مدیران روابط عمومی مراکز آموزش عالی مطرح کردند:

اعتلای جایگاه روابط عمومی/ ضرورت استقرار روابط عمومی تحول گرا/استقلال روابط عمومی از حوزه ریاست

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۳:۳۱ کد : ۶۱۷۶۸ اخبار برگزیده اخبار ستادی سرخط خبرها
تعداد بازدید:۶۹۰
در نشست مدیران روابط‌عمومی دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری سراسر کشور که با حضور وزیر علوم و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به مناسبت روز روابط عمومی و ارتباطات وبه صورت مجازی برگزار شد،چند تن از مدیران روابط عمومی به بیان دیدگاه ها و پیشنهادات خود در جهت بهبود عملکرد روابط عمومی ها پرداختند.
اعتلای جایگاه روابط عمومی/ ضرورت استقرار روابط عمومی تحول گرا/استقلال روابط عمومی از حوزه ریاست

 

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، ابتدا دکتر قنبری مدیر کل روابط عمومی دانشگاه تهران با بیان اینکه نگرش به روابط عمومی باید از یک کارکرد تبلیغاتی به یک کارکرد ارتباطی و مدیریتی تغییرکند، اظهارداشت: این نوع نگرش با هدف تعامل و پاسخگویی بیشتر و بهتر به نیازها و خواسته های همه ذی نفعان انجام میگیرد که حوزه مدیریت و ریاست فقط یکی از آنها می باشد.

وی افزود: یکی از آسیب هایی که به نظر میرسد روابط عمومی ها به آن مبتلا هستند، باقی ماندن آنها در قامت یک دستگاه تبلیغاتی است که پیامد اصلی این درجا زدن، تقلیل اکوسیستم دانشگاهی و فناوری کشور از یک نهاد پویا، فعال و پیشرو به سازمان های اداری خشک و بی روح که انگار هیچ حرفی، ایده ای یا کاری جزء چندتا بخش نامه و آیین نامه و دستورالعمل برای گفتن ندارند.

دکتر قنبری با بیان اینکه گذار از «کارکرد تبلیغاتی» به «کارکرد ارتباطی» از منظر ساختاری، یک شیفت پارادایمی نیاز دارد و آن به رسمیت شناختن استقلال حرفه ای روابط عمومی به عنوان یک نهاد مستقل و وکیل مدافع منافع همه عامه ها و ذی نفعان در ساختار و تشکیلات اداری نظام آموزش عالی است، افزود: اول اینکه وقتی روابط عمومی از لاک توجیه و دفاع از عملکرد مدیریت خارج می شه، می تواند تمرکز بیشتری بر سایر حلقه های اکوسیستم دانشگاهی و فناوری، به خصوص دستاوردها و مهم تر از آنها ایده های نهفته در ذهن کنش گرانی بکند که به دلیل فقدان مکانیسم های ارتباطی درست امکان ظهور و اتصال آنها به زنجیره دانش، نوآوری، فناوری و کارآفرینی وجود ندارد.

وی در ادامه گفت: دوم اینکه ما در آموزش عالی بین المللی، با مفاهیمی همچون پابلیسیتی (یا اصطلاحاً روئت پذیری) و نیز اعتبار (یا همان رپیوتیشن) مواجه هستیم و هیچکس جز یک روابط عمومی حرفه ای نمی تواند پابلیسیتی لازم و حرفه ای و نیز اعتبار واقعی را برای نظام های دانشگاهی به ارمغان بیاورد.

*ضرورت گذار کامل از روابط عمومی سنتی به سوی روابط عمومی تحول گرا

سپس دکتر درخشانی مدیر روابط عمومی دانشگاه الزهرا (س) در سخنانی، با بیان نقش‌آفرینی روابط‌عمومی سازمان‌ها به ویژه دانشگاه ها در مواجهه با پاندمی کرونا گفت: روابط عمومی ها در حفظ ارتباط از راه دور بین دانشجویان با دانشگاه، حضور در صحنه دائمی بارویکردی خارج از ارتباطات سنتی و ایفای نقش آگاهی رسانی سریع و صحیح و اطلاع رسانی از طریق ابزارهایی چون وب سایت و شبکه های اجتماعی، نقش مهمی ایفا کردند.

وی در ادامه، اهمیت روابط عمومی الکترونیک و ضرورت گذار کامل از شرح وظایف کلیشه ای و سنتی روابط عمومی به سوی روابط عمومی تحول گرا و آمادگی و استعداد کامل روابط عمومی های دانشگاه ها برای این تغییررا از اقدامات مهم اجرایی در جهت تحول در روابط عمومی ها عنوان کرد.

