با حضور وزیر آموزش و پرورش و به میزبانی دانشگاه الزهرا؛

ششمین همایش بین‌المللی روان‌شناسی مدرسه برگزار شد

۲۶ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۷ کد : ۶۰۱۱۱ دستاوردهای دانشگاه ها
تعداد بازدید:۳۷۷
ششمین همایش بین‌المللی روان‌شناسی مدرسه با حضور دکتر حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش، دکتر زاهدی رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، دکتر ملانظری رئیس دانشگاه الزهرا و جمعی از اعضای انجمن روان‌شناسی ایران و اساتید حوزه روانشناسی در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه الزهرا به‌صورت حضوری و مجازی برگزار شد.
ششمین همایش بین‌المللی روان‌شناسی مدرسه برگزار شد

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه الزهرا، دکتر محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در این همایش گفت: اگر مدرسه را در کنار خانواده، اصلی‌ترین کانون تربیت کودکان بدانیم و تغییرات وسیع و عمیق را در مدرسه رقم بزنیم، برای تمامی حوزه‌ها و امور راهگشا خواهند بود.
وی با بیان اینکه روان‌شناسی بخش تفیک ناپذیر تعلیم و تربیت است، افزود: همه آنچه در تعلیم و تربیت شکل می‌گیرد، نمی‌تواند جدا از روانشناسی شکل گیرد لذا ما از یک پیوند عمیق و اساسی بین اهداف تعلیم و تربیت با روان‌شناسی صحبت میکنیم.
دکتر حاجی میرزایی با اشاره به پویایی فضای آموزشی و مخاطبان در مدارس ادامه داد: این نکته را نباید فراموش کنیم که ما هم در محیطی که کار می‌کنیم پویایی وجود دارد هم مخاطبان پویایی داریم. تحقق اهداف تعلیم و تربیت در یک محیط پویا ما را به سمت عمیق تر شدن در درک شرایط سوق می‌دهد؛ هرچه این درک عمیق تر و دقیق تر باشد، مسائل و معضلات در کشور به تبع آن کمتر و تحقق اهداف سریع‌تر خواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه یک سیستم بهداشت روانی جامعه است و بیشترین اختلالات روانی در این سن رخ می‌دهد، اظهار داشت: امروزه در نهاد تعلیم تربیت، طرح‌های بسیاری برای صیانت از دانش آموزان ارائه می‌شود که طرح مراقبت از دانش آموزان یکی از آن‎‎ها است البته باید به این نکته نیز توجه داشت که در مسیر تغییرات، تنها دانش آموز نیست که تغییر می‌کند بلکه روش‌ها، نوع ارتباط و معلمان نیز در این مسیر قرار دارند.
دکتر حاجی میرزایی با اشاره به واجهه غیرمنتظره جهان با کرونا گفت: این ویروس در جهان یک پدیده جهانی و غیرمنتظره بود که همه ابعاد زندگی و بطور خاص نظام آموشی را تحت تاثیر قرار داد. ما در مواجهه با پدیده کرونا یکسری اثرات آشکار داریم و یکسری تبعات خاموش و پنهان که نگرش به این پدیده نیز در دوسطح است. یک سطح سطحی است که این موضوع را امری گذرا می‌بیند که براساس آن باید منتظر باشیم تا کرونا تمام شود و شرایط به حالت عادی بازگردد. نگاه دوم این است که کرونا را یک فرصت ویژه برای افزایش تاب آوری و فرصت انتخاب، کسب تجربیات نو در نظر می‌گیرد اما باید توجه کنیم که این فرصت گذرا است اما در کنار همه مصائب شرایطی را ایجاد کرده که ما می‌توانیم ساختارهای سنتی را بشکنیم و به سمت نوآوری حرکت کنیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تعادل جدیدی در حال شکل‌گیری است، مطرح کرد: با بروز کرونا دوگانه‌های مختلفی بین سلامت با آموزش، اقتصاد و.‌.. در کشور شکل گرفت که مدیریت سنجیده این دوگانه‌ها و ایجاد یک تلفیق هوشمندانه بین آن‌ها با سلامت، اکنون یک مأموریت بسیار جدی در کشور است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: طی یکسال اخیر و پیدایش ویروس کرونا، نظام آموزشی ما یک تکان بسیار محکم خورده است. امروز ما آموزش در بحران را مدیریت می‌کنیم و در غیاب آموزش حضوری به آموزش مجازی روی آورده‌ایم اما هیچ چیز جایگزین آموزش حضوری نیست. ما امروز نیازمند دانش روانشناسی برای حل مسائل کنونی و مدیریت حدود ۱ میلیون معلم و بیش از ۱۵ میلیون دانش آموز و شبکه گسترده آموزش و پرورش هستیم که امیدواریم با یک نگاه علمی و بررسی دقیق، بتوان نواقص موجود را بر طرف کنیم و سبب بهبود مشکلات فعلی در این حوزه شویم.

