رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم:

هیئت‌های نظارت استانی ضامن کیفیت نهادهای علمی در کشور هستند

۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۵ کد : ۶۲۳۳۵ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۴۴۳
رئیس مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم با تاکید بر لزوم بهره‌مندی از نظرات هیئت‌های استانی در همه امور، گفت: هیئت‌های استانی نخستین جبهه رصد، بررسی و نظارت بر فعالیت‌های آموزش عالی و ضامن کیفیت در نهادهای علمی کشور هستند.
هیئت‌های نظارت استانی ضامن کیفیت نهادهای علمی در کشور هستند

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم، به نقل از مرکز نظارت و ارزیابی، دکتر منتظر در دوازدهمین نشست هیئت های استانی نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در وزارت علوم با بیان اینکه نظام علم و فناوری مشتمل بر آموزش عالی، پژوهش، فناوری، نوآوری و تجاری سازی است، گفت: اگر هدف توسعة کیفیت نظام علم و فناوری باشد باید همه اجزای این نظام مورد بررسی قرار گیرد، باید کل نظام آموزش عالی، پژوهشی و فناوری و نوآوری تحت نظارت هیئت‌های نظارت و ارزیابی قرار گیرد خاصه اینکه شبکه بزرگ نظارت و ارزیابی متشکل از بیش از ۱۰۰۰ تن از اعضای هیئت علمی و متخصصان آموزش عالی است که این شبکه توان بسیار بالایی برای وزارت علوم به‌شمار می آید.

رئیس مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم عنوان کرد: زمانی که موضوع نظارت مطرح می شود باید بدانیم که نظارت برچه مبنایی، با چه ابزاری و با چه سیاستی انجام خواهد شد؟ برای تحقق این موضوع باید زیرساخت‌های مناسبی داشته باشیم که یکی از آنها یکپارچه سازی سامانه های اطلاعاتی است و باید این امر پیگیری شود واطلاعات مختلف مربوط به مؤسسات آموزش عالی، پژوهش و فناوری در سامانه آموزش عالی (ساعا) باید به صورت مستمر ثبت شود.

دکتر منتظر افزود: از سوی دیگرهیئت های استانی هسته های اندیشگانی ما در درون استانها هستند و این نقش برای ما بسیار مهم است. هیئت های استانی اطلاع دارند که در استان ها چه موضوعات مستحدثه‌ای وجود دارد، تلاش برای بهبود و ارتقای کیفیت مستلزم اندیشه و خردورزی جمعی است و ترکیب هیئت‌های نظارت و حضور جمع کثیری از فرهیختگان دانشگاهی این امکان را برای ما پدید می‌آورد که از توان اندیشگانی آنان در ساماندهی کیفی نظام علم و فناوری استفاده کنیم بنابراین دیدگاه‌های تخصصی آنها برای مرکز بسیار راهگشا خواهد بود.

وی افزود: به عنوان مثال یکی از وظایف نظارتی، نظارت و ارزیابی قوانین و مقررات آموزش عالی است یعنی باید بررسی کنیم که مقررات مصوب این حوزه با یکدیگر تداخل نداشته باشند و اگر این قوانین اجرا شوند چه نتیجه ای خواهند داشت. هیئت‌های نظارت می‌توانند در احصای تجارب دانشگاه‌ها در اجرای مقررات و نتایج آن و نیز تحلیل مقررات، کمک جدی به نظام سیاستگذاری در ستاد داشته باشند.

وی ادامه داد: برای این موضوع در ستاد کمیسیونی با هدف نظارت بر مقررات علمی با محوریت مرکز نظارت و ارزیابی و با مشارکت همه معاونت های مرتبط تأسیس شده است.

دکتر منتظر تأکید کرد: زمانی که موضوع نظارت با هدف تضمین کیفیت مطرح می شود باید نظارت و ارزیابی تمامی فرآیند علم و فناوری کشور را در نظر بگیریم به همین دلیل هرچقدر توان نظارت و ارزیابی را افزایش دهیم اثرگذاری نظریات تخصصی ما در نهادهای دیگر بیشتر خواهد بود.

 


( ۵ )