رئیس دانشگاه علامه طباطبایی:

اگر دیدگاه پایه نداشته باشیم، تلاش‌های بوروکراتیک ما برای وحدت حوزه و دانشگاه بی‌سرانجام می‌ماند

۲۷ آذر ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۴ کد : ۵۸۸۴۱ اخبار برگزیده اخبار ستادی سرخط خبرها
تعداد بازدید:۱۳۰۵
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: برای این که بتوانیم وحدت حوزه و دانشگاه را به خصوص در عرصه علوم انسانی و علوم اجتماعی که بیشتر از ۵۰ درصد آموزش عالی کشور را تشکیل می‌دهد، محقق کنیم، احتیاج به یک دیدگاه پایه داریم. اگر این دیدگاه را نداشته باشیم، تلاش‌های بوروکراتیک ما برای وحدت بی‌سرانجام باقی خواهد ماند.
اگر دیدگاه پایه نداشته باشیم، تلاش‌های بوروکراتیک ما برای وحدت حوزه و دانشگاه بی‌سرانجام می‌ماند

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر حسین سلیمی، در نشست مشترک مدیریت حوزه‌های علمیه کشور با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه عصر امروز (پنج‌شنبه) در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد، با اشاره به تفسیر علمه طباطبائی پیرامون آیه‌ای از قرآن اظهار داشت: تمام آنچه در عالم خلقت از عنصر هدایت الهی برخوردار شده است، محصول علم، هدایت خداوند و آیات قرآن است.

وی به تفسیر مضاعفی که آیت‌الله جوادی آملی از این سخن علامه داشته است اشاره کرد و گفت: هر چیزی که در عالم طبیعت و عام جامعه و انسانیت است، همه آیات الهی است. لذا اگر ما بتوانیم به هر طریقی فهم درستی از قواعد جاری در عالم طبیعت و یا قواعد جاری در عالم انسانی و اجتماعی برسیم، به علم الهی دست پیدا کرده‌ایم. از این منظر به بیان آیت الله جوادی آملی "علم الهی"، "علم صحیح" می‌شود. علمی که عقلانیت به درستی در آن به کار برود و علمی که سوء غرض در برداشت‌های نادرست از عالم طبیعت در آن وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم وحدت حوزه و دانشگاه را به خصوص در عرصه علوم انسانی و علوم اجتماعی که بیشتر از ۵۰ درصد آموزش عالی کشور را تشکیل می‌دهد، محقق کنیم، احتیاج به یک دیدگاه پایه داریم. اگر این دیدگاه را نداشته باشیم، تلاش‌های بوروکراتیک ما برای وحدت این دو بی‌سرانجام باقی خواهد ماند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به آن چیزی که در غرب اتفاق افتاد، با ابراز تاسف از اینکه در جامعه بعضی‌ها دارند از آن پیروی می‌کنند، گفت: نوعی تقابل بین علم مدرن با مذهب بود. نه با مذهب فی نفس ذات، بلکه با قرائتی که مسیحیت قرون وسطی از عقل انسانی و علم انسانی داشت، چرا که در مسیحیت قرون وسطی انسان اصلاً شأنیت تفکر و شأنیت فهم مسائل با عقل خودش را نداشت بنابراین أصلا نباید وارد حوزه تتبع و تفکر و اندیشه‌ورزی می‌شد.

دکتر سلیمی همچنین به شکل‌گیری نهاد دانشگاه در غرب از دل حوزه‌های مسیحی و تضاد عقل‌باوری شکل گرفته در آن با مذهب، و تضاد آشتی‌ناپذیر بین علم مدرن و مذهب در غرب اشاره کرد و گفت: گوهرهایی در اندیشه اسلامی داریم که نه تنها عقل‌ورزی و کنکاش عقلایی را محدود و طرد نمی‌کند، بلکه بنیاد دین بر آن قرار دارد و این همان تفکری است که می‌تواند ما را به سوی وحدت حوزه و دانشگاه پیش ببرد.

وی در ادامه با اشاره به دسته‌بندی شهید مطهری از علوم اسلامی تصریح کرد: با این نگاه است که می‌توانیم به وحدت حوزه و دانشگاه رهنمون شویم. بر پایه این تفکر تلاش می‌کنیم در سطح دانشگاه‌ها این دیدگاه را جاری کنیم.

وی در ادامه، سه زمینه را به عنوان بستر همکاری مشترک حوزه و دانشگاه عنوان کرد و گفت: نکته اول، پاسخ به شبهات جدیدی است که در دانشگاه‌ها درباره مبانی اندیشه دینی مطرح می‌شود. ما احتیاج به حرکتی جهادگونه برای پاسخگویی به شبهات دانشجویان داریم. اساتید معارف ما و حوزویانی که در دانشگاه هستند به یک تجدید قوا و بازتوانی برای پاسخگویی به این سطح وسیع شبهات که در حوزه مباحث دینی است، نیاز دارند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی همچنین درباره زمینه دوم همکاری افزود: در جریان تحول علوم انسانی بسیاری از دروس با پسوند اسلامی به برنامه‌های درسی اضافه شده است اما مدرسین عمیق و با دانش این دروس بسیار اندک هستند. حتی برخی روحانیون تحصیل‌کرده دانشگاهی که در دانشگاه‌ها حضور دارند، از تدریس در این دروس سر باز می‌زنند.

وی با اشاره به بحث تولید متون به عنوان نکته سوم افزود: در بسیاری از رشته‌ها دروسی ایجاد شده است که متون لازم برای تدریس را ندارند. در دانشگاه‌ها دیگر نمی‌توانیم یک یا دو کتاب را به‌عنوان کتاب درسی معرفی کنیم. نیازمند یک ادبیات تحقیق و فهرست مطالعه برای هر درس هستیم. با دروسی مواجه هستیم که یک یا دو کتاب هم برای تدریس ندارند. اعلام آمادگی می‌کنیم یک کار بزرگ در تولید منابع به صورت مشترک با اساتید حوزوی و دانشگاهی انجام دهیم که بتوانیم این نقیصه را در دانشگاه‌ها برطرف کنیم.

دکتر سلیمی در پایان ضمن ابراز امیدواری برای ارتباط نزدیک و عمیق بین دانشگاه‌ها گفت: امیدواریم بتوانیم پاره‌ای از علوم جدید را به حوزه‌های علمیه منتقل کنیم.

م. ح. ۶۳ / ‏‬ ن. ش. ۵۸