رییس دانشگاه شهید چمران اهواز در آیین افتتاح سومین نمایشگاه مد، لباس و صنایع‌دستی؛

دانشگاه‌ها برای موفقیت و پیشرو بودن شاخص مسئولیت‌پذیری را مدنظر قرار دهند

۱۵ تیر ۱۴۰۰ | ۲۰:۴۱ کد : ۶۲۷۴۲ دستاوردهای دانشگاه ها اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۹۱
رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز، گفت: دانشگاهی موفق و پیشرو محسوب می‌شود که در برنامه‌های کلان خود، شاخص مسئولیت اجتماعی را مدنظر قرار دهد و برنامۀ مدون و منعطفی را برای گسترش، تعمیق و اجرایی نمودن این شاخص در میان جامعۀ دانشگاهی تحت پوشش خود (اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان) پیاده کند.
دانشگاه‌ها برای موفقیت و پیشرو بودن شاخص مسئولیت‌پذیری را مدنظر قرار دهند

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه شهید چمران اهواز، دکتر غلامحسین خواجه بعدازظهر امروز ۱۵ تیرماه در آیین گشایش سومین نمایشگاه ملی مد، لباس و صنایع‌دستی که از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه به‌صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: امروزه در تعریف دانشگاه روزآمد، کارآمد و موفق، گذشته از فعالیت‌ها و شاخص‌های آموزشی و پژوهشی، شاخص تأثیرگذار و نوینی تحت عنوان «دانشگاه و مسئولیت اجتماعی» نیز موردتوجه است.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز، ادامه داد: بنابراین، با اجرایی کردن معیارها و ملاک‌های پیشین امکان رقابت و حضور پویا در عرصۀ دانشگاهی میسر نبوده و لزوم بازنگری اساسی در این مورد بر کسی پوشیده نیست. خواجه عنوان کرد: مسئولیت اجتماعی بدین معناست که دانشگاه نسبت به مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه بی‌تفاوت نبوده و گذشته از پایش مستمر این موارد، به منظور مرتفع نمودن این مسائل راه‌حل‌های منطقی، واقعی و قابل‌اجرا ارائه کند.

وی با تأکید بر اینکه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی بستر مناسبی است که از طریق آن می‌توان زمینه‌های مشارکت جامعۀ دانشگاهی به ویژه دانشجویان جوان را در محقق نمودن شاخص «مسئولیت اجتماعی» فراهم کرد، اضافه کرد: پیش از هر چیزی، ویژگی اساسی این فعالیت‌ها، دانشجو محور بودن آن‌ها است.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اینکه برخی ملاحظات جامعۀ امروز، لزوم بازنگری اساسی در سرفصل‌ها و کارکرد رشته‌های دانشگاهی را ایجاب می‌کند، گفت: یکی از راه‌های پیشگیری از افزایش جمعیت بیکاران تحصیل‌کرده، نیازسنجی دقیق بازار کار در مناطق گوناگون کشور و جذب دانشجو در رشته‌های کاربردی و تقاضامحور است.

خواجه، افزود: با این همه، این اقدام به تنهایی کافی نیست؛ مهارت‌آموزی دانشجویان در حین تحصیل و آماده کردن آن‌ها جهت ورود به بازار کار به عنوان یک نیروی ماهر و کارآزمودۀ تحصیل‌کرده از دیگر اقدامات مؤثر در این زمینه است.

وی ادامه داد: برگزاری کارگاه‌ها، کلاس‌ها و دوره‌های مقدماتی و پیشرفته در عرصه‌های گوناگون هنری و فرهنگی از جملۀ راه‌کارهایی است که منجر به کارآفرینی دانشجویان و حضور حرفه‌ای‌تر آن‌ها در فضای کسب‌وکار جامعه می‌گردد.

خواجه، بیان کرد: معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال‌های اخیر تلاش کرده است با محوریت مهارت‌آموزی دانشجویان دختر کارگاه‌های متنوعی از قبیل چرم‌دوزی؛ عروسک‌سازی؛ آموزش نقاشی روی پارچه و لباس؛ طراحی و چاپ کیسه‌های پارچه‌ای؛ بافت تابلو فرش؛ نقاشی روی شیشه؛ آموزش رزین و برخی رشته‌های دیگر در این مسیر گام بردارد.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز، اضافه کرد: سومین نمایشگاه ملی، مد، لباس و صنایع‌دستی ویژۀ دانشجویان دختر، با اهدافی هم‌چون الگوسازی در زمینه‌ی مد و لباس در حوزه‌های زندگی اجتماعی دانشجویان دختر با هدف افزایش غرور ملی، فراهم کردن زمینه‌های ورود این دانشجویان به فضای کسب و کار در حوزه‌ی مد، لباس و صنایع‌دستی و نیز حمایت از دانشجویان در مقام طراحان نوپا و در نهایت گسترش فضای کارآفرینی و ایجاد اشتغال و تقویت امید به آینده، به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت امور زنان و خانواده‌ی ریاست‌جمهوری و با میزبانی دانشگاه شهید چمران اهواز در حال برگزاری است.

خواجه در پایان از همراهی دکتر ابتکار معاون امور زنان و خانواده‌ی ریاست‌جمهوری و اهتمام دکتر غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف به این رویداد و هم‌چنین از تلاش‌ها و پیگیری‌های ستاد برگزاری نمایشگاه در دانشگاه شهید چمران اهواز تقدیر کرد.

در ادامه دکتر فرشید نادری مدیر امور برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز، بیان کرد: هدف اصلی این نمایشگاه حرفه‌آموزی به دانشجویان دختر است و تلاش مجموعه این بوده است که به فضای کسب‌وکار حرفه‌ای واردشده و بتوانند کسب‌وکار خود را گسترش داده و درآمدزایی داشته باشند.

وی بیان کرد: پس از انتشار فراخوان برگزاری نمایشگاه از ۲۴ استان کشور آثار متنوعی به دبیرخانه‌ی نمایشگاه ارسال شد که با توجه به همه‌گیری بیماری کرونا در کشور این حضور نشان‌دهنده استقبال از برگزاری جشنواره است.

س. ر ۶۲