در نشست هم‌اندیشی معاونان بین‌الملل دانشگاه‌ها مطرح شد؛

تشریح شناسه‌های ارزیابی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در حوزه بین‌الملل/ ضرورت تعریف وظایف فناوری برای رایزنان علمی

۰۵ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۳:۵۴ کد : ۶۶۴۹۹ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۱۰۷۲
شناسه‌های ارزیابی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در حوزه بین‌الملل در سیزدهمین نشست سراسری معاونان بین‌الملل دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها تشریح شد. تعریف وظایف فناوری برای رایزنان علمی نیز به عنوان یک ضرورت مطرح شد.
تشریح شناسه‌های ارزیابی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در حوزه بین‌الملل/ ضرورت تعریف وظایف فناوری برای رایزنان علمی

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی دکتر صدری‌نسب در سیزدهمین نشست سراسری هم اندیشی معاونان بین‌الملل دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، موسسات پژوهشی و فناوری که امروز (سه‌شنبه) با حضور دکتر محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر حسین سالار آملی رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی به صورت حضوری و مجازی در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، گفت: مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم موضوع ارزیابی شناسه‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها را از سال ۱۳۹۴ در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: در این راستا کمیته‌ای با حضور استادان و صاحب نظران دانشگاهی برای بررسی و تعیین شاخص‌ها و سنجه‌های مناسب و معیارهای ارزیابی تشکیل و با برگزاری جلسات متعدد کارشناسی زیر نظر رئیس مرکز همکاری‌های بین المللی وزارت متبوع، اقدامات لازم به عمل آمده است و هر ساله پس از تعیین رتبه‌بندی، طی مراسمی با حضور مقام عالی وزارت از برگزیدگان تقدیر می شود.

رئیس مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم به سامانه یکپارچه ارزیابی بین المللی دانشگاه ها، پژوهشگاه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی اشاره کرد و افزود: در سال ۱۳۹۹ به منظور تسهیل و یکپارچه‌سازی ارزیابی شناسه‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و سازمان‌های بین المللی سامانه‌ای به نشانی http://rms.cissc.ir راه اندازی شد.

وی با بیان اینکه در ارزیابی‌ها ۸ شناسه در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها مورد سنجش قرار می‌گیرد، تصریح کرد: شناسه‌های مورد ارزیابی دانشگاه‌ها در سال ۱۳۹۹ شامل: تعداد نشست‌های مجازی با اساتید و پژوهشگران بین‌المللی، تعداد پروژه‌های مشترک تحقیقاتی جاری، میزان گرنت‌های بین‌المللی دریافتی، تعداد دانشجویان بین الملل، تعداد دوره‌های آموزشی مشترک، تعداد فرصت مطالعاتی به دانشجویان پسادکتری و اعضای هیئت علمی، تعداد مقالات مشترک بر مبنای wos و رتبه در بین دانشگاه‌های معتبر دنیا بر مبنای ISC است.

دکتر صدری‌نسب، تعداد پروژه‌های مشترک تحقیقاتی جاری، تعداد فرصت مطالعاتی به دانشجویان پسادکتری و اعضای هیئت علمی، میزان گرنت‌های بین‌المللی دریافتی، تعداد پتنت‌های بین‌المللی و داخلی، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان تحت پوشش، تعداد دوره های آموزشی مشترک و تعداد مقالات مشترک بر مبنای wos و رتبه در بین پژوهشگاه های معتبر دنیا بر مبنای ISC را به عنوان شناسه‌های مورد ارزیابی پژوهشگاه ها در سال ۱۳۹۹ ذکر کرد.

وی درخصوص تولیدات علمی مشترک ایران با کشورهای دیگر به عنوان معیار توسعه همکاری‌های علمی بین الملل در پایگاه ISC گفت: تعداد کل مدارک از ۳۳ هزار و ۹۹۷ مدرک در سال ۲۰۱۴ به ۶۸ هزار و ۷۹۵ مدرک در سال ۲۰۲۰، تعداد مدارک مشترک از ۷هزار و ۷۴۴ مدرک در سال ۲۰۱۴ به ۲۱ هزار و ۸۹۳ مدرک در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته که نشان دهنده آن است که درصد مدارک مشترک به کل مدارک از ۲۲.۷۸ درصد در سال ۲۰۱۴ به ۳۱.۸۲ درصد در سال ۲۰۲۰ رسیده است.

رئیس مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی بین المللی وزارت علوم به رشد جایگاه دانشگاه‌های کشور در رتبه‌بندی‌های دنیا (اطلاعات دریافتی از ISC ) اشاره کرد و اظهار داشت: تعداد دانشگاه‌ها در رتبه‌بندی کیو.اس از ۲ دانشگاه در سال ۲۰۱۴ به ۶ دانشگاه در سال ۲۰۲۰، تعداد دانشگاه‌ها در رتبه‌بندی لاندن از ۱۲ دانشگاه در سال ۲۰۱۴ به ۳۵ دانشگاه در سال ۲۰۲۰، تعداد دانشگاه‌ها در رتبه‌بندی تایمز از ۱ دانشگاه در سال ۲۰۱۴ به ۴۰ دانشگاه در سال ۲۰۲۰ و تعداد دانشگاه‌ها در رتبه‌بندی شانگهای از ۱ دانشگاه در سال ۲۰۱۴ به ۱۲ دانشگاه در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است.

وی در خصوص جمعیت دانشجویان غیرایرانی در آموزش عالی کشور که شامل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و جامعه المصطفی می باشد، خاطرنشان کرد: در سال جاری، تعداد ۳۰۷ دانشجوی غیرایرانی به صورت بورسیه و ۷هزار و ۳۰۶ دانشجوی غیرایرانی (غیربورسیه) پذیرش شده‌اند. بیشتر این دانشجویان از کشورهای همسو از جمله لبنان، عراق، افغانستان، سوریه و یمن می باشند. البته رشد جذب دانشجو مخصوصاً در رشته ای زبان و ادبیات فارسی و ایران شناسی قابل توجه بوده است.

دکتر صدری‌نسب بیان کرد: دانشگاه‌های علم و صنعت، تهران و فردوسی مشهد و همچنین پژوهشگاه‌های دانش های بنیادی، مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و پلیمر و پتروشیمی ایران در سال ۱۳۹۸-۱۳۹۹ به ترتیب به عنوان دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های برتر کشور معرفی شده‌اند.

ضرورت تعریف وظایف فناوری برای رایزنان علمی

دکتر علی باستی رئیس پارک علم و فناوری گیلان نیز در این نشست عدم وجود ساختار روابط بین‌الملل در پارک های علم و فناوری را به عنوان چالشی در حوزه روابط بین المللی دانست و گفت: اگر می خواهیم پارک های علم و فناوری به جایگاه خود در تعاملات بین المللی دست یابند لازم است ساختار روابط بین الملل آنها اصلاح شود.

وی به نقش حاکمیتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اشاره کرد و افزود: لازم است که حوزه روابط بین الملل از روابط عمومی جدا شود و ظرفیت سازی شود تا پارک های علم و فناوری تعاملات خود را گسترش دهند.

دکتر باستی با اشاره به تجربه موفق ایجاد هاب های ارتباطی در دانشگاه ها، اظهار داشت: باید این تجربه مفید در پارک های علم و فناوری نیز اجرایی شود.

وی «علم» و «فناوری» را مکمل یکدیگر دانست و افزود: اگر وظایف فناوری، برای رایزنان علمی نیز تعریف شود که در انتقال فناوری به ما کمک کنند، می تواند تعاملات بین المللی پارک های علم و فناوری را تقویت کند.


( ۱ )