مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی وزارت علوم تأکید کرد؛

منابع انسانی دیجیتال؛ تئوری عمل، فرهنگ و توانایی برای توسعه افراد در محیط تکنولوژیکی

۲۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۱ کد : ۶۰۱۵۷ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۱۰۵۵
دکتر اباصلت خراسانی، مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دبیر هشتمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی در عصر کرونا، منابع انسانی دیجیتال را یک تئوری از عمل، فرهنگ و توانایی برای توسعه افراد در محیط تکنولوژیکی غنی از رسانه‌ها و فرهنگ تعریف کرد.
منابع انسانی دیجیتال؛ تئوری عمل، فرهنگ و توانایی برای توسعه افراد در محیط تکنولوژیکی

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر خراسانی در این کنفرانس ملی که امروز (سه‌شنبه) در محل سالن شهدای جهاد علمی برگزار شد،درخصوص جایگاه منابع انسانی دیجیتال گفت: در روش VHRM سیاست‌ها، ارزیابی عملکرد، استخدام آنلاین، اختیارات الکترونیکی، قبول آموزش، تجزیه و تحلیل نیروی کار، ارتباطات شرکت و مسائل مالی و در روش VHRD، آموزش فردی و گروهی، بهبود عملکرد شبکه‌های اجتماعی، تکنولوژی آموزشی، تیم‌های مجازی و اشتراک دانش و فناوری از مولفه‌های اصلی به شمار می‌رود.
وی در زمینه فناوری‌های مورد استفاده در منابع انسانی دیجیتال افزود: برنامه‌ریزی سناریو مجازی، نمونه کار الکترونیکی، تکنولوژی‌های واقعیت افزوده، فناوری‌های آموزش آنلاین و ابزار نظرسنجی الکترونیکی برای مرحله جمع‌آوری داده‌ها از فناوری‌های مورد استفاده در منابع انسانی دیجیتال است.
دکتر خراسانی درخصوص الزامات کاربست یادگیری و توسعه منابع انسانی دیجیتال گفت: توسعه تکنولوژی، آماده‌سازی محیط فرهنگی، همکاری متخصصان منابع انسانی با کارشناسان فناوری، توسعه رهبری مبتنی بر فناوری، وجود چالش‌های متعدد در فرآیندهای توسعه منابع انسانی، ضعف سیستم جبران خدمات و نبود سند جامع توسعه منابع انسانی از الزامات یادگیری می‌باشند.
وی با اشاره به پیامدهای کاربست یادگیری دیجیتال افزود: اکتشاف استعدادها در سیستم، دسترسی به فرصت‌ها، تقویت همکاری، ایجاد شفافیت در ارتباطات، توسعه تیم‌های مجازی و تغییر فرآیندکاری، تقویت عملکرد خودگردانی، شناسایی کانال‌های یادگیری و ایجاد اعتماد به قابلیت‌های فناوری از پیامدهای کاربست یادگیری و توسعه منابع انسانی دیجیتال است.
مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی وزارت علوم با اشاره به ذی‌نفعان کاربست یادگیری خاطرنشان کرد: مدیران و کارکنان آموزش عالی، اساتید و دانشجویان، سیاست‌گذاران آموزش عالی و دریافت‌کنندگان خدمات آموزش عالی از ذی‌نفعان این نوع یادگیری به شمار می‌روند.
وی به چالش‌های منابع انسانی در زمان کرونا اشاره کرد و افزود: عدم فرهنگ‌سازی و آموزش مناسب برای استفاده از دورکاری، کاستی‌های زیرساخت‌های نرم افزاری، تامین سلامت کارکنان در محیط کار، سنجش عملکرد کارکنان دورکار، مشکلات بانوان دارای فرزند و ایمن‌سازی فضای کار برای مقابله با ویروس کرونا، سلامت روان کارکنان، عدم دسترسی ارباب رجوع به کارمند دورکار و افزایش حجم کار تعدادی از واحدها و کاهش حجم تعداد دیگر از جمله چالش‌های منابع انسانی در زمان کرونا است.
دکتر خراسانی تصریح کرد: فرهنگ‌سازی، تقویت زیر‌ساخت‌ها فناوری، تعامل بیشتر با بانوان دارای فرزند، تامین ماسک و مواد ضدعفونی، اطلاع‌رسانی و آموزش، ایجاد انگیزه به شکل نقدی و غیرنقدی برای کارکنانی که به نحو احسن دورکاری می‌کنند، ایجاد چرخش شغلی، تعیین روش‌های اینترنتی برای دسترسی ارباب رجوع به کارمند دورکار از راهکارها و پیشنهادات این دوران بود.
وی به اقدامات ستاد وزارت علوم اشاره کرد و افزود: در این راستا تشکیل جلسات اختصاصی کرونا، برگزاری وبینارها، جلسات مجازی، تهیه جزوات آموزشی و بروشورها، شناسایی افراد مبتلا، ابلاغ مصوبات ستاد سلامت به دانشگاه‌ها و معرفی تولیدات ۶۲ شرکت و پارک علم و فناوری به وزارت بهداشت در وزارت علوم انجام شد.
دکتر خراسانی در مورد اقدامات دانشگاه‌ها گفت: تولید مواد ضدعفونی کننده، آموزش مجازی، ارائه طرح و مقاله پژوهشی، تولید تجهیزات، طراحی و تولید نرم‌افزارها، تشکیل کارگروه‌ها و انجام امور دانشجویان نیز از اقدامات انجام شده در دانشگاه‌ها به شمار می‌رود.
س.س ۵۱ / ل.م ۵۴/‏ ن. ش ۵۸


( ۲ )