دکتر جهانگیری در دیدار با رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای:

مسأله صلاحیت حرفه‌ای و مهارت‌آموزی باید به موضوع جدی در کشور تبدیل شود

۲۶ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۲ کد : ۶۰۱۰۲ دستاوردهای دانشگاه ها
تعداد بازدید:۹۶۳
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای با دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری دیدار و گفت‌وگو کرد.
مسأله صلاحیت حرفه‌ای و مهارت‌آموزی باید به موضوع جدی در کشور تبدیل شود
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دکتر ابراهیم صالحی عمران رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با حضور در دفتر معاونت اول ریاست جمهوری با دکتر اسحاق جهانگیری دیدار و گفتگو کرد.
دکتر صالحی عمران در این نشست گزارشی از جایگاه، مسائل، موفقیت‌ها، چالش ها و مشکلات دانشگاه ارایه کرد و با توجه به اهمیت و نقش دانشگاه فنی و حرفه ای، حمایت‌های ویژه دولت را از این دانشگاه خواستار شد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای ضمن قدردانی از عنایت و اهتمام دکتر جهانگیری به توسعه آموزش های مهارتی عنوان کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای با ۱۸۱ آموزشکده و دانشکده در ۱۱۱ شهر، بیش از ۱۵۰ هزار دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی، بیش از ۳۴۰۰ کارگاه و آزمایشگاه، ۶۸۲۵ نفر نیروی انسانی هیئت علمی و غیر هیئت علمی مجرب که به امر مهارت آموزی مشغول می باشند که نقش کلیدی در مهارت آموزی آموزش عالی کشور دارند.
در این نشست دکتر جهانگیری با تأکید بر اینکه مسأله صلاحیت حرفه ای و مهارت آموزی باید به موضوع جدی در کشور تبدیل شود، گفت: ایران به عنوان کشوری بزرگ و در حال توسعه نیازمند اهتمام بیشتر به تربیت نیروی انسانی ماهر و واجد صلاحیت به منظور پیشبرد برنامه های خود است.
معاون اول رییس جمهوری با اشاره به گزارش ارائه شده در این نشست در خصوص وضعیت اشتغال دانش آموختگان دانشگاه فنی و حرفه ای به لحاظ دارا بودن مهارت و صلاحیت حرفه ای، این گزارش را قابل تأمل توصیف کرد و گفت: امیدواریم شاهد اهتمام و تمرکز بیشتر وزارتخانه های آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری بر روی موضوعات با محتوای افزایش مهارت و کسب صلاحیت های حرفه ای فارغ التحصیلان باشیم.
صدور مجوز تربیت دبیر فنی با عنایت به اهمیت بهره وری بهینه و مطلوب از توانمدی های بالفعل و بالقوه دانشگاه در تربیت نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز جامعه و لزوم بهره گیری از امکانات موجود در ارتقاء سطح علمی نیروهای متخصص و توسعه تربیت دبیر فنی و دانش فنی و حرفه ای، امکان بهره برداری از ظرفیت های صنایع و کارخانه های دولتی و خصوصی در برگزاری دوره های عملی و آموزش های دوگانه و نیز تجهیز کارگاه ها و آزمایشگاه های دانشگاه فنی و حرفه ای در سراسر کشور، حل مشکلات و موارد اختلافی کاربرد مشترک بین برخی از دانشکده ها و آموزشکده های دانشگاه با هنرستان های فنی و حرفه ای آموزش و پرورش براساس ماده ۲۳ قانون برنامه پنجم و بند پ ماده ۶۵ قانون برنامه ششم توسعه، در اختیار قرار دادن کالاها و تجهیزات مرتبط با رشته های دانشگاه فنی و حرفه ای برای تجهیز کارگاه ها و آزمایشگاه‌ها و استفاده آموزشی با همکاری سازمان املاک تملیکی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و تخصیص مجوزهای درخواست شده برای تبدیل وضعیت کارمندان قراردادی به پیمانی این دانشگاه در یک فرایند سه ساله و با رعایت معیارهای مطرح از قبیل سنوات خدمت، مدرک تحصیلی، رشته تحصیلی از جمله موارد مطرح شده در این نشست بود.
دکتر جهانگیری با بررسی مشکلات و مسائل مطرح شده در پاسخ به تقاضای دانشگاه فنی و حرفه ای در خصوص تخصیص مجوز برای تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی مطالب به رییس سازمان اداری و استخدامی کشور نوشتند: دانشگاه فنی و حرفه ای مجموعه ای مهم است، نسبت به حل مشکلات آنها با نظر مساعد اقدام نمایید، در موضوع حل مشکلات اختلافی ماده ۲۳ فی مابین آموزش و پرورش و دانشگاه خطاب به معاون حقوقی رییس جمهور مرقوم کردند سریعتر مشکل را حل نمایید، در خصوص امکان بهره برداری از ظرفیت های صنایع و کارخانه های دولتی و خصوصی خطالب به وزیر صنعت، معدن و تجارت مرقوم کردند مسئله مهمی است، بین دانشگاه و واحد های صنعتی بنحوی ارتباط برقرار کنید، در خصوص صدور مجوز تربیت دبیر آموزش و پرورش توسط دانشگاه فنی و حرفه ای خطاب به وزیر آموزش و پرورش مرقوم کردند از امکان دانشگاه فنی و حرفه ای، حداکثر استفاده کنید و در پایان در خصوص در اختیار قرار دادن کالاها و تجهیزات مرتبط با رشته های دانشگاه فنی و حرفه ای برای تجهیز کارگاه ها و آزمایشگاه ها خطاب به وزیر امور اقتصادی و دارایی مرقوم کردند دانشگاه فنی و حرفه ای نقش بسیار مهمی در مهارت‌آموزی کشور دارد؛ نسبت به درخواست با نظر مساعد بررسی کنید که وسایل مورد نیاز با قیمت مناسب به آنها واگذار شود.
س.س ۵۱/ ل.م ۵۴

( ۱ )