بهبود کیفیت پوشش‌های ضدخوردگی با نانو فناوری در کشور توسط محققان مؤسسه‌ پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش

۲۲ مهر ۱۳۹۳ | ۱۲:۱۶ کد : ۶۵۱۳ دستاوردهای دانشگاه ها
محققان مؤسسه‌ پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش موفق به بهره‌گیری از نانوذرات اصلاح شده جهت بهبود کیفیت پوشش‌های ضدخوردگی شدند و نتایج این طرح سبب کاهش خسارات ناشی از خوردگی در صنایع مختلف از جمله تأسیسات نیروگاهی، مخازن نفتی، تأسیسات دریایی و لوله‌های انتقال نفت و گاز خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، محققان این طرح استفاده از نانوذرات اکسیدروی ناخالص (دوپ) شده با کبالت و منگنز را برای رفع مشکل خوردگی پوشش‌ها و بهبود کیفیت آن‌ها پیشنهاد کرده‌اند.
دکتر بهرام رمضان‌زاده عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش ، در خصوص لزوم اصلاح این نانوذرات گفت: یکی از نانوذرات مهم و پرکاربرد نانوذرات اکسید روی است. این ماده به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد نظیر خواص نوری، فیزیکی/مکانیکی، زیست سازگاری و ضدخوردگی مناسب، در پوشش‌های آلی مورد استفاده قرار گرفته است اما این نانوذره تنها از طریق سازوکار سدکنندگی، می‌تواند بهبود خواص ضدخوردگی پوشش را در بر داشته باشد. در این مطالعه تلاش شده تا با ناخالص کردن(دوپ کردن) نانوذره اکسید روی با کبالت و منگنز، علاوه بر رفتار سدکنندگی، رفتار بازدارندگی خوردگی نیز برای آن ایجاد شود. همچنین، به منظور دستیابی به پخش مناسب نانوذرات در ماتریس پوشش اپوکسی، اصلاح سطحی آن‌ها توسط عامل سیلانی در دستور کار قرار گرفت.
به گفته‌ دکتررمضان‌زاده، جهت ساخت این نانوکامپوزیت در ابتدا نانوذرات اکسید روی ناخالص شده با کبالت و منگنز به روش احتراقی سنتز و سپس توسط عامل سیلانی اصلاح سطحی گردید. در ادامه این نانوذرات اصلاح شده در درصدهای مختلف به پوشش اپوکسی افزوده شد. نانوکامپوزیت‌های ساخته شده بر روی نمونه‌های فولادی اعمال و خواص فیزیکی/مکانیکی و ضد خوردگی پوشش‌ها مورد مطالعه قرار گرفت. متغیرهای مورد بررسی در این تحقیق مقدار درصد سیلان به‌کار رفته، درصد نانوذرات و نوع عامل ناخالص کننده در حین فرایند سنتز بوده است.
گفتنی است این طرح حاصل همکاری دکتر مهران رستمی، دکتر سوسن رسولی و دکتر بهرام رمضان‌زاده اعضای هیئت علمی مؤسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش و امین عسکری دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی رنگ است و در مجله‌ "Corrosion Science" منتشر شده است.