نشست مجازی سردبیران نشریات کشورهای عضو گروه D۸باISC برگزارشد

۱۳ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۰:۰۱ کد : ۶۳۵۲۸ دستاوردهای پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری
تعداد بازدید:۳۶۱
در نشست مجازی سردبیران نشریات کشورهای عضو گروه D۸، یازدهمین و دوازدهمین کارگاه بین المللی چگونگی نمایه سازی و راهکارهای ارتقای نشریات در رتبه بندی های جهانی به میزبانی ISC برگزار شد.
نشست مجازی سردبیران نشریات کشورهای عضو گروه D۸باISC برگزارشد

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری، این نشست بین المللی با حضور دکتر محمدجواد دهقانی رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) ، دکتر داتو کو جعفر کو شعری دبیر کل گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه (D8)، دکتر راشا معاون دوم دبیرکل، سردبیران و مدیران مسئول نشریات کشورهای عضو گروه D8 برگزار شد.

چنین سلسله کارگاه های آموزشی که توسط ISC در حال برگزاری است باعث گسترش تعاملات علمی بین المللی بین سردبیران و دانشگاه ها با ISC می شود و می توانند از خدمات علمی ISC هرچه بیشتر بهره مند شوند و همچنین با سیاست ها و معیارهای نمایه سازی نشریات نیز آشنایی پیدا می کنند.

در این کارگاه، رتبه بندی دانشگاه ها، سامانه نشریات علمی غیر فارسی زبان، شاخص ها و سیاست های نمایه سازی نشریات، نمایه سازی و سطح بندی نشریات نمایه شده در ISC بر اساس معیارهای ارزیابی ساختاری، محتوایی و مبتنی بر داده های علم سنجی در سه مجموعه متفاوت «نشریات اولیه»، «نشریات لیست انتظار» و «نشریات هسته» و همچنین نشریات فاقد نمایه ISC برای شرکت کنندگان معرفی شد.

علاوه براین، در این وبینار در خصوص حفظ و ارتقای جایگاه نشریات در سایر رتبه بندی های جهانی، آشنایی با اضافه، حذف یا آرشیو کردن نشریات در مجموعه های کتابخانه ای، آشنایی با آخرین تغییر و تحولات علم کتاب شناسی، بررسی تاثیر نشریات در بازار های اقتصادی و بررسی عملکرد های اعضای هیئت تحریریه، دسترسی به اطلاعات کتاب شناختی و نمایه سازی و همچنین ارزیابی بهبود و ضعف جایگاه نشریات در مقایسه با سایر نشریات همان حوزه در بازه های زمانی مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه، سامانه معرفی فهرست کل نشریات و نشریات فاقد نمایه ISC معرفی شد و از سردبیران نشریات خواسته شد تا نشریات جعلی را به ISC معرفی کنند تا در پایگاه های ISC اسامی آنها پس از ارزیابی معرفی شود.

 

سپس با مروری بر خدمات جدید ISC به تشریح راهکارهای سازمان برای مقابله با مشکلات ناشی از رخداد پاندمی کوید –۱۹ برای جامعه علمی پرداخته شد . ISC محصول جدید خود را با نام نماگر کوید -۱۹ (https://maps.isc.ac/covid19/#/world) ارائه کرده است. تولید این سامانه توسط موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) در سطح ملی و بین‌المللی با استقبال خوبی مواجه شده است به گونه‌ای که در حال حاضر این سامانه در وبگاه کشور‌های عضو D-8 بارگذاری شده است که به صورت منظم به‌روز‌رسانی می‌شود.

در حال حاضر بیش از ۱۸ هزار مقاله تمام متن در این سامانه برای استفاده کاربران موجود است.

ISC یکی از بزرگترین پایگاه‌های اطلاعاتی و منابع فارسی در کشور بوده و در چند سال اخیر با هدف گسترش و ترویج زبان و ادب فارسی نسبت به تأسیس شاخه به منظور دسترسی به پایگاه‌ها و منابع اطلاعاتی فارسی در کلیه دانشگاه‌های خارج از کشور دارای کرسی زبان فارسی اقدام نموده ودانشگاه ها با مراجعه به این سامانه می توانند وضعیت و جایگاه خود را با سایر دانشگاه ها در شاخص های مختلف مقایسه کنند.

