وزیر آموزش‌ و پرورش:

برای رسیدن به تربیت متعالی و هماهنگ باید برنامه‌های وزارتخانه‌های آموزش‌و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری اجزای یک برنامه ملی باشد

۳۰ آذر ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۳ کد : ۵۸۹۳۰ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۱۸۹۴
وزیر آموزش‌ و پرورش در چهاردهمین برنامه از سلسله برنامه‌های گفتگوی هفته که با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری، برگزار شد، اظهار کرد: برای رسیدن به تربیت متعالی و هماهنگ باید برنامه‌های وزارتخانه های آموزش‌وپرورش و علوم، تحقیقات و فناوری، اجزای یک برنامه ملی باشد.
برای رسیدن به تربیت متعالی و هماهنگ باید برنامه‌های وزارتخانه‌های آموزش‌و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری اجزای یک برنامه ملی باشد

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌وپرورش، دکتر محسن حاجی میرزایی در چهاردهمین نشست از سلسله نشست‌های گفت‌وگوی هفته که باهدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش‌وپرورش و دستگاه‌های مختلف کشور و با موضوع گفتگو بر محور تحول و با حضور دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، اعضای شورای معاونان، مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌ها و روسای ۷۶۰ منطقه آموزش‌وپرورش کشور به‌صورت ویدئوکنفرانس و از طریق شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد) برگزار شد، اظهار کرد: تعلیم وتربیت یکی از بزرگ‌ترین فرصت‌های یک جامعه برای ساختن آینده، پرورش آدم‌هایی مسئولیت‌پذیر و توانمند برای تعالی و پیشرفت فرد و جامعه است.
وزیر آموزش‌وپرورش سرمایه اجتماعی را از مهمترین سرمایه های هر جامعه دانست و گفت: سرمایه اجتماعی به معنای نحوه، کیفیت و نوع اعتماد بین افراد و روابط اجتماعی است که در جامعه جریان دارد. انسان‌ها سازنده نهادهای جامعه هستند و نهادها، تسهیل‌کننده روابط می‌باشند و در یک نگاه کلی، نوع و کیفیت ترکیب شدن آدم‌ها باهم شکل دهنده جامعه است.
عضو کابینه تدبیر و امید بابیان اینکه وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری متولیان اصلی تعلیم و تربیت و پرورش افراد جامعه هستند، اظهار کرد: اولین پرسشی که این دو دستگاه بزرگ مکلف به پاسخگویی آن هستند این است که آیا افراد را خوب و درست برای آینده تعلیم می‌دهند و آن‌ها را برای مواجهه منطقی با مشکلات آینده تجهیز می‌کنند و نقش آن‌ها را در جامعه و در برابر مسئولیت اجتماعی که بر عهده آن‌ها است، به‌خوبی یادآور می‌کنند؟ آیا محصول مشترک ما محصول هماهنگ است؟
وی با بیان اینکه باید بررسی کنیم که محصول مشترک این دو دستگاه، یک ترکیب هوشمند از انسان‌هایی در تراز جمهوری اسلامی که توانایی برخورد مناسب و درست در مقابل مسائل اجتماعی و آنچه در مسیر زندگی ممکن است پیش رویشان قرار بگیرد را دارند یا خیر، تصریح کرد: برای تحقق این اهداف، برنامه‌های دو وزارتخانه آموزش‌وپرورش و علوم، تحقیقات و فناوری باید اجزای یک برنامه ملی باشد و لازم است دو دستگاه با برقراری جلسات مشترک، ارزیابی‌های هماهنگ از کار داشته باشند و سیاست‌های بهبود و تعالی مشترکی را انتخاب کنند و درنهایت جمع‌بندی واحدی از گذشته و ترسیم مشترکی از آینده داشته باشند و معتقدم سؤال سوم این است که آیا ما در خلق این تعامل توفیق داشته‌ایم؟
وزیر آموزش‌وپرورش با توجه به مشکلات کنکور و ورود به دانشگاه برای دانش آموزان بیان کرد: برای حل مسئله کنکور قوانینی وضع‌شده است، بنابراین در کنار تمام تلاش‌هایی که برای کاهش استرس و ورود دانشجویان به دانشگاه داریم باید نگاهی عمیق‌تر و ریشه‌ای‌تر به این پدیده داشته باشیم.
وی با اشاره به دو دانشگاه فرهنگیان و شهیدرجایی به‌عنوان دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت آموزش‌وپرورش گفت: آموزش‌وپرورش دو دانشگاه کلیدی برای تربیت‌معلمان دارد که برخلاف دانشگاه‌های دیگر کشور، مأموریت گرا هستند، به این معنی که فارغ‌التحصیلان این دو دانشگاه‌ها مستقیماً وارد بازار کار می‌شوند و این دو دانشگاه مسئولیت تربیت دانشجویانی برای شغل معلمی را دارند. فارغ‌التحصیلان این دو دانشگاه باید بعد از پایان دوره تحصیلشان علاوه بر پیشرفت علمی، ویژگی‌های خاص یک معلم را نیز دارا باشند که به این منظور برای آن‌ها برنامه‌ریزی‌های ویژه ای در زمینه ارائه دروس انجام‌شده است.
دکتر حاجی میرزایی معلم موردنظردر تراز سند تحول را معلمی دانست که بتواند در دانش‌آموزانش توانمندی خلق کند و گفت: در دو دانشگاه فرهنگیان و شهیدرجایی در تلاش هستیم تا با برنامه‌ریزی دقیق بتوانیم چنین معلمی را تربیت کنیم.
 


( ۲ )