دکتر خاکی صدیق در پیامی به مناسبت روز جهانی آموزش:

در آموزش استاندارد، آموختن استانداردهای بین‌المللی و شناخت تجربه‌های جهانی امری ضروری است

۰۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۹:۲۲ کد : ۵۹۵۹۸ اخبار برگزیده اخبار ستادی سرخط خبرها
تعداد بازدید:۷۳۵
دکتر علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مناسبت روز جهانی آموزش تحت عنوان«آموزش استاندارد و استاندارد آموزش» پیامی صادر کرد.
در آموزش استاندارد، آموختن استانداردهای بین‌المللی و شناخت تجربه‌های جهانی امری ضروری است

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در این پیام دکتر خاکی صدیق با بیان اینکه روز جهانی آموزش (۲۴ ژانویه) انگیزه‌ای است تا اهمیّت و کارآمدی آموزش در اذهان انسان‌ها روشنگری شود و اثرات و ثمرات آن به چشم آید، اظهار داشت: «آموزش» و «پژوهش» بنیان‌های جدایی‌ناپذیر فرهنگ بشری هستند که پیوسته و با هم اثرگذاری دارند. حیات یک جامعه از پویایی و پایایی این دو مایه می‌گیرد. در این میان، فرصت‌هایی برای بهبود در فرایند انتقال فرهنگ از دانش و اخلاق، به وجود می‌آید که دستاورد خرد گروهی و تجربۀ جهانی است.
وی افزود: آموزش استاندارد و استاندارد آموزش» مهم‌ترین نیاز امروزین جامعۀ انسانی است. در روزگار ما، استاندارد معنایی ژرف و فراگیر یافته است که شناخت و کاربست جنبه‌ها و پیامدهای آموزشی، پژوهشی و پرورشی آن در تمام سطوح و نظام‌های تعلیم و تعلّم ضروری است. «نیاز» همزاد انسان است و این «آموزش» است که بالندگی فرد و سازندگی اجتماع را معنا می‌بخشد.
دکتر خاکی صدیق در ادامه این پیام با بیان اینکه در آموزش استاندارد، آموختن استانداردهای بین‌المللی آموزش و شناخت تجربه‌های جهانی بسیار مهم بلکه ضروری است، گفت: استاندارد آموزش، بهینه‌سازی روش‌های آموختن، کنش‌های رفتاری شایسته و به‌کارگیری ابزارهای بایسته است که در هر کشوری بر مبنای «فرهنگ» ساماندهی می‌شود. استاندارد کردن آموزش و اجرای آموزش استاندارد برای افزایش اثربخشی آن، ضرورت زمانه است.
وی افزود: نکتۀ درخور توجه این است که ارتقای کیفیّت نظام آموزشی مرهون اعتلای کیفی و شخصیّتی استادان و آموزشگران است. رویکردسازندۀ سازمان‌های آموزشی برای احترام انسان و والایی شخصیّت او، یادگیری مادام‌العمر است. در این رویکرد، ارتباط معنایی آموزش و تجربه، پیوند درس‌های آموخته و تجربه‌های اندوخته‌شده است.
معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه با بیان اینکه دستاورد آموزش استاندارد و استاندارد آموزش، اعتلای سه کارکرد اصلی نظام آموزشی کشور در تولید دانش (پژوهش)، انتقال دانش (آموزش) و نشر دانش (خدمات آموزش و پژوهش) است، اظهار داشت: ارزش افزودۀ این نگرش، خلّاقیّت و دانش‌آفرینی ویژه‌ای است که از خاستگاه علم برمی‌خیزد. علمی که بر بنیاد عقل وحیانی استوار باشد «حلم» و «سِلم» را برای جامعۀ انسانی به ارمغان خواهد آورد. اِنَّ رَبَّکَ هُوَ الخَلّاق العَلیم (قرآن کریم؛ حجر :۸۶)
ر.ب ۴۵/ ل.م ۵۴/ ع.ع ۵۷