روش شناسی رتبه بندی ملی ISC توسط تیمی متشکل از خبرگان و متخصصان رتبه بندی تهیه شده است. isc ضمن ارائه سالانه رتبه بندی ملی ISC در کشور، از سال ۲۰۱۴-۲۰۱۳ رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی را در سطح کشورهای اسلامی آغاز کرده است. رتبه بندی جهان اسلام ISC براساس شاخص ها و معیارهای تخصصی در حوزه علم سنجی و متناسب با سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری صورت می پذیرد. نظام های رتبه بندی ملی و جهان اسلام ISC با ارائه شاخص های تخصصی و متنوع این امکان را برای دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی فراهم آورده است تا با سنجش همه جانبه عملکرد خویش و آگاهی دقیق از رقبای ملی و منطقه ای، برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های مناسب جهت رشد وضعیت و تبدیل شدن به دانشگاه های تراز جهانی را اتخاذ نمایند.

در ادامه، جواد حیات داوودی، مدیر گروه تجزیه و تحلیل منابع ISC به معرفی سامانه نشریات علمی پرداخت و گفت: این سامانه بر اساس استانداردهای علم سنجی بین المللی طراحی شده و ابزاری برای تحلیل و رتبه بندی نشریات علمی بر پایه شاخص محتوایی می باشد. سامانه نشریات علمی شامل اطلاعات نشریات فارسی، عربی و انگلیسی دارای ضریب تأثیر است که از نظر موضوعی در حوزه‌های علوم انسانی، علوم پایه، علوم پزشکی، علوم دامپزشکی، علوم کشاورزی، فنی و مهندسی، منابع طبیعی، هنر و معماری قرار داده شده‌اند.

وی ادامه داد: این سامانه جهت تسریع آگاهی از جایگاه هر نشریه بر اساس ضریب تأثیر، فراهم آوردن دسترسی به اثرگذارترین نشریات و تشخیص الگوهای رایج انتشار و استناد قبل از تعیین راهکارها و سیاست گذاری های علمی در دانشگاه ها به کار می رود. همچنین، میزان اثرگذاری هر نشریه را تعیین کرده و نیم عمر استنادها به نشریه، شاخص آنی، اطلاعات کتاب شناختی، مجلات استناد شونده و استنادکننده را نشان می دهد.

داوودی گفت: در حال حاضر برنامه کیفی سازی نشریات در پایگاه داده ISC به ترتیب اهمیت در سه بخش نشریات هسته، لیست انتظار و اولیه در حال انجام است که در این کارگاه شاخص های مربوط به هر بخش برای حاضرین معرفی شد تا نقاط ضعف خود را برطرف سازند.

وی سپس به معرفی سامانه گزارش های استنادی نشریات پرداخت و گفت: گزارش های استنادی نشریات، مشتق شده از استانداردهای علم سنجی بین المللی بوده و ابزاری برای تحلیل و رتبه بندی نشریات علمی و تخصصی محسوب می گردد. این ابزار به زبان های فارسی، انگلیسی و عربی طراحی شده است.

وی افزود: این محصول جهت آگاهی از میزان نفوذ هر نشریه در مقایسه با سایر نشریات، فراهم آوردن دسترسی به اثرگذارترین نشریات، تعیین اعتبار مجلات منتشر کننده مقالاتِ هر یک از اعضای هیئت علمی، اتخاذ تصمیمات آگاهانه در راستای افزایش، آرشیو و حذف نشریات از مجموعه های کتابخانه ای و تشخیص الگوهای رایج انتشار و استناد قبل ازتعیین راهکارها و سیاستگزاری های علمی در دانشگاه ها به کار می رود.

داوودی در ادامه به معرفی پیش نیازهای لازم به منظور ارزیابی نشریات در ISC برای سردبیران پرداخت و سپس جزئیات و شرایط برخی نشریات کشورهای D8 که در ISC نمایه شده است را برای شرکت کنندگان آنالیز و بررسی کرد.

وی همچنین تعداد نشریات کشورهای D8 که تا سال ۲۰۱۸ در سامانه نشریات علمی ISC ثبت شده اند را برای سردبیران نشان داد که پس از ایران، ترکیه و مصر در جایگاه های دوم و سوم قرار دارند.

در پایان این کارگاه آموزشی بین المللی جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد.

ر.ب ۴۵