 

* رشته‌های تحصیلی در بخش پژوهش باید به سمت کاربردی شدن سوق پیدا کنند
در ادامه دکتر غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اکنون باید رشته‌های تحصیلی را در بخش پژوهش به سمت کاربردی شدن سوق دهیم و در بخش فناوری نیز لازم است تا رشته روان‌شناسی پا به پای رشته‌های دیگر حرکت کند.
وی افزود: در بخش پژوهش از رشته روان‌شناسی چند انتظار وجود دارد که یکی از آن‌ها بحث تربیتی پژوهشگر است بدین معنا که پژوهشگر به لحاظ اخلاقی و تربیتی از اصول استاندارد و شایسته پیروی کند تا در آینده نیز بتواند در توسعه علمی به درستی کوشا باشد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ادامه داد: مورد دیگر بحث تحقیقی پژوهش است. ما در حوزه روان‌شناسی تحقیق می‌کنیم که آیا این پژوهش در بسترهای مختلف قابل ارائه است یا خیر. سطح تحقیقاتی در روان شناسی به گونه‌ای است که نتایج آن قابل عرضه برای صاحب نظرانی است که در این حوزه فعالیت می‌کنند.
دکتر رحیمی در رابطه با ارتباط بین حوزه روان‌شناسی و پژوهش مطرح کرد: موضوع دیگر در این زمینه، بحث کاربردی پژوهش است. اینکه تحقیقات چه تاثیراتی در محیط بیرونی دارند و فهم اینکه مثلاً چه ارتباطی بین نمره سال آخر دبیرستان با رتبه کنکور دانش‌آموزان وجود دارد. با فهم این موارد و کاربردهای پژوهش می‌توان به ارائه راهکارهای اصولی برای بهبود مسائل پرداخت.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در ادامه با اشاره به برخی از دغدغه‌های حوزه علوم انسانی اظهارداشت: در حوزه علوم انسانی این دغدغه وجود دارد که چگونه فناوری در این حوزه می‌تواند ظهور کند. البته باید گفت که فناوری در این حوزه ورود دارد و یکی از مواردی که باید در حوزه روان‌شناسی مورد بررسی قرار گیرد، اثر فناوری و تکنولوژی بر ذهن و روان افراد است.
وی با بیان اینکه روان‌شناسی شالوده بسیاری از رشته‌ها است، گفت: حضور رشته روان‌شناسی در بحث صنایع خلاق یکی از مواردی است که اکنون مورد توجه قرار دارد. این مبحث ترکیبی از رشته هنر و علوم انسانی است زیرا باید همه رشته‌های علوم انسانی و بخصوص روان‌شناسی در حوزه فناوری و مراکز رشد حضور جدی داشته باشند.

 

