معاون وزیر علوم: طرح آمایش آموزش عالی در مجموعه نظام‌های دانشگاهی با جدیت دنبال می‌شود

۲۴ آذر ۱۳۹۵ | ۱۲:۴۴ کد : ۶۸۹ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۶۹۲
معاون آموزشی وزیر علوم، با اشاره به شکل‌گیری طرح آمایش آموزش عالی عنوان کرد: در قالب این طرح، سه هدف عمده کنترل کمی، ارتقای کیفی و اقتدار و هماهنگی در مجموعه نظام‌های دانشگاهی با جدیت دنبال می‌شود.
معاون وزیر علوم: طرح آمایش آموزش عالی در مجموعه نظام‌های دانشگاهی با جدیت دنبال می‌شود

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکتر شریعتی نیاسر، در ششمین نشست هیئت‌های استانی نظارت و ارزیابی آموزش عالی کشور در دانشگاه یزد، اهمیت سه واژه نظارت، ارزیابی و کیفیت در آموزش عالی را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای ارتقای کیفیت آموزش عالی تلاش و برنامه ریزی کرده است.
معاون آموزشی وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود به مرور تاریخچه آموزش عالی در ایران و فراز و نشیب‌های آن پرداخت و بیان کرد: جمعیت دانشجویی در اوایل انقلاب حدود ۱۸۰ هزار نفر بود که در سال ۱۳۸۴ به حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ ‌هزار نفر رسید و از سال ۱۳۸۴ تا به امروز تقریباً شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی این آمار بوده‌ایم به نحوی که اکنون آمار دانشجویان سراسر کشور به ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسیده و این دانشجویان در ۲۸۰۰ مرکز آموزش عالی تحصیل می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار به دست آمده، افزایش جمعیت دانشجویی در سال‌های بعد از انقلاب پنج برابر میانگین جهانی در این بازه زمانی بوده است.
معاون وزیر علوم ادامه داد: با مرور این تاریخچه به این نتیجه می‌رسیم که اکنون در شرایطی قرار داریم که نظام آموزش عالی با عدم توازن و عدم تناسب آموزش با نیازهای جامعه روبرو شده است.
وی همچنین با اشاره به آمار اعضای هیئت علمی بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۷۶ هزار عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های سراسر کشور داریم که این میزان عدد قابل توجهی است.
دکتر شریعتی نیاسر ادامه داد: در حال حاضر ۸۰ درصد دانشجویان کشور در دو حوزه علوم انسانی و فنی و مهندسی تحصیل می‌کنند و ۲۰ درصد بقیه نیز در حوزه علوم پایه، هنر، کشاورزی و... مشغول به تحصیل هستند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اکنون ۵۳ درصد جمعیت دانشجویی کشور در بخش خصوصی اعم از دانشگاه آزاد اسلامی و سایر مراکز آموزش عالی غیردولتی مشغول به تحصیل هستند.
دکتر شریعتی نیاسر همچنین با اشاره به شکل‌گیری طرح آمایش آموزش عالی عنوان کرد: در قالب این طرح سه هدف عمده کنترل کمی، ارتقای کیفی و اقتدار و هماهنگی در مجموعه نظام‌های دانشگاهی دنبال می‌شود.
وی گفت: از جمله محورهای این طرح، منطقه‌ای کردن آموزش عالی و مدیریت منطقه‌ای، ساماندهی مراکز و موسسات از طریق ادغام و تجمیع، کیفیت‌گرایی، اعتبارسنجی، رتبه‌بندی، توسعه تعاملات بین‌المللی، یکپارچه‌سازی نظام پذیرش و سنجش، ماموریت‌گرایی، ایجاد نظام واحد آموزش ‌های مهارتی و هدفمند کردن اشتغال است.
معاون آموزشی وزیر علوم، در مورد بحث ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تأکید کرد: دانشگاهی که برای ماموریت خاصی تعریف و تشکیل شده نباید فراتر از ماموریت خود حرکت کند.
وی در خصوص اهمیت استقرار نظام نظارتی و ارزیابی دقیق در آموزش عالی گفت: امیدواریم با تدوین آیین‌نامه نظام نظارت و ارزیابی آموزش عالی و ابلاغ آن به دانشگاه‌ها، بستر لازم برای ارتقای سطح کیفی در مراکز آموزش عالی فراهم شود.
معاون آموزشی وزیر علوم با تأکید بر اینکه همه زیرنظام های آموزش عالی نیاز به نظارت دارند گفت: باید جایگاه نظارت در آموزش عالی را تقویت کنیم.
وی شاخص‌های مهم نظارت را نسبت دانشجو به استاد، توجه به ضوابط آموزش عالی، استفاده از توان انجمن‌های علمی در نظارت و اعتبار سنجی و نظارت به حوزه‌های علوم انسانی فنی و مهندسی به لحاظ گستردگی، عنوان کرد.
دکتر شریعتی نیاسر با تاکید بر همراهی، هم‌سویی و کمک موثر به شورای نظارت و ارزیابی و هیئت‌های استانی، نقش خرد جمعی و مشارکت دانشگاهیان را دارای بیشترین اثر در ارتقای کیفی ضوابط و مقررات و اصلاح امور دانست.
معاون آموزشی وزیر علوم در پایان تأکید کرد: نظارت و ارزیابی باید در بالاترین سطح مورد توجه قرار گیرد.