دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل تبدیل علم به ثروت را در اولویت‌های کاری خود قرار داده

۲۹ آذر ۱۳۹۴ | ۱۰:۳۸ کد : ۹۳۳۸ دستاوردهای دانشگاه ها
تعداد بازدید:۹۲۱
معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در خصوص  برپایی هفته پژوهش و فناوری  94 در این دانشگاه  به ایراد سخنانی پرداخت.به گزارش روابط عمومی وزارت علوم ،دکتر علی اصغر قریشی معاون پژوهش...
معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در خصوص  برپایی هفته پژوهش و فناوری  94 در این دانشگاه  به ایراد سخنانی پرداخت.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم ،دکتر علی اصغر قریشی معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل خصوص تأثیر پژوهش و فناوری در تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و تبدیل علم به ثروت گفت: ارتباط با صنعت و دانشگاه در راستای تبدیل علم به ثروت در قالب یک چرخه قابل تعریف است. مهم‌ترین مشخصه‌ این چرخه بازخوردهای موثر از صنعت به دانشگاه و از دانشگاه به صنعت جهت اصلاح فرآیندها و رسیدن به زبانی مشترک می باشد.
وی افزود : برپایی هفته پژوهش و فناوری می‌تواند بستر مناسبی را برای نزدیکی این دو نهاد به یکدیگر فراهم سازد تا دانشگاه و صنعت با شناخت متقابل نیازهای دو طرف، فرآیندهای تبدیل علم به ثروت را به قابل اعتمادترین روش تعریفکنند.
دکتر قریشی در خصوص ارتباط صنعت و دانشگاه در دانشگاه  صنعتی نوشیروانی بابل گفت: دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با بهره‌گیری از پتانسیل قابل توجه اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی سعی کرده است تا با برقراری ارتباطی موثر با مراکز صنعتی و پژوهشی ضمن شناخت نیازهای صنعتی کشور، بستری مناسب را برای فعالیت پژوهشگران و اساتید دانشگاه فراهم آورد و بررسی آمارهای گذشته نشان از رشد قابل ملاحظه‌ این دانشگاه در مسیر ارتباط موثر با صنعت دارد و با انعقاد قراردادهای متنوع پژوهشی، قابلیت‌های دانشگاه به طور موثری در خدمت ارتباط موثر صنعت با دانشگاه قرار گرفته است.
معاون پژوهشی دانشگاه نوشیروانی بایل در خصوص برپایی هر چه بهتر مراسم هفته پژوهش و فناوری در دانشگاه ها گفت: به نظر می‌رسد که هماهنگی بیشتر مراکز استانی و کشوری در مسیر برگزاری هفته‌ پژوهش می‌تواند کمک شایانی به منظور دستیابی به اهداف متعالی آینده کند و بر این اساس پیشنهاد می‌شود که با ارائه‌ برنامه‌ای مشترک و تعیین اهداف کمی و کیفی متناسب و مناسب،‌ هفته پژوهش برنامه محور در دستور کار قرار گیرد. در ضمن پیشنهاد می‌شود کمیته‌ برگزاری هفته‌ پژوهش فعالیت‌های منسجم خود را برای هر سال از ابتدای همان سال در قالب برنامه‌ها، آیین‌نامه‌ها و جلساتی مستمر آغاز کند.
وی در خصوص میزان هماهنگی و همکاری دستگاه های اجرایی استان با مراکز دانشگاهی، پژوهشی و فناوری استان مازندران افزود: تخصیص بودجه‌ها باید براساس فعالیت‌های واقعی دانشگاه‌ها و نه براساس اسم یا پیشینه‌ دانشگاه‌ها صورت پذیرد. در این راستا عدم وجود برنامه‌ای مشخص برای نظارت بر پیگیری فعالیت‌های پژوهشی و اهداف مستند، همواره سبب‌ساز مشکلات عدیده‌ای شده است. لذا نظارت مستمر و منطقی و تخصیص بودجه‌های متناسب همواره دغدغه‌ به حق مراکز پژوهشی بوده، اقدام موثر جهت نظارت فعالیت‌ها در محل اجرا همواره کمک‌کننده است.
دکترقریشی درمورد تخصیص بودجه پژوهش در سطح کشور گفت: با توجه به اهداف تعیین شده در اسناد بالادستی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، در این دانشگاه فعالیت‌ها براساس برنامه‌ی تدوین شده تعریف و اجرا می‌شوند؛ لذا در این راستا مباحث گوناگون از جمله انرژی‌های نو و تجدیدپذیر (پیل سوختی پلیمری، پیل سوختی زیستی، انرژ‌ی‌های دریا)، محیط زیست (تصفیه‌ پساب‌ها و شیرابه‌های خطرناک، شیرین‌سازی)، بایوتکنولوژی، شکل‌دهی فلزات (هیدروفرمینگ و ...) موتور و ژنراتورهای الکتریکی، مخابرات و رادار، فرآوری و انتقال برق، زلزله و ژئوتکنیک پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته و دستاوردها در اختیار بخش صنعت قرار گرفته‌اند.
معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل درخصوص دستاورد این دانشگاه  درحوزه ارتباط با صنعت اظهارداشت: دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در کنار ارتباط موثر با صنایع و مراکز پژوهشی گوناگون تبدیل علم به ثروت را در اولویت‌های کاری خود قرار داده  و براین اساس سعی نموده تا فرآیند تبدیل ایده به محصول را با بهترین شکل پیاده‌سازی کند. ایده‌های مطرح شده با حضور موثر اساتید و دانشجویان علاقه مند پس از تکمیل وارد فاز نمونه‌سازی و دومرحله‌ بازاریابی وارد مرکز رشد فناوری دانشگاه می‌شود که براساس کارهای انجام شده و دستاوردها، مرکز رشد فناوری این دانشگاه به خوبی از عهده این امر خطیر برآمده است.
وی درخصوص تحقق دانشگاه های نسل سوم یا دانشگاه کارآفرین گفت: سند آمایش آموزش عالی، سندی قابل تحسین و اتکا است ولی گفتنی است  که پیاده‌سازی این سند نیازمند ممارست و پیگیری جدی می‌باشد. در ضمن با توجه به پیشرفت‌های به دست آمده در قالب توسعه‌ علم و دانش فنی، توجه دقیق بر اجرای آن همواره می‌تواند منشأ خیر و برکت برای این استان وکل کشور شود البته پرواضح است که هر سند پویا، نیازمند بازنگری مستمر می‌باشد تا با نیازها و پتانسیل‌ها هم ‌راستا شود و سند آموزش عالی نیز از این امر مستثنی نمی‌باشد.