دکتر غلامی در نشست هم‌اندیشی استادان دانشگاه‌ها و مسئولان آموزش عالی کشور تاکید کرد:

لزوم بهره‌وری، بهره‌مندی و تقویت علم و دانش تولید شده در دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۳:۵۹ کد : ۶۱۵۹۲ اخبار برگزیده اخبار ستادی سرخط خبرها
تعداد بازدید:۶۶۴
دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست هم اندیشی استادان دانشگاه‌ها و مسئولان آموزش عالی کشور گفت: بهره‌وری، بهره‌مندی و تقویت علم و دانش تولید شده در دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور از مواردی است که باید به آن توجه شود.
لزوم بهره‌وری، بهره‌مندی و تقویت علم و دانش تولید شده در دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر غلامی در این نشست در خصوص انتظارات از توسعه آموزش عالی کشور اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، دستاوردهای بسیار ارزشمندی توسط مجموعه آموزش عالی کشور به دست آمده مانند تربیت نیروی انسانی در حد خودکفایی کشورو انجام پژوهش‌هایی که در مقایسه با نیازهای جهانی جایگاه ارزشمند و افتخارآمیزی فراهم آورده و قابل توجه است.
وزیر علوم افزود: آنچه که در دهه اخیر اتفاق افتاده در تبدیل علم به فناوری و فناوری‌هایی که به نوبه خود در رشته‌ها و زمینه‌های مختلف گره‌گشا بوده و هستند و در آینده نیز گره‌گشایی‌هایی بزرگ‌تر و مهم‌تر را به دنبال خواهند داشت.
وی با اشاره به نگاه آموزش عالی به بدنه جامعه که در سال‌های گذشته شکل گرفته است، گفت: ما در گذشته بخش‌های مختلف آموزش عالی و توانمندی‌های علمی را کمتر در جای خودش قرار دادیم. بسیاری از بخش‌های صنعتی در ادوار گذشته بدون آنکه نیازی به بخش آموزش عالی به عنوان متولی تامین علم و دانش و راهگشایی در مسائل و مشکلات توجه شده باشند یک نوع بی‌نیازی احساس می‌کنند.
دکتر غلامی افزود: خوشبختانه پس از تاکیدات مقام معظم رهبری در سال های ۸۹ و۹۴ در نشست با اساتید دانشگاه ها و دانشگاهیان که تاکید فرمودند: «باید برای وضعیت آموزش عالی کشور تدبیر کرد»؛ طبیعتاً در این راستا نیاز به یک طراحی و بازنگری در حوزه آموزش عالی بوده و هست.
وی بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از فرمایشات مقام معظم رهبری، در سال ۹۴ طرح ساماندهی آموزش عالی را به وزارت علوم ابلاغ کرد که کمی اجرای آن طولانی شد؛ ولی از سال ۹۷ با دقت و انرژی که همکاران گذاشتند و همچنین با هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به پیش می‌رود. این طرح در واقع برای بازچینش مجموعه آموزش عالی کشور فعالیت می‌کند و یک کار کارشناسی بزرگ و بسیار دقیق است که امیدواریم آن را به تحقق برسانیم.
وزیر علوم در ادامه درخصوص آنکه در آینده پیش رو چه انتظاراتی از آموزش عالی وجود دارد، تصریح کرد: در این راستا یک کارگروه آینده‌پژوهی در حوزه آموزش عالی تشکیل شده که شعبی از آن در دانشگاه‌ها با نگاه به آینده که به سرعت در حال تحول و گذر از وضع فعلی به وضعیت جدیداست، مشغول فعالیت هستند.
وی گفت: هم‌اکنون جایگاه خوبی در سطح جهان داریم و حتماً برای سال‌های آینده نیز باید برنامه‌ریزی کنیم که این جایگاه حفظ شود.
دکتر غلامی خاطرنشان کرد: در حوزه آموزش عالی باید به بحث تربیت نیروی انسانی نگاهی عمیق و برنامه‌ریزی‌شده داشته باشیم. هم اکنون ما در تولید علم در رشته‌های مختلف جایگاه مطلوبی داریم لذا بهره‌وری، بهره‌مندی و تقویت علم و دانش تولید شده در دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور از مواردی است که باید به آن توجه شود.
وی با بیان اینکه در حوزه فناوری‌ها باید نگاه مان به آینده نسبتاً دوری باشد، افزود: آنچه استفاده می‌کنیم بخشی مربوط به مواردی است که در دنیا انجام می‌شود؛ ما یا به دنبال آنها و یا خیلی نزدیک به آنها حرکت می‌کنیم اما وقتی به آنچه که در آینده نزدیک قرار است اتفاق بیفتد، مینگریم، تحولات عمیق، سریع و گسترده در دنیا اتفاق می‌افتد که نیاز است جامعه علمی را به آن سمت ببریم.
وزیر علوم بیان کرد: همچنین نیاز داریم در برنامه‌های کلان کشور و سایر بخش‌ها به این امر توجه شود که صنعت ما در آینده قرار است به چه سمت رود و انتظارات از آموزش، پژوهش و فناوری بخش آموزش عالی مشخص و تکلیف شود و اینکه در فضای بین‌المللی قرار است چه نقشی برای مجموعه علمی تعریف کنیم.
دکتر غلامی در خاتمه ابراز امیدواری کرد تلاش‌هایی که در کشور صورت گرفته، به سمتی حرکت کند که بتوانیم یک مجموعه حکمرانی علمی منظم و منسجم و با اجزای توانمند به جامعه عرضه کنیم و حاصل این باشد که هر بخش نقش خود را به حد کمال انجام دهد تا کل مجموعه، این کشتی بزرگ را به سلامت و با هدفمندی به ساحل مقصود و آرزوها که در آینده تجلی می‌کند، برساند.
ل. م ۵۴/ ر.ب ۴۵