برگزاری نشست علمی روانشناسی با حضور پژوهشگر دانشگاه گرینویچ لندن دردانشگاه یزد

۳۰ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۳:۰۴ کد : ۶۰۵۷ دستاوردهای دانشگاه ها
تعداد بازدید:۱۰۶۱
<div dir="None">نشست علمی گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه یزد با حضور دکتر الیور رابینسون مدرس دانشگاه گرینویچ لندن و پژوهشگر حوزه روان‌شناسی رشد و جمعی از اعضای هیئت علمی و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در این د</div> ...
نشست علمی گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه یزد با حضور دکتر الیور رابینسون مدرس دانشگاه گرینویچ لندن و پژوهشگر حوزه روان‌شناسی رشد و جمعی از اعضای هیئت علمی و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه یزد هدف از برگزاری چنین نشستی را حمایت دانشگاه از همکاری های علمی بین المللی و گامی در جهت پویایی و جریان سازی علمی در بین اساتید و دانشجویان این رشته عنوان کرد.
محور اصلی این نشست آشنایی بیشتر اساتید گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه یزد با پروژه تحقیقاتی بین المللی  این محقق انگلیسی بود که در زمینه رشد بزرگسالی و ملاک های تعیین الگوی شخصی در سنین 18 تا 25 سال با روش پژوهشی ترکیبی(کمی، کیفی) در کشورهای چین، روسیه، انگلستان و ایران به انجام رسانده است.
وی حاصل تحقیقات خود را در قالب کتابی با عنوان Development through adulthood " رشد بزرگسالی" در چندین فصل با عناوین خردمندی و عقلانیت، اختلالات بزرگسالی، رشد اجتماعی بزرگسال، دیدگاه روانی و اجتماعی و زیستی، شیوه های پژوهشی در تحول شناختی، رشد انگیزش و هیجان، مراحل روانی و اجتماعی بزرگسالی تآلیف کرده و این کتاب هم‌اکنون در دانشگاه‌های لندن تدریس می‌شود.
دکتر رابینسون انگیزه شروع این تحقیق و تاکید بر بزرگسالی را مسأله طولانی شدن سن جوانی در عصر حاضر عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه در عصر حاضر جوانان اغلب عمر خود را در دانشگاه ها می گذرانند و به دلایلی همچون مسایل اقتصادی وابستگی بیشتری به والدین دارند و دیرتر مستقل می شوند، پدیده ای جدید که با عنوان "بزرگسالان جوان" در این کتاب نامگذاری شده است به وجود آمده که قبل از این ضرورت توجه به این موضوع چندان وجود نداشت همچنین میزان فشار روانی در دوره 18 تا 29 سال از سایر دوره ها بیشتر و بر احتمال بروز بیماری های جدی روانی در این افراد افزوده شده است.
مدرس دانشگاه گرینویچ لندن با بیان اینکه مهم ترین تصمیم های زندگی نیز در این سنین گرفته می شود، تأکید کرد: نیاز بود تا بیشتر به این دوران و مسایل و بحران های جدید آن در علم روانشناسی پرداخته شود.
وی تعیین الگو را بهترین راه حل برای برون رفت از بحران های این دوره سنی دانست و تصریح کرد: در کتابی که طی تحقیق اخیر گردآوری شده، معیار های الگوگیری در هر کشور متناسب با فرهنگ آن کشور مشخص شده است.
 دکتر رابینسون همچنین به تاسیس دانشگاه نسل سوم در انگلستان  اشاره کرد و افزود: در انگلستان به دلیل افزایش طول عمر و وجود افراد بازنشسته زیاد، تصمیم به تاسیس دانشگاه نسل سوم برای تدریس دروس مورد نیاز بازنشستگان گرفته شده تا خلأ زندگی این افراد با کلاس های درس مفید پر شود.
گفتنی است کتاب تالیف شده توسط این محقق به زبان های چینی و روسی ترجمه شده  و ترجمه فارسی آن نیز در دست اقدام است.