با حضور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم صورت گرفت؛

افتتاح مرکز پژوهشی اسناد فرهنگی آسیا در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

۱۴ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۶:۴۰ کد : ۶۳۲۱۳ اخبار برگزیده اخبار ستادی سرخط خبرها
تعداد بازدید:۱۱۸۰
با حضور دکتر غلامحسین رحیمی ، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ،آیین افتتاح مرکز پژوهشی اسناد فرهنگی آسیا و ارتقای گروه پژوهشی مطالعات قرآنی به مرکز پژوهشی مطالعات علوم قرآنی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد .
افتتاح مرکز پژوهشی اسناد فرهنگی آسیا در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در این آیین دکتر رحیمی با بیان اینکه چرا ابن‌سینا مکتوب پزشکی خود را قانون و مجموعه‌حکمی خود را شفا نام‌گذاری کرد، اظهار داشت: پاسخ این است که ابن‌سینا شفای واقعی انسان را در حکمت می‌دانست.

وی افزود: مسئله دوم این است که چرا حکمای ما حکمت را به نظری و عملی تقسیم کردند. این در حالی است که در حکمت نظری نیمی از طبیعیات علوم کاربردی به معنای امروزی ماست.

دکتر رحیمی تاکید کرد: پیش از این حدود ۸۰ درصد دانشجویان پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی از رشته علوم انسانی بود. چون می‌گفتند، علوم انسانی فقط گچ و تخته می‌خواهد و این دو دانشگاه به دلیل شرایطی که دارند به رشته‌های کم هزینه می‌پردازند. در کنار این من همیشه می‌پرسیدم چرا آنقدر علوم انسانی ما در دبیرستان جنبه نظری و توصیفی دارد و این میزان تئوری در آینده چه بازخوردی خواهد داشت و معتقد بودم علوم طبیعی قوی در علوم انسانی دبیرستان لازم است.

وی با بیان اینکه حکمای ما در قدیم، بهتر علوم انسانی را می‌شناختند تا عالمان علوم جدید، یادآور شد: البته امروز همه ما به‌دنبال پاسخگویی به نیاز هستیم اما حکمای ما در آن زمان بهتر متوجه شده بودند که علوم انسانی چه قدر مؤثر است و پژوهشگاه علوم انسانی در این مسیر گام برداشته و این جای تقدیر دارد.

دکتررحیمی تأکید کرد: باید کاربردی کردن علوم انسانی با دقت دنبال شود و ذی‌نفعان هر پروژه باید از قبل مشخص باشند و بر مبنای نیازها و درخواست‌هایی که وجود دارد، پروژه طراحی شود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در پایان گفت: ما باید بدانیم ۵ سال دیگر رشته‌های علوم انسانی چه سرنوشتی خواهند داشت؟ ما در علوم پایه چنین رویکردی را دنبال کردیم و به دنبال این هستیم که بدانیم در چه حوزه‌های خاصی می‌توانیم آن را تقویت کنیم. این تقویت هم بر اساس پاسخ‌گویی به نیازها و حضور در جامعه‌ی بین‌المللی است. باید بدانیم می‌خواهیم در آینده در جامعه‌شناسی، علوم قرآنی، علوم سیاسی و سایر علوم انسانی به چه چیزی دست یابیم. پژوهشگاه علوم انسانی می‌تواند حوزه‌هایی را در علوم انسانی که نیاز به سرمایه‌گذاری و تقویت دارد مشخص کند و در نهایت برای این حوزه‌ها حمایت‌های لازم را به عمل آوریم.

دکترحسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز با اشاره به صعود پنج پله‌ای این پژوهشگاه در رتبه‌بندی جدید مراکز پژوهشی، اظهار داشت: در صورتی که این شاخص‌ها دقیق‌تر شده و با کارکردهای علوم انسانی هماهنگ‌تر شود، صعود پژوهشگاه خیلی بیشتر از این پنج پله خواهد بود.

وی فعالیت‌های این پژوهشگاه را در هفت مولفه عمده دانست و افزود: برنامه‌مداری و تبعیت از اسناد بالادستی، توجه به علم نافع و منشور کاربردی‌سازی علوم انسانی، نگاه دانایی‌محور و درون‌زا و حرکت بر اساس خرد جمعی، ترویجی‌سازی علوم انسانی و مسئله جامعه‌مداری، حرکت همراه شبکه نخبگانی، کیفیت‌گرایی و ارتقای پژوهشگاه در حوزه بین‌المللی و توجه راهبردی به نظارت و ارزیابی به خصوص ارزیابی درونی، فعالیت‌های عمده پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بوده است.

دکترقبادی عنوان کرد: فعالیت‌های بین‌الملل بسیار موثر بود. هفته‌های اخیر شاهد این بودیم که کارگاه‌های ما در فضای مجازی برای تمام دانشگاه‌های افغانستان برگزار شده و با استقبال فوق‌العاده و حضور ۱۱۱ نفره، این کارگاه‌ها در حال برگزاری هستند. این حرکت برای جمهوری اسلامی، تمدن ایرانی و تقویت زبان فارسی بسیار موثر است.

وی افزود: رونمایی‌های امروز شامل طرح‌های پژوهشگاه و پژوهشکده‌ها، طرح‌های اعتلا و طرح‌های شورای بررسی متون است و همچنین رونمایی از کتاب "اتصال به ریشه و انطباق با زمان" که شعار مرحوم استاد آیینه‌وند بوده، است. همچنین افتتاح مرکز علوم قرآنی و مرکز اسناد آسیایی را داریم. از تمام اعضایی که تا الان مرکز اسناد آسیا را حفظ کردند تشکر می‌کنم و امیدواریم باتوجه به دکتر ملایی و دانش و روحیه‌ای که دارند، در این مرکز شاهد جهش باشیم.

دکترقبادی همچنین با اشاره به الحاق بنیاد دانشنامه‌نگاری به پژوهشگاه علوم انسانی افزود: این الحاق باعث هم‌افزایی شده و فعالیت‌ها به صورت دریایی واحد است. معتقدم برای دانشنامه بسیار فرصت‌سازی ملی صورت گرفت.به عنوان نمونه دانشنامه جامعه‌شناسی معاصر با همکاری شهرداری و وزارت ارشاد و ۳۰۰ میلیون تومان پروژه جدید تعریف کردیم. وقتی دانشنامه به پژوهشگاه علوم انسانی آمد، توانست این فرصت را برای خودش خلق کند.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تصریح کرد: در مورد طرح اعتلا من به جد معتقدم که این طرح رویداد مهمی در تاریخ علوم انسانی کشور است. بسیار مسئله محور و راهگشا و پیوند دهنده میان نظر و عمل است و می‌گویم که منابع درسی علوم انسانی را عمیقاً غنی، روزآمد، بومی و علمی و روش‌مند می‌کند و شخصیت‌های مرجع در این پروژه فعالیت داشتند.

س.ر ۶۲/ ر.ب ۴۵