم کنند. البته هر کشوری نمی تواند همه توانمندی ها و فناوری ها را داشته باشد. خداوند خواسته تا ما نفت و معدن و گاز داشته باشیم که این نعمت ها خیلی خوب است ولی باید کاری کنیم که ارزش افزوده به وجود بیاوریم. ما باید نفت و گاز را به فرآورده های با ارزش افزوده تبدیل کنیم، محصولات لایه های بالا با فناوری های بالا را کسب کنیم وارزش افزوده و بازار بهتری را داشته باشیم و از آن طرف می توانیم دنیای پیشرفته را وابسته به خودمان کنیم.
وی با بیان اینکه آزمایشگاه های دانشگاه فنی‌حرفه‌ای بسیار قدیمی است ، گفت : اگر می‌خواهیم اشتغال به وجود بیاوریم نیروها باید در جای خوبی تربیت شوند که یکی ازشاخصه های آن  استفاده از تجهیزات استکه در این خصوص نامه‌ای هم برای دکتر نوبخت نوشتیم که در صورت امکان اعتبار قابل توجهی به ما تخصیص دهند که به بازسازی و نوسازی آزمایشگاه ها و کارگاه‌ها بپردازیم تا دانشجویان بتوانند کاربردی و مهارت محور تربیت شوند.
سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای با بیان اینکه در انجام امور علمی هم باید تعصبی مانند تعصب دوران دفاع مقدس داشته باشیم ، گفت :  اینکه واردات بنزین را برای ما تحریم می‌کنند باید  به رگ غیرتمان بربخورد. باید تعصبی مثل تعصب زمان جنگ داشته باشیم که می‌گفتند بسیجی‌ها از خودشان می‌گذرند و روی مین می‌روند. باید در دنیای علم هم این گونه عمل کنیم. اگر علم تبدیل به فناوری شود و ارتباط میان دانشگاه و صنعت ما شکل بگیرد مسلما به آن درجه خواهیم رسید.
وی با اعلام اینکه تا کنون 17 کنگره سراسری همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت را برگزار کرده است ، گفت : در این راستا انجمنی به نام جمعیت ایرانی پیشبرد ارتباط صنعت ودانشگاه داریم و همچنین چندین مجله علمی‌ترویجی و علمی‌پژوهشی در این حوزه داریم که درواقع یک حرکت بزرگی را شروع کرده‌ایم تا همگان را متقاعد کنیم که ارتباط صنعت و دانشگاه باید شکل بگیرد و تنها دلیلی که من قبول کردم مسئولیت این دو دانشگاه را بپذیرم این بود که باورم شد که در اینجا می‌توانیم حلقه‌های مفقوده ارتباط صنعت و دانشگاه را بر طرف و صنعت و دانشگاه را به هم نزدیک کنیم.
دکتر شفیعی گفت : در دنیای جدید صحبت از نظام ملی نوآوری است، در نظام نوآوری همه چیز هست؛ پارک نوآوری، مراکز رشد و شهرک‌های علمی تحقیقاتی باید این فرآیند را تکمیل کنیم تا بتوانیم جایگاه واقعی خودمان را در دنیا داشته باشیم. در این راستا، عامل مهم، نیروی انسانی است. نیروی مهارت محور اگر تربیت شود ما می‌توانیم حتی نیرو صادر کنیم و حتی در منطقه خلیج فارس و عراق، افغانستان و می‌توانیم نیروهایی را برای آنها نیرو تربیت کنیم.
سرپرست دانشگاه های جامع علمی کاربردی و فنی حرفه ای در پایان سخنان خود گفت : به هرحال کاربلدی و پنجه های کارآمد و مهارت محور جزو خصیصه های دانشگاه های جامع علمی کاربردی و فنی و حرفه ای است که ما باید به طور قوی و محکم نیرو تربیت کنیم و ان‌شاءالله به نتایج خوبی هم دست یابیم.