به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی؛

گردهمایی روسای دانشگاه‌های ایران و افغانستان برگزار شد

۲۹ آذر ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۴ کد : ۵۸۸۷۲ دستاوردهای دانشگاه ها
تعداد بازدید:۴۴۰
گردهمایی روسای دانشگاه های ایران و افغانستان با محوریت «تبادل تجربه در زمینه تاثیر پژوهش های دانشگاهی بر جامعه» به صورت مجازی و به میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
گردهمایی روسای دانشگاه‌های ایران و افغانستان برگزار شد

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه علامه طباطبایی، دکترحسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در این گردهمایی مجازی گفت: علوم انسانی می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای بر جامعه و صنعت در مفهوم موسع آن به معنای توان انسان‌ها برای سازگاری با طبیعت و نظامی برای نیل به نیازمندی‌های جامعه و برساختن پدیده‌ها در جامعه، برجای بگذارد.
وی افزود: حتی اگر صنعت را به معنای تولید کارخانه‌ای بدانیم، باز هم علوم انسانی و اجتماعی می‌توانند نقش بسیار پراهمیتی ایفا کنند. تجربه دانشگاه علامه طباطبایی برای به وجود آوردن اکوسیستم نوآوری و فناوری نشان می‌دهد که اگر این اکوسیستم ترویج یابد، می‌تواند معنا و مفهوم دانشگاه را دگرگون سازد. این اکوسیستم می‌تواند زمینه‌های اشتغال غیردولتی را برای دانش‌آموختگان فراهم سازد.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه مجموعه‌ای از مراکز رشد و فناوری، آزمایشگاه‌های زنده در حوزه علوم انسانی، مرکز خلاقیت و نوآوری را در این اکوسیستم به وجود آورده‌ایم، اظهار کرد: با این شرایط تعریف متفاوتی از محیط دانشگاهی به وجود آمده است. در زیست بوم نوآوری و فناوری دانشگاه علامه طباطبایی هم اکنون ۳۵۰ نفر بدون استفاده از امکانات و بودجه دولتی فعال هستند و در سال گذشته ۶۰ میلیارد درآمد برای خود ایجاد کرده‌اند. در تمام دانشکده‌های این دانشگاه مرکز نوآوری و رشد مستقر شده است.
دکتر سلیمی خاطرنشان کرد: مرکز مهارت‌آفرینی دانشگاه علامه طباطبایی از دیگر امکانات برای تقویت زیست بوم کارآفرینی در جامعه است. دانشگاه‌های افغانستان نیز می‌توانند از این زیست بوم الگو گرفته و آن را در جامعه دانشگاهی خود پیاده سازی کنند.
وی افزود: ما همچنان بر این باوریم که معرفت آفرینی مأموریت نخست یک دانشگاه علوم انسانی است. تجربه دانشگاه‌های بزرگ ایران در تشکیل خوشه‌های مشورتی برای دستگاه‌های اجرایی و دولت جمهوری اسلامی ایران از تجربه‌های موفقیت آمیز در زمینه عبور از دانشگاه‌های نسل دوم به سمت دانشگاه‌های معرفت آفرین و کارآفرین نسل سوم بوده است. در همین راستا فعالیت‌های مشترک استادان دانشگاه‌های علامه طباطبایی با دانشگاه‌های افغانستان شایان ذکر است و انشاالله ما بتوانیم تجارت مراکز کارآفرینی و نوآوری مشترک را میان دو کشور بنیانگذاری کنیم.
دکترسلیمی در پایان ابراز امیدواری کرد انجمن دانشگاه‌های ایران و افغانستان به زودی به‌صورت رسمی تأسیس شود و این جلسه زمینه‌ای برای تأسیس انجمن دانشگاه‌های ایران و افغانستان فراهم سازد.

