قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل مطرح کرد:

همسایگان؛ اولویت ایران در برنامه‌های بین‌المللی سازی آموزش عالی

۰۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۳ کد : ۵۸۳۴۳ اخبار برگزیده اخبار ستادی سرخط خبرها
تعداد بازدید:۵۲۰
دکتر حسین سالارآملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی امروز (چهارشنبه) در نشست مجازی مجمع عمومی فوق‌العاده اتحادیه دانشگاه‌های دولتی حاشیه دریای خزر گفت: در بخش بین‌المللی‌سازی آموزش عالی کشور، همسایگان ما در جایگاه ویژه‌ای قرار دارند و جزء کشورهای هدف ما می‌باشند.
همسایگان؛ اولویت ایران در برنامه‌های بین‌المللی سازی آموزش عالی

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر سالار آملی در این نشست مجازی که با حضور روسای دانشگاه‌ها و اعضای اتحادیه دانشگاه‌های دولتی حاشیه دریای خزر برگزار شد، اظهار داشت: امیدوارم این نشست به اهداف عالیه خود در گسترش دانش در میان اعضا و انتقال تجربیات علمی و فناوری فی‌مابین موفق باشد.
وی افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران از برنامه‌ها و تلاش‌های اتحادیه دانشگاه‌های دولتی حاشیه دریای خزر حمایت نموده، آن را موفق می‌داند؛ اگرچه انتظار تحرک و پیشرفت و جدیت بیشتری را نیز دارد.
به گفته قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل، برگزاری این نشست در اوج بیماری کووید -۱۹ گویای عزم و اراده مسئولان علمی و دانشگاه‌های کشورهای عضو است که هیچ‌گونه خللی را در راستای توسعه علم و فناوری و تبادل دانش نمی‌پذیرند. ما همگی اعتقاد داریم که زندگی بهتر مردم، مبارزه با افراط‌گری، مبارزه با فقر و بسترسازی توسعه پایدار کشورها تنها بر پایه توسعه علم و دانش امکان‌پذیر است.
وی افزود: در جمهوری اسلامی ایران در طول ۱۵ سال اخیر بیشترین رشد علمی دنیا براساس ایندکس‌های SIS و Scopus را داشته‌ایم و در بخش فناوری به عنوان یک مثال می‌دانید که در طول چندماه اخیر توانستیم ماهواره ساخته شده خود را توسط ماهواره‌بر ایرانی بر روی مدار زمین قرار دهیم.
وی خاطرنشان کرد: سیاست‌های کلان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عمدتاً بر پایه ۳ اصل کلی: آوردن علم و دانش دانشگاهی برای رفع نیازهای جامعه، توسعه دوره‌های فنی- حرفه‌ای و بین‌المللی سازی آموزش عالی کشور پایه‌ریزی شده است.
دکتر سالارآملی افزود: در بخش بین‌المللی‌سازی آموزش عالی کشور، همسایگان ما در جایگاه ویژه‌ای قرار دارند و جزء کشورهای هدف ما می‌باشند. البته محورهای عملیاتی بین‌المللی سازی آموزش عالی، در چند شاخه مهم پیگیری می‌شود که از آن جمله می‌توان به تبادل استاد و دانشجو، انجام پروژه‌های مشترک تحقیقاتی، دوره‌های آموزشی مشترک و آشنایی و توسعه زبان وادبیات و فرهنگ دیگر کشورها و آشنا ساختن جامعه نخبگانی این کشورها درخصوص فرهنگ و زبان فارسی، اشاره کرد. تبادل استاد به صورت ترددی، تدریس دوره های کوتاه مدت و تدریس مجازی نیز نئرد حمایت می باشد.
وی عنوان کرد: اتحادیه دانشگاه‌های دولتی حاشیه دریای خزر می‌تواند در راستای توسعه صلح و برادری و رفع فقر در جامعه و حفظ محیط زیست کمک شایانی به ملت‌های اطراف دریای خزر کند. مجله محیط زیست کاسپین یک نمونه از توجه جدی نخبگان دانشگاهی برای تبادل تجربیات در این زمینه و وجود چندین پروژه تحقیقاتی نیز از اراده ما برای رفع معضلات منطقه می‌گوید.
قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل تصریح کرد: این مجمع عمومی اگرچه به‌صورت مجازی است اما می‌تواند نقش اساسی خود در منطقه را به‌صورت اثرگذار و در میان بالاترین سطوح مدیریتی تبیین نماید.
وی افزود: گام نخست می‌تواند نشست وزرای علوم و فناوری کشورهای عضو اتحادیه دانشگاه‌های دولتی حاشیه دریای خزر و تبیین سیاست‌های کلان میان‌مدت و درازمدت باشد که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی آن اعلام آمادگی می‌نماید. فراخوان دیگر دانشگاه‌های منطقه به خصوص از حوزه آبریز دریای خزر یعنی کشورههای ارمنستان، گرجستان و ترکیه به عنوان عضو ناظر یا همکار می‌تواند در تعمیق و گسترش فعالیت‌های علمی شما و اثرگذاری منطقه‌ای و جهانی آن موثر باشد.
دکتر سالار آملی در پایان ضمن قدردانی از تلاش‌ها و زحمات رئیس دانشگاه گیلان و دیگر دانشگاه‌هایی که برای برپایی این نشست اقدام نموده‌اند، اظهار امیدواری کرد در مسیر پیشرفت، هم‌گرایی و پشتیبانی علمی از توسعه پایدار منطقه موفق و سربلند باشید.
ل.م ۵۴/ ع.ع ۵۷