وزیر علوم در مراسم تقدیر از سرآمدان آموزشی دانشگاه فردوسی:

پایه تشویقی اساتید دانشگاه‌ها به ۳۲ مورد افزایش یافت

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۶ کد : ۶۹۰۳۳ اخبار برگزیده اخبار ستادی سرخط خبرها
تعداد بازدید:۴۸۸۹
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: پایه‌های تشویقی اساتید دانشگاه‌ها در بخش‌های مختلف از ۱۰ مورد به ۳۲ مورد افزایش یافته است و به زودی دستورالعمل آن ابلاغ می شود.
پایه تشویقی اساتید دانشگاه‌ها به ۳۲ مورد افزایش یافت

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم تحقیقات و فناوری دکتر محمدعلی زلفی گل عصر پنجشنبه در مراسم تجلیل از مقام شامخ اساتید و سرآمدان آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: اگر چه نتوانستیم حقوق اساتید را با توجه به جایگاه و شانشان افزایش دهیم اما تلاش کردیم با تشویق آنان انگیزه‌شان را برای تلاش در جهت فعالیت‌های پژوهشی افزایش دهیم.

وی بیان کرد: این ۳۲ پایه تشویقی اساتید شامل پنج پایه برای فعالیت‌های پژوهشی، پنج پایه برای مرجعیت علمی، پنج پایه برای دیپلماسی علمی، پنج پایه برای فناوری، پنج پایه برای فعالیت‌های فناورانه، چهار پایه برای بحث آموزشی و تعدادی پایه برای سرآمدی در بخش‌های آموزشی، فرهنگی و مدیریت اجرایی می‌شود.

وی پنج برنامه اصلی وزارت علوم را مرجعیت و دیپلماسی علمی، آموزش و پژوهش هدفمند، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، شاگرد پروری و استاد پروری، خلق ثروت از دانش ذکر کرد و گفت: در این راستا نخستین گام ارتقای پایه های تشویقی اساتید بوده است.

وزیر علوم در تشریح اجرای برنامه‌های عملیاتی پنج محور اصلی این وزارتخانه اظهار داشت: از سال قبل اختصاص مبالغ تشویقی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان را به مجلات اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها که نمایه بین المللی داشته باشند، آغاز کردیم که به میزان این مبالغ افزوده می شود.

زلفی گل با اشاره به وجود ۸۰ هزار عضو هیات علمی در دانشگاه های کشور گفت: اگر هر گروه از هیات علمی با یک گروه علمی خارجی ارتباط برقرار کند، ۸۰ هزار گروه علمی بین المللی خواهیم داشت که این ارتباط علمی یک پشتوانه برای دیپلماسی سیاسی و فرهنگی کشور محسوب می شود.

وی اظهار داشت: بهترین شیوه برای افزایش قدرت نرم افزاری کشور، سرمایه گذاری در حوزه علم و فناوری است، در این راستا توسعه مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری را در دستور کار قرار داده ایم.

وی ادامه داد: معمولاً شرکت‌های دانش بنیان و هسته های فناور قدرت خرید زمین برای ایجاد واحد تولیدی ندارند، در تلاش هستیم زمین های بلااستفاده را از دولت گرفته و طی تفاهم نامه‌ای در آنها پارک علم و فناوری و مراکز رشد ایجاد کنیم تا با اختصاص فضایی در آنها به شرکت‌های دانش بنیان و پرداخت تسهیلات از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی یا صندوق عالی علوم تحقیقات و فناوری آنها را در جهت تبدیل علم به محصول یاری دهیم.

وزیر علوم اظهار داشت: به طور قطع با استقلال معاونت فناوری و نوآوری در این وزارتخانه حمایت از شرکتهای دانش بنیان و توسعه پارکهای علم و فناوری با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.

