دکتر صدیقی در نشست بررسی روابط علمی ایران و چین مطرح کرد؛

علایق مشترک دوطرف به توسعه زبان و ادبیات فارسی و چینی؛ از فرصت‌های همکاری‌های علمی دو کشور

۱۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۸ کد : ۶۲۰۹۴ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۳۶۰
دکتر مجتبی صدیقی، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان دانشجویان، در نشست تخصصی (مجازی) همکاری‌های علمی، فناوری و دانشگاهی در برنامه راهبردی ایران و چین، گفت: پتانسیل روز افزون علمی و تحقیقاتی چین، علایق مشترک دوطرف به توسعه زبان وادبیات فارسی و چینی از فرصت‌های همکاری‌های علمی دو کشور محسوب می‌شود.
علایق مشترک دوطرف به توسعه زبان و ادبیات فارسی و چینی؛ از فرصت‌های همکاری‌های علمی دو کشور

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در این نشست تخصصی که امروز (سه‌شنبه) در سالن شهدای جهادعلمی این وزارت برگزار شد، دکتر صدیقی به زمینه‌ها و فرصت‌های همکاری‌های علمی با کشور چین در حوزه تبادل دانشجو اشاره کرد و اظهار داشت: پتانسیل روز افزون علمی و تحقیقاتی چین، علایق مشترک دوطرف به توسعه زبان وادبیات فارسی و چینی، ارتباط مناسب سیاسی دو کشور، امکانات فراوان تحقیق در حوزه علوم تجربی و افزایش جسارت‌های علمی و سیاسی چین در مقابل غرب از اعم این فرصت‌ها محسوب می‌شود.
وی همچنین با اشاره به سایر فرصت‌های همکاری مشترک علمی گفت: آمادگی طرف چینی برای تخصیص بورس با کمیت بالا، تسهیلات ارائه ویزا، انعقاد احتمالی قراردادهای اقتصادی بزرگ در آینده از دیگر نکات مهم در فرصت‌های همکاری میان دو کشور به شمار می‌رود.
رئیس سازمان امور دانشجویان به بخشی از چالش‌های موجود در این زمینه اشاره کرد و گفت: ناهماهنگی بین سیستم آموزشی دو طرف، مشکلات زبان تحصیل، فقدان سابقه قابل توجه ارتباط علمی بین دانشگاه‌های دو طرف، عدم ارتباط‌های دو طرف اساتید، دشواری وصل دانشجویان دکتری برای اخذ پذیرش در دوره‌های کوتاه مدت و ناهماهنگی‌های فرهنگی دو کشور از مشکلات و چالش‌های بین همکاری‌های ایران و چین به شمار می‌رود.
دکتر صدیقی درخصوص راه‌حل‌ها و توصیه‌های لازم در این زمینه خاطرنشان کرد: استقرار هر چه سریع‌تر رایزن علمی در چین، تمرکز بر رشته‌های وابسته به تجهیزات آزمایشگاهی‌، انعقاد تفاهم‌نامه‌های کاربردی دو طرفه، استقبال از حضور اعضای هیئت علمی دو طرف در کنفرانس‌های علمی در دو کشور، استفاده از تشکل‌های دانشجویی ایرانی در چین، حرکت متقابل در اعطای بورس به دانشجویان چینی و جذب غیربورسیه، بهره‌گیری از قراردادهای اقتصادی کلان برای پیوست علمی و تبادل محقق و رصد بودجه‌های متمرکز احتمالی برای شریک شدن در آنها از راه‌حل‌های اساسی در بستر همکاری‌های دو جانبه محسوب می‌شود.
س.س ۵۱ / ل.م ۵۴/ ر. ب ۴۵