نشست دوجانبه دانشگاه بجنورد با مؤسسه ملی زبان‌های خارجی دولت محمد آزادی ترکمنستان

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۱:۵۵ کد : ۶۱۵۷۶ دستاوردهای دانشگاه ها
تعداد بازدید:۳۰۴
نشست دوجانبه دانشگاه بجنورد با مؤسسه ملی زبان‌های خارجی دولت محمد آزادی ترکمنستان با هدف بررسی فرصت‌های همکاری علمی طرفین به صورت مجازی با حضور دکتر احمد محقر و خانم مارال قلی وا، رؤسای دو مؤسسه به همراه مدیران ارشد آموزشی و پژوهشی و اساتید گروه‌های آموزشی زبان و ادبیات پارسی و زبان روسی برگزار شد.
نشست دوجانبه دانشگاه بجنورد با مؤسسه ملی زبان‌های خارجی دولت محمد آزادی ترکمنستان
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه بجنورد، در ابتدای جلسه، دکتر احمد محقر، رئیس دانشگاه بجنورد ضمن معرفی استان خراسان شمالی و دانشگاه بجنورد به عنوان اصلی‌ترین نهاد متولی آموزش عالی در این استان به بیان ظرفیت‌های موجود برای شروع همکاری‌ها پرداخت.
رئیس دانشگاه بجنورد افزود: ترکمنستان به مثابه کشور دوست و همسایه جمهوری اسلامی ایران، طیف متنوعی از پیوندها، از دین و زبان تا فرهنگ، با جمهوری اسلامی ایران دارد. زمینه‌های مناسبی مانند نزدیکی جغرافیایی و فرهنگی، وجود اسناد بالادستی، موافقت‌نامه‌های مختلف از جمله تفاهم‌نامه همکاری میان دو استان آخال و خراسان شمالی و نیز بدیل‌هایی مانند جامعه ایرانی ترکمن به منزله پل بالقوه مناسبات دو کشور و دو استان خراسان شمالی و آخال، این انتظار را پدید می‌آورد که دستاوردهای بیشتری در مناسبات دوجانبه به ویژه حوزه تبادلات علمی حاصل شود.
دکتر محقر در ادامه به معرفی بسترهای مناسب همکاری در ابعاد آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و نیروی انسانی در زمینه گروه‌های آموزشی مشترک ازجمله زبان و ادبیات پارسی و زبان روسی پرداخت.
سپس مارال قلی وا رئیس مؤسسه ملی زبان‌های خارجی دولت محمد آزادی ترکمنستان فرصت‌های همکاری موجود در مؤسسه ملی زبان‌های خارجی دولت محمد آزادی را معرفی نمود و اعلام داشت: زبان و ادبیات پارسی با ۶۲ دانشجو در کنار سایر زبان‌های دنیا در آن مؤسسه تدریس می‌شود.
در ادامه نشست دکتر مجتبی مجرد، مدیر گروه آموزشی زبان و ادبیات پارسی دانشگاه بجنورد با اشاره به محورهای همکاری این گروه با دپارتمان زبان پارسی مؤسسه دولت محمد آزادی و ضمن بیان پیشنهادات عملیاتی برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود بر ضرورت برگزاری همایش‌های دوجانبه با محوریت مسائل فرهنگی و ادبی مشترک و معرفی مفاخر ادبی دو کشور و انجام فعالیت‌های پژوهشی مشترک در کنار همکاری‌های آموزشی تاکید کرد.
س.س ۵۱/ ل.م ۵۴
 

 


( ۱ )