*فعالیت ۹۰۰ عضو هیئت علمی در ۹۳ دپارتمان پوهنتون کابل
در ادامه این گردهمایی، دکتر محمد عثمان بابری، رئیس پوهنتون کابل در سخنانی گفت: تحصیلات عالی در افغانستان به‌صورت غیر رسمی، از پیشینه بلند مدتی برخوردار است. پوهنتون کابل افتخار پیشکسوتی در تحصیلات عالی این کشور را دارد. این دانشگاه سیر خوبی را تا به اینجا طی کرده است. پوهنتون کابل یکی از پوهنتون های خوب منطقه از لحاظ کارهای پژوهشی و انکشاف جامعه است.
وی ادامه داد: این دانشگاه میزبان دانشجویان و محققان زیادی از کشورهای دوست بوده است. همچنین این دانشگاه متأسفانه تحت تأثیر تراژدی افغانستان قرار داشته است. با این حال یکی از ابعاد زندگی افغان‌ها، تحصیلات عالی است. با ایجاد نظام دموکراتیک افغانستان و با آغاز استراتژی انکشاف، تحصیلات عالی افغانستان جان تازه ای گرفت. دانشگاه کابل طی دو دهه گذشته، یک سیستم توسعه یافته و پاسخگو را ایجاد کرد.
رئیس پوهنتون کابل تاکید کرد: تغییرات این دانشگاه با پیگیری استراتژی ملی و استراتژی کلان خود دانشگاه رخ داده است. در بخش انکشاف مسلکی اعضای هیئت علمی این دانشگاه پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای رخ داده است. هم اکنون ۹۰۰ عضو هیئت علمی در ۹۳ دپارتمان این دانشگاه فعالیت می‌کنند. پوهنتون کابل با این چالش مواجه بود که چارچوب قانونی حاکم بر دانشگاه را به یک چارچوب پاسخ گو ارتقا دهد.

*۹۲ دانشجوی افغان در دانشگاه سیستان و بلوچستان مشغول به تحصیل هستند
در ادامه دکترغلامرضا رضایی، رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: دانشگاه سیستان و بلوچستان به علت تقرب جغرافیایی از نزدیکی فرهنگی بالایی با کشور افغانستان برخوردار است، این دانشگا از سال ۹۵ مجوز پذیرش دانشجوی بین المللی را اخذ کرده و به مدت ۳ سال میزبان دانشجویان افغانستانی بوده است.
وی تصریح کرد: این دانشگاه به لحاظ نزدیکی مسافت از سهولت بالایی برای پذیرش دانشجویان افغان برخوردار است. دانشگاه سیستان و بلوچستان دارای ۱۱ دانشکده، ۵۱ گروه آموزشی و ۴۳۰ عضو هیئت علمی است و در حال حاضر ۹۲ دانشجوی افغان در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. این دانشجویان با ذهنیت بسیار مثبتی از دانشگاه ما فارغ التحصیل شده‌اند.
دکتر رضایی بیان کرد: راه آهن چابهار نیز بزودی در این شهر افتتاح می‌شود که مسیر تردد را برای دانشجویان آینده افغان تسهیل خواهد کرد. ما در این استان، قوی‌ترین رشته چشم پزشکی و داروسازی را داریم و مشتاق پذیرش دانشجوی افغان در این رشته‌ها هستیم. دانشگاه‌های کشور ایران هم اکنون مأموریت خود را به پژوهش و کارآفرینی تغییر داده‌اند و در این مسیر بسیار موفق بوده‌اند، دانشگاه سیستان نیز در این مسیر حرکت خود را آغاز نموده است.

*موضوعات مهم پژوهشی؛ اولویت پوهنتون هرات
در ادامه گردهمایی، دکترعبدالله فایز، رئیس پوهنتون هرات، گفت: این دانشگاه از سال ۱۳۶۷ تأسیس و پس از سال ۱۳۸۱ تغییرات خوبی در دانشگاه‌های افغانستان و به ویژه پوهنتون هرات ایجاد شده است. از جمله این تغییرات، پر رنگ شدن نقش پژوهش در تحقیقات علوم اجتماعی بود و تغییرات دیدگاهی گسترده ناشی از آنها در افغانستان بود.
وی تصریح کرد: یکی از تحقیقات مهمی که انقلابی در این دانشگاه ایجاد کرد، پیرامون وضعیت اشتغال دانشجویان بود و نتایج این پژوهش مهم در استراتژی کلان پنج ساله این دانشگاه بازتاب پیدا کرد. ما دیدگاه تربیتی این دانشگاه را براساس نیاز بازار کار تغییر دادیم و در سال‌های گذشته بیش از ۷۷ تحقیق در رشته‌های علوم انسانی ایجاد کرده‌ایم.
دکتر فایز اظهار کرد: بررسی عوامل مؤثر بر مهاجرت‌های غیرقانونی که منجر به تغییر دیدگاه سازمان بین المللی مهاجرت شد، از پژوهش‌های مهم در این دانشگاه بوده است. مسائل امنیت اقتصادی و اجتماعی و چگونگی توانمندسازی اقتصادی کشور افغانستان نیز در چارچوب دو پروژه پژوهشی برای نخستین بار در پوهنتون هرات انجام شد. چالش‌های مهاجران داخلی از ولایات مختلف افغانستان، افراط گرایی، توانمندسازی بانوان، توسعه اقتصادی حوزه غرب افغانستان از دیگر موضوعات پژوهشی این دانشگاه بوده است.