* لزوم رفع نواقص آموزش مجازی برای سال آینده
همچنین، دکتر محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در ششمین همایش بین‌المللی روان‌شناسی مدرسه در رابطه با مفهوم روان‌شناسی مدرسه در شرایط عادی و بحرانی، گفت: در حالت عادی و در شرایط حضور، دانش‌آموزان زنگ تفریح دارند و شور و نشاطی در مدرسه حاکم است و در ایام تعطیل نیز حتماً تفریحی را در کنار خانواده دارند که این امر در روحیه و افزایش سطح پویایی آن‌ها اثرگذار است اما درحال حاضر با پیدایش کرونا، روان‌شناسی کودکان از حالت عادی کاملاً متفاوت شده است. اینجاست که اعضای روان‌شناسی باید بسیار دقیق‌تر از قبل عمل کنند زیرا در حال حاضر نوعی بی‌نشاطی ناشی از عدم حضور در مدارس و آموزش مجازی در دانش‌آموزان رخنه کرده است و از طرفی سیستم شاد نیز با تمام نقاط قوت خود به گونه ای نیست که بتواند پاسخگوی نیازهای روحی و همه جانبه دانش‌آموزان باشد.
وی با اشاره به بحث رتبه‌بندی مدارس و فرهنگیان اظهارداشت: ارزیابی فرهنگیان و رتبه‌بندی مدارس نیز در شرایط کرونایی بسیار متفاوت از شرایط عادی است. معلمی که حاضر است در شرایط سخت به دلیل نبود امکانات به دانش آموزان کم برخوردار و بدون امکانات، خدمت‌رسانی کند نسبت به معلمان دیگر در شرایط فعلی باید امتیاز بالاتری داشته باشد.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ارزیابی مدرسه نیز به همین ترتیب است چراکه در شرایط عادی پارامترهای بسیاری برای ازریابی و رتبه‌بندی مدارس از جمله بوفه، سیستم ایاب ذهاب، حضور و تعامل معلمان با دانش آموزان و… وجود دارد که در شرایط کرونایی امکان سنجش با آن‌ها وجود ندارد لذا رتبه‌بندی مدارس در چنین مدارسی چگونه می‌شود؟
دکتر زاهدی با بیان اینکه ما نباید ارزیابی را فقط به مدارس محدود کنیم بلکه نقش ناحیه و اداره‌های کل آموزش و پرورش را نیز در این حوزه مهم است، مطرح کرد: طی ۱ سال اخیر با وجود تمام تلاش‌های انجام شده، هنوز نتوانسته‌ایم بصورت ۱۰۰ درصدی به کل دانش‌آموزان خدمت‌رسانی کنیم و به همین خاطر لازم است تا شرایطی فراهم شود که بتوان پوشش کامل در ارائه مباحث آموزشی به دانش‌آموزان داشته باشیم.
وی در پایان با اشاره به تجربه ۱ ساله کشور در حوزه آموزش مجازی تاکید کرد: ما باید نواقص تجربه یکسال خود در آموزش مجازی را پیدا و برای سال آینده نواقص موجود را مرتفع کنیم تا سال آینده تمامی دانش‌آموزان تحت پوشش قرار گیرند.

 

* لزوم توجه دانشگاه‌ها به مباحث تربیتی دانش‌آموزان و افزایش توانمندی آن‌ها به عنوان دانشجویان آینده
دکتر ملانظری رئیس دانشگاه الزهرا نیز در ادامه این همایش گفت: برپایی چنین همایشی فرصت مغتنمی است تا ضمن ارائه مقالات، بحث توجه و پرداختن به مدرسه در حوزه آموزش و روانشناسی دانش‌آموزان مکرراً مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه مدرسه نقش بسیار مهمی در زندگی کودکان و نوجوانان دارد، افزود: خدمات روانشناسی در مدرسه از بحث مشاوره و ارزیابی تا مسائل پژوهشی و پیشگیری‌ها فرصتی است تا بتوانیم دانش آموزان را در زمینه‌های مختلف کمک و راهنمایی کنیم و از این طریق به سمت تربیت انسان‌هایی کارآمد حرکت کنیم.
رئیس دانشگاه الزهرا ادامه داد: قطعاً پرداختن به موضوع روان‌شناسی مدرسه برای دانشگاه‌ها بصورت عام و برای دانشگاه الزهرا به‌صورت خاص بسیار مهم است. ما در دانشگاه‌ها باید توجه به دانش‌آموزان و افزایش توانمندی آن‌ها را به عنوان دانشجویان آینده به‌صورت جدی مورد توجه قرار دهیم.
دکتر ملانظری با بیان اینکه پرداختن به مسئله دانش‌آموزان به دانشگاه‌ها کمک می‌کند تا در آینده دانشجویانی با توان‌مندی بالا در حوزه‌های مختلف از جمله حل مسائل داشته باشیم، گفت: دانشگاه الزهرا به عنوان دانشگاه خاص بانوان این همایش را فرصت بسیار مغتنمی می‌داند تا با پرداختن به چنین مسائلی زمینه را برای تربیت فرزندان و دانش‌آموزان کشور فراهم کند چراکه طرح این مسائل در دانشگاه‌ها و بالابردن سطح آگاهی با حضور اساتید و بزرگان این حوزه، کمک بزرگی به اصلاح روند آموزشی و تربیتی خواهد کرد.
وی افزود: امیدواریم با تلاش موجدانه اساتید بتوانیم ضمن ارائه مقاله‌ها، از حضور افراد برجسته حوزه روان‌شناسی در حل مسائل در کنار ظرفیت‌های خوب گروه روانشناسی دانشگاه الزهرا، بهره‌مند شویم.
گفتنی است اختتامیه این همایش امروز (یکشنبه ۲۶ بهمن‌ماه) با موضوعات بسترهای فناورانه در فضای یادگیری پروژه محور، چالش‌های ضرورت کاربرد نظریه هوش موفق در مدرسه و مدرسه خردورز با حضور اساتید و صاحب‌نظران حوزه روان‌شناسی در دانشگاه الزهرا برگزار شد.
م. ح ۶۳/ ل.م ۵۴