در راستای توسعه نوآوری‌های کارآفرینانه در بین صنایع صورت گرفت؛

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه تهران و دانشگاه جامع علمی کاربردی

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۵ کد : ۶۱۵۹۹ دستاوردهای پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری
تعداد بازدید:۴۱۷
مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه تهران و دانشگاه جامع علمی کاربردی با حضور دکتر محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران، دکتر محمد حسین امید، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی و دکتر عباس زارعی هنزکی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در سالن همایش پندار این پارک علم و فناوری برگزار شد.
انعقاد تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه تهران و دانشگاه جامع علمی کاربردی

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، در ابتدای مراسم، دکتر عباس زارعی هنزکی به ارائه گزارشی از برنامه پیشران ۱۴۰۰ پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و تفاهم نامه جامع علمی کاربردی پرداخت.
وی افزود: برنامه پیشران ۱۴۰۰ پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با نام ecosystem building و با مخفف EB1400 تعریف و تدوین شده است. این برنامه، متشکل از چند پروژه پیشران است که شامل شهر دانش، شبکه فناوری، ناحیه نوآوری، دهکده نوآوری هوشمند، ناحیه نوآوری اینترنت اشیا، مرکز فناوری‌های جامع و دقیق کشاورزی می‌باشد.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران از شهر دانش به عنوان اولین پروژه پیشران یاد کرد و گفت: مشخصاً دنیا در قرن بیست و یکم، به دنبال این است که با تغییر زاویه دید و پذیرفتن برخی رشته‌های مشخص، رشد بعدی خود را در انقلاب صنعتی چهارم و پنجم ایفا کند، شاهدیم که در اروپا industry 4 ، در چین Made in china 2025، در آسیا smart cities، در ژاپن society 5 و در آمریکای شمالی industrial internet، این مفاهیم تعریف و پیاده سازی شده است. ما در دانشگاه تهران برای ایران انقلاب صنعتی چهارم و پنجم، مفهوم شهر دانش را برنامه ریزی و راه اندازی کرده‌ایم. شهردانش بر مفاهیم هوشمندی، سبز و کارآفرین بودن متکی است؛ ضمن اینکه اعتقاد داریم شهر دانش ما قابل تعمیم به کل کشور نیز می‌باشد.
دکتر زارعی با اشاره به شبکه فناوری به عنوان دومین پروژه پیشران تشریح کرد: شبکه فناوری دانشگاه تهران شبکه‌ای است هوشمند و پویا از شبکه های بازیگران اصلی اکوسیستم فناوری و نوآوری دانشگاه تهران در پردیس‌ها، دانشکده‌ها، و موسسات و مراکز مرتبط با دانشگاه تهران است. این شبکه منطبق بر اصول و قوانین حاکم بر پارک‌های علم و فناوری نسل سوم و چهارم بنا نهاده شده است تا بستری تعاملی و بین رشته ای در کشور برای ایجاد و توسعه نوآوری، فناوری، بهبود سبک زندگی و اثرگذاری پایدار بر اقتصاد کشور فراهم آورد.
وی به نواحی نوآوری به عنوان سومین پروژه پیشران اشاره کرد و افزود: ناحیه نوآوری دانشگاه تهران، پلی بین صنایع سنتی و فناوری‌های نوین ودستیابی به اهداف شهر دانش (با مشارکت بخش‌های عمومی و خصوصی) است. در حقیقت، جریانات نواحی نوآوری، زمینه‌ای را فراهم می‌آورد تا صنعت سنتی که از مفاهیم انقلاب صنعتی دوم و سوم پیروی می‌کند، به فناوری‌های نوین نزدیک شود.
دکتر زارعی در ادامه تاکید کرد: تحقق اهداف پارک علم و فناوری دانشگاه تهران زمانی روی می‌دهد که تفکر پارک دانشگاه تهران، تبدیل شدن به پارک نسل چهارم باشد و این امر از طریق نواحی نوآوری میسر است.
وی به راهبردهای کلان دانشگاه جامع علمی کاربردی اشاره کرد و افزود: در فاز اول همکاری با دانشگاه جامع علمی کاربردی؛ اهداف چون بهره برداری از ظرفیت های نیروی انسانی تکنولوژیست، صنعتگر و کارآفرین، ایجاد اشتغال و تامین نیروی انسانی میانی کشور، تاکید بر بومی گزینی و تربیت برای بوم در دانشگاه جامع علمی کاربردی، توسعه آموزش های شایستگی محور و شغل مدار و متناسب با نیازهای شاغلین و جویندگان کار و حمایت از محققان، مدرسان و دانشجویان در تولید و انتقال فناوری و انجام پژوهش های کاربردی، بیشترین تطابق و اتصال را با شبکه فناوری و شهر دانش دارد.
دکتر زارعی در ادامه یادآور شد: در فاز اول این همکاری در نظر داریم تا به توسعه نوآوری های کارآفرینانه در بین صنایع خرد، کوچک، متوسط بپردازیم. و تلاش خواهیم کرد تا فناوری‌های سنتی را به فناوری‌های نوین نزدیک کنیم و در تحول این صنایع سنتی موثر باشیم.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران تصریح کرد: کسب وکارهای خرد و کوچک به دنبال تکمیل مهارت‌های کاری، بالا بردن تعداد تولید و وارد کردن تکنولوژی‌های موجود به صنایع خود هستند.
وی با اشاره کلی به موضوعات همکاری در تفاهم‌نامه اظهار داشت: پیشنهاد می‌شود تا همکاری با موضوع “اجرای دوره‌های مشترک برای فارغ التحصیلان و دانشجویان و ارائه مدرک معتبر” آغاز شود، زیرا این موضوع به سرعت پاسخگو است و اثربخشی بالایی دارد.
دکتر زارعی ادامه داد: دانشگاه جامع علمی کاربردی بر آموزش نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز بخشهای مختلف صنعتی، فرهنگی و اقتصادی تمرکز دارد و ما با توجه به این امر، برنامه آموزش نوآوری کارآفرینانه مطرح کرده‌ایم. در حقیقت نوآوری همان محوری است که به دنبالش هستیم. در راستای اجرای این برنامه می‌بایست به انتخاب مراکز علمی کاربردی برای اجرای برنامه و انتخاب اساتید و مهارت آموزان بپردازیم، سپس برنامه‌ریزی در جهت مهارت آموزی با روش‌های یادگیری مبتنی بر پروژه، یادگیری مبتنی بر استارت آپ استودیو، یادگیری مبتنی بر بازی و یادگیری ترکیبی صورت خواهد گرفت.
س. س ۵۱/ ل.م ۵۴