تاملی بر نظام آموزش عالی آلمان و ایران؛ دردانشگاه یزد

۲۲ آبان ۱۳۹۵ | ۱۱:۰۶ کد : ۷۶۵۳ دستاوردهای دانشگاه ها
تعداد بازدید:۱۱۵۳
با همکاری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد و انجمن جامعه‌شناسی ایران دفتر یزد نشستی با عنوان تاملی بر نظام آموزش عالی آلمان و ایران؛ بر اساس تجربه زیسته با حضور جمعی از اعضای هیئت علمی و دانشجویان دان...
تاملی بر نظام آموزش عالی آلمان و ایران؛ دردانشگاه یزد
با همکاری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد و انجمن جامعه‌شناسی ایران دفتر یزد نشستی با عنوان تاملی بر نظام آموزش عالی آلمان و ایران؛ بر اساس تجربه زیسته با حضور جمعی از اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی  دانشگاه یزدبرگزار شد.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم ، دکتر محمد توکلی‌زاده راوری عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه یزد به عنوان سخنران این نشست ابتدا در زمینه درآمد متخصصان و استادان در آلمان صحبت و سپس ساختار آموزش عالی آلمان را تشریح کرد.
وی با اشاره به دو نوع اصلی مدارس عالی این کشور، یعنی دانشگاه و مدارس عالی فنی، افزود: از مهم ترین تفاوت‌ها می‌توان به پژوهش و نظریه‌محور بودن دانشگاه‌ها و آموزش و کاربردمحوری در مدارس عالی فنی اشاره کرد.
دکتر توکلی‌زاده در ادامه این نشست به دوره دکترا در آلمان اشاره کرد و افزود: دوره دکترا به عنوان دوره تحصیلی در آلمان شناخته نمی‌شود، بلکه دوره ارتقا (promotion) نام دارد و به کسانی که در این دوره هستند عنوان دانشجو اطلاق نمی‌شود بلکه از اصطلاحات دیگری بهره می‌گیرند.
وی همچنین بیان کرد: دوره‌های ارتقا که معادل دوره دکتراست، رشته‌محور نیستند بلکه تخصص و موضوع محورند و هنگام صدور مدرک برای آن‌ها معمولا عنوان رشته ذکر نمی‌شود بلکه اصطلاحاتی که در عنوان دکترا بیان می‌شود، نشانگر حوزه کلی فعالیت شخص است که امروزه در صدور بسیاری از مدارک، به ویژه در حوزه علوم انسانی و اجتماعی و علوم پایه تنها عنوان "دکترای نظری" ذکر می‌شود که حتی به حوزه تخصصی هم اشاره نمی‌شود.
عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود، بر اساس تجربه زیسته و مقایسه آن با تجربیات ایران، به تفاوت‌های برجسته دوره دکترا (ارتقا) در آلمان پرداخت که از آن جمله  می‌توان به خودآموز و پژوهش محور بودن تحت نظر یک استاد راهنما، موضوع و تخصص‌محور بودن به جای رشته‌محوری، انعطاف‌پذیری در تغییر مسیر موضوع فعالیت و پایان‌نامه در هر زمان به صلاحدید استاد راهنما یا دانشجو، محور بودن استاد راهنما در زندگی فرد در طول دوره، نداشتن حق‌الزحمه برای راهنما اشاره کرد.
دکتر توکلی زاده در ادامه با اشاره به نکته‌های برجسته منفی و مثبت اجتماعی و نکته‌های مثبت در حوزه علم و فناوری در آلمان به کمرنگ بودن ویژگی تفاخر و پایین بودن کنترل اجتماعی به عنوان دو نکته اجتماعی اشاره کرد و افزود: این موارد نقش غیر مستقیمی در توسعه علم و فناوری داشته است، به گونه‌ای که باعث شده است افراد به دلیل علم و دل و نیازشان به دنبال تحصیل و پژوهش بروند.
در ادامه این نشست دکتر حسین افراسیابی عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی به تجربه های جهانی شبیه به تجربه‌های ایران در توسعه آموزش عالی اشاره کرد و افزود: این تجربه‌ها لزوما بد نیستند و مقدمه‌ای برای رسیدن به یک نظام کم نقص در آموزش عالی است.

( ۱ )