معاون رئیس‌جمهور در آیین گشایش سومین نمایشگاه مد، لباس و صنایع‌دستی؛

توجه به مهارت‌آموزی در مدارس و دانشگاه‌ها از رویکردهای مهم دولت دوازدهم است

۱۵ تیر ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۷ کد : ۶۲۷۴۱ اخبار برگزیده اخبار ستادی سرخط خبرها
تعداد بازدید:۳۸۰
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: یکی از رویکردهای مهم دولت دوازدهم توجه به مهارت‌آموزی در مدارس و دانشگاه‌ها است که امروزه به عنوان موضوعی مهم در دنیا دنبال می‌شود
توجه به مهارت‌آموزی در مدارس و دانشگاه‌ها از رویکردهای مهم دولت دوازدهم است

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه شهید چمران اهواز، دکتر معصومه ابتکار امروز سه‌شنبه ۱۵ تیرماه در آیین گشایش سومین نمایشگاه ملی مد، لباس و صنایع‌دستی که به صورت مجازی به میزیانی این دانشگاه برگزار شد، بیان کرد: مهارت‌های زندگی از جمله مهارت‌هایی است که در قالب یک دوره آموزش مربی از سال ۱۳۹۷ تولید شده و به زودی به صورت مجازی در شبکه‌ی شاد ارائه می‌شود و می‌تواند برای دانشگاه‌ها هم مورداستفاده قرار گیرد.

وی افزود: طرح «سفیران فرهنگی»، طرح «کمند» و برگزاری نمایشگاه‌های «ملی مد و لباس و صنایع‌دستی» از دیگر برنامه‌هایی است که برگزاری آن‌ها با هدف مهارت‌آموزی برای دانشجویان دنبال شده است و نتایج بسیار مثبتی نیز داشته است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، ادامه داد: اولین دوره‌ی نمایشگاه مد و لباس و صنایع‌دستی سال ۱۳۹۷ برای نخستین بار در دانشگاه الزهرا (س) به صورت حضوری برگزار شد که در این نمایشگاه آثار باارزش، متنوع و جذابی ارائه شده بود؛ برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها می‌تواند در زمینه‌ی الگوسازی مدل و لباس مفید باشد و به زندگی اجتماعی دانشجویان کمک کند.

وی بر این مسئله تأکید کرد که در حوزه‌ی پوشش، هویت ملی بسیاری مهم است و اینکه بتوانیم هویت ملی را در قالب لباس‌های سنتی و اجتماعی نشان دهیم.

ابتکار با اشاره به ارسال ۵۰۰ اثر از دانشجویان دختر به سومین نمایشگاه مد، لباس و صنایع‌دستی، گفت: از این تعداد ۲۴۲ اثر به نمایشگاه راه یافته است که امیدواریم بتوانیم از طریق صندوق تسهیل گری امید تسهیلاتی در اختیارات این دانشجویان قرار دهیم تا قدم نخست را برای کسب‌وکار خود بردارند.

معاون امور بانوان و خانواده ریاست جمهوری، بیان کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی یکی از نقاط مثبت در این نمایشگاه است که توانسته کمک بسیاری به مهارت‌آموزی دانشجویان داشته باشد؛ همچنین برگزاری نمایشگاه در فضای مجازی نیز زمینه‌های بروز خلاقیت و هنر دانشجویان را در شرایط همه‌گیری بیماری کرونا فراهم کرد.

ابتکار، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم این نمایشگاه را در ابعاد مختلف توسعه دهیم و در سال‌های آینده از فناوری‌های نوین در برگزاری آن بهره ببریم؛ همچنین در کنار برگزاری این نمایشگاه زمینه‌ی بازاریابی در فضای مجازی را نیز برای ارائه تولیدات دانشجویان دختر فراهم کنیم.

 

ضرورت تقویت مشارکت بانوان در فعالیت‌های اجتماعی

محمدهادی عسکری مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز در این مراسم با بیان اینکه اگر دانشگاه بخواهد به حل مسایل پیرامونی کمک کند، باید به سمت دانشگاهی موثر، اجتماعی و سودمند برویم، گفت: دانشگاه اجتماعی به صورت ویژه از زمان استقرار دولت یازدهم در مجموعه وزارت علوم شکل گرفته و ارتباط خوبی میان جامعه و دانشگاه به وجود آمده که منشا خدمات بسیار خوبی نیز شده است.

وی افزود: بحث گزارش‌های سیاستی و مساله‌شناسی که به وسیله دانشگاه، پیرامون مسایل و ابرچالش‌های کشور تهیه شده است، از مهمترین دستاورهای شکل‌گیری این ارتباط، میان جامعه و دانشگاه است.

وی اظهار داشت: دانشگاه اجتماعی وقتی مصداق پیدا می‌کند که در ماموریت‌های دانشگاه بازنگری شود و وظیفه راهبردی و اصلی دانشگاه که کمک به حل مشکلات جامعه است شناسایی شود.

عسکری با بیان اینکه حتماً باید برای حضور موثر بانوان در سرنوشت اجتماعی کشور تلاش کنیم، بیان کرد: بیش از نیمی از جمعیت کشور متعلق به بانوان توانمندی است که نقش‌های متعددی دارند و حتماً باید به آنها توجه شود.

وی با اشاره به برگزاری سومین نمایشگاه ملی مد، لباس و صنایع دستی نیز عنوان کرد: امیدواریم برگزاری چنین طرحی بتواند در دل دختران کشور امید ایجاد کند و به افزایش ضریب اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها نیز کمک کند.

عسکری بر ضرورت مشارکت بانوان در سرنوشت خود، تأکید کرد: از عمده دستاوردهای دولت برگزاری نمایشگاه‌هایی است که می‌تواند به شکل دائمی برای توسعه‌ی کسب‌وکار دختران دانشجو برگزار شود تا بخشی از دغدغه‌های والدین برای اشتغال فرزندانشان برطرف شود.

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم خاطرنشان کرد: بخش دولتی توانایی جذب تمامی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها را ندارد و موظفیم به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که در زمینه‌ی توانمندسازی دانشجویان حرکت کرد.

س. ر ۶۲


( ۱ )