حضور وزیر راه و شهرسازی دردانشگاه قم
دکترعباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی درنشستی با استادان دانشگاه های استان قم در محل دانشگاه قم گفت: بافت های تاریخی قم مورد بیمهری قرار می گیرد.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکترآخوندی گفت: مسئله قا...
دکترعباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی درنشستی با استادان دانشگاه های استان قم در محل دانشگاه قم گفت: بافت های تاریخی قم مورد بیمهری قرار می گیرد.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکترآخوندی گفت: مسئله قابل زندگی بودن شهرها تبدیل به یک سئوال اصلی شده که چقدر شهرهای ما قابلیت زندگی دارد؟ این یک سئوال بسیار سختی است چون این جریان به تدریج اتفاق میافتد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رشد سریع جمعیت در شهر قم، نرخ رشد جمعیت دراین شهر را نگران کننده دانست و گفت: این که جمعیت قم ظرف 40 سال به 8 برابر برسد، در واقع سریعترین رشد جمعیت در کشور است.
دکترآخوندی با بیان اینکه قم کارکردهای متفاوتی دارد، گفت: قم یک نقش جهانی و درعین حال کارکردهای مهم منطقهای و محلی دارد وهویت شهری قم به دلیل کارکردهای متفاوتی که دارد بسیار پیچیده است.
وی با اشاره به اظهارات برخی استادان دانشگاه پیرامون مشکلات شهری قم ادامه داد: برخی مسائل جزو موضوعاتی نیستند که دولتها تصمیم گیری کنند بلکه باید درجامعه محلی گفتگویی صورت بگیرد تا این مشکلات برطرف شود.
دکترآخوندی برقراری ارتباط بین استادان دانشگاههای قم با مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی را امری مهم دانست و گفت: باید در مورد مسائل قم سلسله بحثهایی انجام شود تا به اجماعی برای توسعه قم دست پیدا کنیم.
وی با اشاره به تحصیل 250 هزار دانشجو درمراکز آموزش عالی این استان گفت: بخش عمدهای از بافتهای باارزش قم مورد بیمهری قرار میگیرد، بنابراین استادان دانشگاهها باید به کمک ما بیایند. البته شاید بتوانیم با کمک استانداری و شهرداری قم طرحی به نام راهبردهای توسعه شهر تهیه کنیم و برای این طرح میتوانیم از کمک استادان دانشگاهها استفاده کنیم.
وی ساماندهی حمل و نقل را یکی از مسائل مورد توجه وزارت راه و شهرسازی ذکر کرد و افزود: حمل و نقل قم به دلیل چهارراه ارتباطی این استان خیلی مهم است. آزادراه قم – تهران اشباع شده و ما معتقدیم بخشی از مسافران و ترافیک این آزادراه باید به شبکه ریلی و آزادراه قم – گرمسار هدایت شوند.
وزیر راه و شهرسازی برای ایجاد پایانه ترکیبی شمالی در قم اعلام آمادگی کرد و گفت: نحوه اتصال شبکه حمل و نقل برون شهری و درون شهری نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
به گفته دکترآخوندی معماری شهر قم باید متفاوت از سایر شهرها باشد تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود.
وی افزود: شهر قم توسعه پیدا کرده ولی سرانههای خدماتی این شهر بسیار پایین است و ما باید طرح توسعه قم را بازنگری کنیم تا سرانههای خدماتی را ارتقاء دهیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هویت و آینده قم مسئلهای نیست که دولت بتواند درباره آن تصمیم گیری کند، گفت: این مسئله باید در دانشگاههای استان قم به صورت مرتب مورد توجه قرار گیرد. ما هم میتوانیم به دانشگاههای قم در این زمینه کمک کنیم.
در ادامه این نشست از تلاش های علمی دکتر آرزومندی استاد نخبه دانشگاه قم تقدیر شد.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکترآخوندی گفت: مسئله قابل زندگی بودن شهرها تبدیل به یک سئوال اصلی شده که چقدر شهرهای ما قابلیت زندگی دارد؟ این یک سئوال بسیار سختی است چون این جریان به تدریج اتفاق میافتد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رشد سریع جمعیت در شهر قم، نرخ رشد جمعیت دراین شهر را نگران کننده دانست و گفت: این که جمعیت قم ظرف 40 سال به 8 برابر برسد، در واقع سریعترین رشد جمعیت در کشور است.
دکترآخوندی با بیان اینکه قم کارکردهای متفاوتی دارد، گفت: قم یک نقش جهانی و درعین حال کارکردهای مهم منطقهای و محلی دارد وهویت شهری قم به دلیل کارکردهای متفاوتی که دارد بسیار پیچیده است.
وی با اشاره به اظهارات برخی استادان دانشگاه پیرامون مشکلات شهری قم ادامه داد: برخی مسائل جزو موضوعاتی نیستند که دولتها تصمیم گیری کنند بلکه باید درجامعه محلی گفتگویی صورت بگیرد تا این مشکلات برطرف شود.
دکترآخوندی برقراری ارتباط بین استادان دانشگاههای قم با مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی را امری مهم دانست و گفت: باید در مورد مسائل قم سلسله بحثهایی انجام شود تا به اجماعی برای توسعه قم دست پیدا کنیم.
وی با اشاره به تحصیل 250 هزار دانشجو درمراکز آموزش عالی این استان گفت: بخش عمدهای از بافتهای باارزش قم مورد بیمهری قرار میگیرد، بنابراین استادان دانشگاهها باید به کمک ما بیایند. البته شاید بتوانیم با کمک استانداری و شهرداری قم طرحی به نام راهبردهای توسعه شهر تهیه کنیم و برای این طرح میتوانیم از کمک استادان دانشگاهها استفاده کنیم.
وی ساماندهی حمل و نقل را یکی از مسائل مورد توجه وزارت راه و شهرسازی ذکر کرد و افزود: حمل و نقل قم به دلیل چهارراه ارتباطی این استان خیلی مهم است. آزادراه قم – تهران اشباع شده و ما معتقدیم بخشی از مسافران و ترافیک این آزادراه باید به شبکه ریلی و آزادراه قم – گرمسار هدایت شوند.
وزیر راه و شهرسازی برای ایجاد پایانه ترکیبی شمالی در قم اعلام آمادگی کرد و گفت: نحوه اتصال شبکه حمل و نقل برون شهری و درون شهری نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
به گفته دکترآخوندی معماری شهر قم باید متفاوت از سایر شهرها باشد تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود.
وی افزود: شهر قم توسعه پیدا کرده ولی سرانههای خدماتی این شهر بسیار پایین است و ما باید طرح توسعه قم را بازنگری کنیم تا سرانههای خدماتی را ارتقاء دهیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هویت و آینده قم مسئلهای نیست که دولت بتواند درباره آن تصمیم گیری کند، گفت: این مسئله باید در دانشگاههای استان قم به صورت مرتب مورد توجه قرار گیرد. ما هم میتوانیم به دانشگاههای قم در این زمینه کمک کنیم.
در ادامه این نشست از تلاش های علمی دکتر آرزومندی استاد نخبه دانشگاه قم تقدیر شد.