وی با تاکید بر توجه دانشگاه ها به آموزش و پژوهش گفت: پژوهش و آموزش را باید جدی گرفت و همه امکانات دانشگاه ها باید به این بخشها اختصاص یابد، از طریق رساله های دکتری و پایان نامه‌های کارشناسی ارشد به دنبال کیفی کردن آموزش‌های دانشجویان هستیم.

زلفی گل اظهار داشت: اگر دانشجویان و اساتید دانشگاه از امکانات حداقلی برخوردار نباشند، آن پژوهش کیفی رقم نمی خورد لذا اولویت دانشگاه در آغاز هر سال باید پرداخت به موقع گرنت اساتید باشد تا مشکلات دانشجویان ارشد و دکتری برای کارهای پژوهشی برطرف و اساتید امکانات حداقلی را برای آنان فراهم کنند.

وزیر علوم با تاکید بر توجه بیشتر به دانشگاهیان ها و دانشگاه ها گفت: هر خانواده آرزویش این است که فرزندش بهترین شرایط تحصیل، استاد و مکان تحصیل را داشته باشد، اگر کشور ما می‌خواهد در زمینه علم و فناوری موفق باشد، باید برای فرزندان و اساتید آنان بهترین شرایط را ایجاد کرد.

وی اضافه کرد: دانشجویان فرزندان بزرگ خانواده ایران هستند، اگر می خواهیم بهترین شرایط را برای آینده داران کشورمان فراهم کنیم، باید به بسترهای سخت افزاری، نرم افزاری و مغزافزاری آنان توجه کنیم.

زلفی گل خاطر نشان کرد: جای سوال است که با وجود دید کلان حاکمیتی به دانشگاه ها، چرا برخلاف قانون اول تا ششم توسعه که قرار بوده حدود سه درصد از درآمد ناخالص داخلی کشور صرف پوشش و تحقیق بشود، این عدد به کمتر از نیم درصد رسیده است.

وی با تاکید بر توجه بیشتر به معیشت دانشجویان و دانشگاهیان بیان کرد: ما برای فرزندان و آینده خودمان آن طور که باید سرمایه گذاری نکرده ایم، به فکر روزآمد شدن آزمایشگاه های خود نیستیم، به فکر به موقع پرداخت کردن گرنت اساتید نیستیم، نمی شود که از یک سو هم بخواهیم پیشرفت داشته باشیم، از سوی دیگر برای علم، عالم و دانشگاه آن طور که باید اعتبار اختصاص ندهیم.

وی خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب در اخرین دیدار خود با دانشجویان تمام قد از دانشگاه ها دفاع کردند، چرا که بهترین مکان دانشگاه است و هر گونه هزینه کردن برای علم، دانش و دانشگاه بهترین سرمایه گذاری است.

وزیر علوم همچنین دانشگاه فردوسی مشهد را از دانشگاه های صاحب سبک، خوش نام و اثرگذار در دو حوزه علمی و معنوی دانست و گفت: عضو هیات علمی این دانشگاه بودن افتخار بزرگی است و این دانشگاه در عرصه جهاد علمی بسیار موثر بوده است.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این مراسم گفت: این دانشگاه از دو برنامه راهبردی ۱۰ ساله برخوردار است که برنامه نخست پایان یافته و در آغاز دومین برنامه راهبردی خود، تحقق دو هدف تاثیرگذاری اجتماعی و مرجعیت علمی را در دستور کار قرار داده است.

احد ضابط افزود: در راستای تحقق هدف اول بر مبنای تاثیرگذاری اجتماعی، بیانیه گام دوم انقلاب که تمدن سازی اسلامی است، مدنظر قرار دارد.

وی با بیان اینکه ۱۶ دهم درصد فعالیت‌های دانشگاه های ایران با صنعت در ارتباط است، اظهار داشت: این در حالی است که این نسبت برای دانشگاه های دیگر کشورها پنج درصد است، برای پر کردن این خلا دانشجو پروری و تربیت افراد متخصص بسیار لازم است.


( ۷۶ )