در دومین کارگاه بین‌المللی دانش‌افزایی نظام‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها مطرح شد؛

ضرورت رویکرد برندینگ و مارکتینگ دانشگاه‌ها در حوزه بین‌الملل

۱۵ تیر ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۱ کد : ۶۲۷۳۴ دستاوردهای دانشگاه ها اخبار ستادی
تعداد بازدید:۳۸۱
نخستین روز از دومین کارگاه بین‌المللی رتبه‌بندی دانشگاه‌ها از سوی مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و به میزبانی دانشگاه الزهرا (س) با حضور دکتر عبدالحمید علیزاده معاون مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت عتف، دکتر مصطفی رحیم نژاد، مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، دکتر فیل بتی کارشناس ارشد موسسه رتبه‌بندی آموزش عالی تایمز، دکتر حناچی مدیر مرکز همکاری‌های علمی – بین‌المللی دانشگاه الزهرا بصورت مجازی برگزار شد.
ضرورت رویکرد برندینگ و مارکتینگ دانشگاه‌ها در حوزه بین‌الملل

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه الزهرا، دکتر علیزاده در این کارگاه گفت: در حوزه بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها، رویکردها و تجربیات گوناگونی در کشورهای مختلف وجود دارد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به برندینگ و مارکتینگ اشاره کرد.

وی با بیان اینکه حضور موثر در عرصه بین‌الملل، سرمایه‌گذاری و تبلیغات، همگی باید به مارکتینگ در عرصه بین المللی منجر شود، افزود: در این راستا کافی است به صنعت آموزش در دنیا نگاهی بیاندازیم و مشاهده خواهیم کرد که سال‌هاست صنعت آموزش عالی شانه به شانه صنعت توریست در اغلب کشورهای دارای زیرساخت در حال حرکت است.

معاون مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت عتف با تأکید بر لزوم برندینگ و نمادسازی دانشگاه‌ها ادامه داد: ما در صنعت آموزش عالی نیازمند دیده شدن، شنیده شدن و پسندیده شدن هستیم و قطعاً تا دیده شدنی درکار نباشد، پسندیدنی هم در کار نخواهد بود.

دکتر علیزاده با بیان اینکه در مرحله عرضه، شاخص‌هایی مثل جذابیت، قابل فهم بودن و… لازم است، اظهار داشت: با توجه به تجربه‌ای که در جذب دانشجویان بین‌المللی داشته‌ایم، ممکن است در یک مقطع زمانی با تقاضاهای تصادفی بسیاری مواجه باشیم اما این نوع تقاضا قابل استناد نیست و باید هدف ما ایجاد تقاضای پایدار و جذب آن باشد.

وی تصریح کرد: تمام تلاش ما در وزارت علوم بر این استوار است که از برنامه‌ها و اقدامات دانشگاهی در راستای بین‌المللی سازی و برندینگ حمایت کنیم و نقش اجرایی را از حوزه خود حذف و به دانشگاه‌ها واگذار کنیم. در این راستا برنامه‌های مختلفی را در دستور کار قرار داده‌ایم که یکی از این اقدامات، برگزاری کارگاه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها است. در این کارگاه تلاش شده تا با دعوت از سخنرانان برجسته از موسسه‌های مختلف علم سنجی و نظام‌های رتبه‌بندی، از تجربیات و اقدامات موفق حوزه بین‌المللی‌سازی بهره‌مند شویم.

در ادامه، دکتر پریچهر حناچی مدیر مرکز همکاری‌های علمی بین المللی دانشگاه الزهرا نیز با اشاره به ضرورت رتبه‌بندی دانشگاه‌ها گفت: امروزه قرار گرفتن در لیست دانشگاه‌های برتر جهان در هر یک از این رتبه بندی‌ها از برنامه‌ها و اهداف اصلی دانشگاه‌هایی است که در صدد توسعه برنامه‌های خود در سطح ملی و بین المللی هستند.

وی با بیان اینکه نقش اساسی رتبه‌بندی‌های بین المللی به عنوان یک راهکار عملیاتی در ارتقای سطح کیفیت آموزشی و پژوهشی، جذب اعتبار، جلب همکاری‌های بین‌المللی و پروژه‌های مشترک ملی و بین‌المللی، افزایش جذب دانشجویان داخلی و خارجی، افزایش درآمد دانشگاه، ارتقای سطح علمی اساتید و به روزآوری دانش آن‌ها، تجاری سازی و رشد همه جانبه دانشگاه‌ها بر کسی پوشیده نیست افزود: دانشگاه‌‌ها از جمله سازمان‌های نظام‌مند و پیجیده‌ای است تربیت نیروی انسانی متخصص، دانش پژوهی در زمینه عاوم و فنون برای دستیابی به توسعه پایدار از کارکردهای اصلی آن است.

مدیر مرکز همکاری‌های علمی بین المللی دانشگاه الزهرا با بیان اینکه نتایج رتبه‌بندی‌ها مهمترین نقاط ضعف و قوت آن‌ها را مشخص می‌کند، ادامه داد: در برنامه‌ریزی دانشگاه‌ها متناسب با نیازهای جامعه و تخصیص منابع، رتبه‌بندی‌ها بسیار موثر خواهد بود. امیدواریم در دانشگاه الزهرا نیز با همکاری در برگزاری چنین کارگاه‌ها و برنامه‌هایی، بتوانیم جهت پیشبرد دانشگاه‌ها در عرصه جهانی گام برداریم.
س.ر ۶۲


( ۱ )