دکتر درخشانی در ادامه مواردی از قبیل استقرار و پیاده سازی نظام روابط عمومی الکترونیک در دانشگاه، نگاهی جدی و به روز به امر توسعه مهارت های نیروی انسانی و دانش افزائی حرفه مندان روابط عمومی برای ورود کامل به فناوری های اطلاعاتی و ابزارهای الکترونیک، اصلاح آیین نامه فعالیت روابط عمومی ها مبتنی بر اقتضائات روز و تامین تخصیص بودجه کافی، تعریف پست هایی مانند کارشناس شبکه های اجتماعی، کارشناس افکار سنجی، کارشناس تالارهای گفتگو در چارت روابط عمومی دانشگاه هارا به عنوان پیشنهادهایی سازنده در جهت پیشبرد اهداف روابط عمومی های برتر مطرح کرد.

*روابط عمومی هر سازمان، علاوه بر تخصص، نیاز به تجربه توأم با خلاقیت و ابتکار دارد

حسین یحیی‌زاده مدیر روابط عمومی دانشگاه مازندران و دبیر شورای هماهنگی روابط عمومی دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری منطقه دو کشورنیزدر سخنانی با بیان اینکه روابط عمومی هر سازمان، علاوه بر تخصص، نیاز به تجربه توأم با خلاقیت و ابتکار دارد، اظهار داشت: روابط عمومی یکی از مهم ترین نهادهای سازمانی است که مسیر را برای حرکت سازمان خود هموار می سازد. اما متأسفانه اهمیت و جایگاه کلیدی آن در کشور و حتی در میان اقشار فرهیخته دانشگاهی درک نشده و مغفول مانده است.

وی افزود: مدیران بسیاری از سازمان های دولتی حتی با کارکردها، قدرت و اثربخشی روابط عمومی نیز آشنا نیستند و این مهم باعث شده که ارتقای روابط عمومی از اولویت های آنها خارج شود، درحالی‌که در یک سازمان پویا، روابط عمومی نقش محوری ایفا می کند.

یحیی زاده با بیان اینکه حل مشکلات کشور، غیر از راه حل علمی، راه دیگری ندارد، گفت: در برهه کنونی، دولت، بیش از هر زمان دیگری به کمک اساتید، متخصصان و فعالان حوزه روابط عمومی نیاز دارد تا بتواند تحول عظیمی را به کمک این قشر پرتلاش و پویا، در نظام ارتباطی کشور به وجود آورد.

وی افزود: ارتقای جایگاه روابط عمومی، تخصیص بودجه مناسب، استفاده از تکنولوژی های نوین ارتباطی، بهره گیری از امکانات، ابزار و تجهیزات مورد نیاز، به خدمت گرفتن نیروی متخصص و آموزش نیروهای موجود، همگی در شناسایی و تحلیل نیاز های جامعه مخاطب سازمانی مؤثر بوده و مدیریت را در شناخت درست اهداف والای سازمانی یاری می رساند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه مازندران درپایا ن دو اقدام عملی ایجاد واحدهای اداری مستقل به‌ویژه در دستگاه های استانی، افزایش یک سطح در دستگاه هایی که روابط عمومی مستقل دارند و بودجه بندی دستگاه ها و ایجاد ردیف اعتباری مستقل برای برنامه های پژوهشی، اطلاع رسانی، فرهنگ‌سازی و سایر مأموریت ها، وظایف و مسئولیت های روابط عمومی را برای تقویت روابط عمومی ها پیشنهاد کرد.

* اعتلای جایگاه روابط عمومی در چارت سازمانی به سطح معاونت یا مرکز ارتباطات

دکتر حسین سلمانی مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای در این نشست عنوان کرد: در تعریف عملکرد روابط عمومی ها باید به بررسی وضعیت موجود و ارتباط موثر با جامعه هدف شامل دانشجو، استاد و کارمند با ابزارهای نظرسنجی، تبیین برنامه ها، همسو سازی اهداف و انعکاس دستاوردها، جلوگیری و مدیریت شایعات، مدیریت صفحات وب و فضای مجازی، مدیریت افکار عمومی، پاسخ دهی سریع، کمپین های تبلیغاتی، تولید محتوا نظیر موشن گرافی، پادکست، مجلات صوتی و تصویری و نشریات نگاه ویژه ای داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه ای خاطر نشان کرد: جمع آوری و تحقیق اطلاعات ثانویه شامل رصد نیازهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه مخاطبین، داده کاوی اطلاعات در تمامی حوزه‌ها از آموزش عالی تا بودجه ریزی، تهیه گزارش‌های تحلیلی مبتنی بر تجزیه و تحلیل داده ها، مصاحبه با ذینفعان اصلی شامل بنگاه های اقتصادی، فارغ التحصیلان و دانشجویان باید از جمله موارد اصلی عملکرد در روابط عمومی باشد.

