دکتر غفاری در سومین همایش ملی پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر صنعتی تأکید کرد:

لزوم توجه به راهبرد آگاهی بخشی توسط متخصصان دانشگاهی در پیامدهای سو مصرف مواد مخدر

۰۸ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۲ کد : ۶۳۱۲۰ اخبار برگزیده اخبار ستادی سرخط خبرها
تعداد بازدید:۵۱۶
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در سومین همایش ملی پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر صنعتی، به تبیین راهبردها و راهکارهایی پرداخت که مجموعه آموزش عالی کشور می تواند در این زمینه ایفای نقش نماید.
لزوم توجه به راهبرد آگاهی بخشی توسط متخصصان دانشگاهی در پیامدهای سو مصرف مواد مخدر

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر غلامرضا غفاری در این همایش طی سخنانی با اشاره به تغییرات و تحولاتی که جوامع انسانی با آن مواجه هستند گفت: بدیهی است که با توجه به این تغییرات نوع نظام انگیزشی و شخصیت کنش گران اجتماعی هم به لحاظ ذهنی و هم از حیث روانی دچار تغییر می شود.
دکتر غفاری افزود: به همین دلیل نیاز به واکاوی توسط متخصصین موضوعات مختلف اجتماعی در ابعاد نظری، سیاستی و عملی وجود دارد تا از طریق این مباحث بتوان امکانی را برای ارتقای سلامت اجتماعی در محیط های دانشگاهی و غیر دانشگاهی فراهم کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در ادامه با اشاره به شیوع مصرف مواد مخدر صنعتی گفت: متأسفانه در این موضوع شاهد آهنگ رشد سریع تری به ویژه در هدف گیری جمعیت با سنین پائین تر و نسل جوان مواجه هستیم که دلیل آن اقتضائاتی است که در این سنین به لحاظ کنجکاوی و گرایشاتی که نشأت گرفته از تنوع این قبیل مخدرها است.

وی اظهار داشت: در صورت بندی ذهنی مواجهه با این نوع از مواد با پارادوکسی مواجه می شویم که از یک طرف مصرف این مواد را به مثابه راه حل و رفع مشکل معرفی می کند و از طرف دیگر صورت یک مشکل و یا یک مسأله پیدا می کند و این پارادوکس می طلبد تا در این زمینه واکاوی لازم توسط متخصصین صورت بگیرد و راه حلی به منظور متقاعدسازی جمعیت مخاطب نسبت به پیامدهای شدیدی که متوجه نظام شخصیتی، فرد و رفتار خارج انتظار می شود، صورت گیرد.

وی افزود: از طرف دیگر در مورد این مواد زمینه ها و بسترهای فردی و اجتماعی وجود دارد که موجب رو آوردن افراد می شود که در بعد فردی این زمینه ها می توان به باورهای غلطی که در مورد نقش دارویی، افزایش ضریب هوشی، تسکین بخشی، مفرح بخشی و فراموش نمودن مشکلات اشاره داشت و در بعد اجتماعی که نوعی هم نوایی اجتماعی که این از موضوعات مرتبط با روان شناسی اجتماعی به شمار می رود، بیان کرد. اما آنچه بدیهی است اینکه علی رغم همه این موارد تبعات منفی است که متوجه فرد مصرف کننده است.

معاون وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود به راهبردهای موجود در مواجهه با شیوع مصرف مواد مخدر صنعتی پرداخت و این راهبردها را در چارچوب محورهای ۴ گانه ای بر شمرد که عبارتند از: انسداد، توقیف و کنترل سر سختانه؛ تعقیب و محکومیت تولید کنندگان و توزیع کنندگان؛ آگاهی بخشی و آموزش افراد نسبت به مخاطرات موجود در این زمینه؛ مداوای مبتلایان.

دکتر غفاری تأکید کرد: در میان راهبردهای اشاره شده، آنچه مورد تأکید ما به عنوان نظام آموزش عالی قرار دارد، راهبرد آموزش و آگاهی بخشی است.

وی اجرای راهبرد آموزش و آگاهی بخشی در مورد مواد مخدر صنعتی را وابسته به اضلاع پنج گانه ای دانست و افزود: این اضلاع شامل نهاد دانشگاه، بخش سلامت، خانواده، موانع بیرونی و مباحث حاکمیتی است.

معاون وزیر علوم تأکید کرد: نهاد دانشگاه می تواند هم در بخش بالینی و هم آموزش در صورت بندی و اشکال مختلف آن ایفای نقش نماید چرا که یکی از مهم ترین اقدامات نظام آموزشی تقویت قدرت مراقبت از خویشتن و مراقبت از دیگری است و برگزاری این قبیل همایش ها ایجاد فرصت تعاطی فکری و برقراری ارتباطات دانشگاهی و بین دستگاهی برای اتخاذ مناسب ترین راهکارها به منظور ارتقای سلامت اجتماعی به شمار می رود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با هم فکری و تعامل علمی و تجربی که نزد صاحب نظران و متخصصین این موضوع است بتوان راه حل های عملی و سیاستی به دست اندرکاران و نهادهای مسئول عرضه کرد.
س. ر ۶۲/‏ ر. ب ۴۵