*تأثیرگذاری اجتماعی دانشگاه، تربیت پژوهشگران درد آشنای جامعه است
دکترمحمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد هم با اشاره به اینکه بخشی از رسالت دانشگاه‌ها، آموزش پژوهشگری است، گفت: تأثیرگذاری اجتماعی دانشگاه، تربیت پژوهشگران درد آشنای جامعه است. دو کشور ایران و افغانستان باید در حوزه مرجعیت علمی و احیای جایگاه تمدنی خود در دانش آفرینی عمل کنند.
وی تاکید کرد: زیست بومی که می‌تواند حاصل این پژوهش‌ها را برای جامعه، کارآمد سازد، مستلزم ساختارها و قوانین ویژه ای است که تجاری سازی ایده‌های دانشگاهی را تسهیل کند. دانشگاه فردوسی تلاش کرده است با ایجاد گفتمان «اداره جامعه بر مبنای دانش» و با تأسیس مراکز رشد و فناوری و ارتباط با صنعت این مسیر را هموار سازد. مرکز فناوری‌های پیشرفته، پژوهشکده زیارت و گردشگری، مستقر سازی بخش R&Dکارخانه ها در دانشگاه فردوسی و تأسیس پردیس فناوری در زمره تلاش‌های این دانشگاه بوده است.
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: اختصاص استاد راهنمای مشترک برای دانشجویان افغانستان مبتنی بر مشکلات مشترک دو کشور، تأسیس مرکز خراسان شناسی و معدن شناسی، تأسیس دوره‌های مشترک ارشد و دکتری از جمله پیشنهادهای دانشگاه فردوسی برای تقویت روابط پژوهشی و دانشگاهی دو کشور ایران و افغانستان است.

*استراتژی دانشگاه بلخ در راستای تولید علم؛ تأسیس عاملیت تألیف و ترجمه
دکترخلیل الله کلیوال، رئیس پوهنتون بلخ با بیان اینکه دانشگاه بلخ به لحاظ امنیت از ولایات دیگر وضعیت بهتری دارد و به این خاطر در جذب دانشجو موفق بوده است، اظهار کرد: ما در زمینه ارتقای کمیت و کیفیت دانشگاه تلاش فراوان کرده‌ایم. استراتژی این دانشگاه در راستای تولید علم، تأسیس عاملیت تألیف و ترجمه بوده است. البته نهادینه سازی تولید علم فرآیندی بسیار زمان بر است.
وی یادآورشد: بیشتر تحقیقات و پژوهش‌ها در این دانشگاه در نوع تحقیقات کاربردی می گنجد. در زمینه نیروی بشری امر پژوهش، تعداد بسیاری از استادان این دانشگاه در حال اخذ مدرک دکتری خود هستند. درخصوص بخش نرم افزاری امر پژوهش، پوهنتون بلخ در زمینه تأسیس کتابخانه و مراکز پژوهشی در حال حاضر وضعیت بهتری نسبت به گذشته دارد. در بخش سخت افزاری نیز، سرزمین بلخ از مزیت جغرافیایی در زمینه تحقیقات تمدنی و فرهنگی برخوردار است.
دکتر کلیوال در پایان گفت: مأموریت این دانشگاه، تربیت و آموزش است و از دو سال گذشته مأموریت خود را در زمینه دانشگاه‌های نسل دوم انجام داده و تلاش می‌کند به سمت دانشگاه نسل سوم و کارآفرین حرکت کند. یکی از موضوعاتی که باید در تحصیلات عالی افغانستان به آن توجه شود، تناسب رشته‌های دانشگاهی با موقعیت جغرافیایی دانشگاه است.
ل. س ۴۲/ ل. م ۵۴

کلید واژه ها: علامه طباطبائی