وی ادامه داد: معتقدم انتقال حس آرامش و امید به خانواده ها، دانشجویان و کارکنان به عنوان مثال اقدامات ارزنده دانشگاه‌ها و مراکز علمی تحقیقاتی در مواجه با بحران کرونا، سیل نوروز ۱۳۹۸، زلزله کرمانشاه و سایر حوادث طبیعی، ترویج فرهنگ درختکاری اقدامات شایسته مدیریت سبز، حضور گسترده در صحنه های سیاسی مانند انتخابات پیش رو، ارتباط موثر با جامعه حامیان و خیرین از مسئولیت های اجتماعی روابط عمومی موسسات آموزش عالی است.

*لزوم ابلاغ رسمی سخنگوی سازمان به مدیریت روابط عمومی

حمید ساوه مدیر روابط عمومی دانشگاه بین المللی امام خمینی ودبیر شورای هماهنگی روابط عمومی دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری منطقه چهار کشور با بیان اینکه از کارگزاران روابط عمومی می توان انتظار عملکرد مبتنی بر برنامه سالانه را داشت، گفت: در این صورت موضوع تعیین و تخصیص اعتبار متناسب با برنامه مصوب مطرح و درخواست می شود، چرا که یکی از خواسته های عمده همکاران روابط عمومی در دانشگاه ها، تامین حداقل نیازهای منابع و امکانات و ملزومات حرفه ای مرتبط با کار آنها است.

وی افزود: ابلاغ رسمی سخنگوی سازمان به مدیریت روابط عمومی از سوی وزارت علوم به سایر مراکز تحت امر و حضور مدیران روابط عمومی با حق رای درجلسات تصمیم ساز و تصمیم گیرمورد انتظار است آن هم به جهت قرارگرفتن در مسیر تبادل اطلاعات سازمان.

ساوه در ادامه گفت: مشاغل روابط عمومی به لحاظ قرار گرفتن در حوزه پر مشغله و متراکم کاری، که می بایست تمامی سامانه های ارتباطی و درگاه های رسمی اینترنتی سازمان را تولید محتوا و مدیریت نمایند و از سوی دیگر مهمترین منبع تامین اخبار رسانه ها به شمار می روند، و می بایست پاسخگوی مخاطبان و رسانه ها و مدیران خود باشند، استرس و درگیری زیادی را متمحل می شوند و جزو یکی از مشاغل سخت تلقی می شوند، و شایسته است تا در زمره مشاغل تخصصی قرار گیرند، تا در این صورت بتوانند آنگونه که باید و شاید به اهمیت و حساسیت جایگاه ایشان توجه بیشتری شود.

وی افزود: کما اینکه در مدت یک سال و اندی گذشته که با بیماری کرونا و آموزش مجازی مواجه بودیم، حلقه اتصال جامعه دانشگاهی در این فضا، حوزه های روابط عمومی بودند که فعالیت شان تعطیلی بردار نبود و به شکل آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز به خدمت مشغول بودند و هستند و برخورداری از تسهیلات و مزایای شغلی مربوط به حرفه و تخصص ایشان انتظار نابجا و زیادی نخواهد بود.

مدیر روابط عمومی دانشگاه بین المللی امام خمینی در پایان گفت: ابلاغ رسمی سخنگوی سازمان به مدیریت روابط عمومی، به سایر مراکز تحت امر و حضور مدیران روابط عمومی ها با حق رای درجلسات تصمیم ساز و تصمیم گیر، آن هم به جهت قرارگرفتن در مسیر تبادل اطلاعات سازمان. در این صورت مناسبات و فرایند ارتباط فی ما بین رییس و مدیر روابط عمومی به طور مستقیم و بی واسطه تعریف و تقویت می شود و این خود عامل بسیار مهمی در تسهیل روند اجرایی امور می باشد.

** تاکید بر استقلال روابط عمومی ها از حوزه ریاست

امیرحسین بهروز، مدیرکل روابط عمومی دانشگاه پیام نورنیز به عنوان آخرین نفر در سخنانی با بیان اینکه ما لذت واقعی روابط عمومی الکترونیک و لذت دانشجویان فعال در جاهائی که تفویض اختیاربه روابط عمومی ها شده را در برنامه های مختلف احساس کردیم، اظهار داشت: استقلال حوزه های روابط عمومی از حوزه های ریاست به دلیل تخصصی بودن، واقعاً یکی از خواسته های اصلی روابط عمومی ها است.

ر. ب ۴۵


( ۳ )