دکتر رحیمی در نشست روسای دانشگاه‌های معین کشور اعلام کرد:

آمایش و ماموریت‌گرایی، تضمین کیفیت و استقرار سلامت؛ سه ماموریت اصلی شورای استانی آموزش عالی

۰۳ آذر ۱۳۹۹ | ۱۶:۴۳ کد : ۵۸۲۸۳ اخبار برگزیده اخبار ستادی سرخط خبرها
تعداد بازدید:۹۸۲
دکتر غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست روسای دانشگاه‌های معین کشور اعلام کرد: در بحث ساماندهی آموزش عالی مواردی از قبیل آمایش و ماموریت‌گرایی، تضمین کیفیت و استقرار سلامت، سه ماموریت اصلی شورای استانی آموزش عالی در استان‌ها محسوب می شود.
آمایش و ماموریت‌گرایی، تضمین کیفیت و استقرار سلامت؛ سه ماموریت اصلی شورای استانی آموزش عالی

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در این نشست که امروز (دوشنبه) با حضور معاونان وزیرعلوم به صورت حضوری و روسای دانشگاه های معین کشور به صورت مجازی در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، دکتر رحیمی با تشریح آئین نامه پیاده سازی آمایش آموزش عالی کشوراظهار داشت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سیاست مدیریت استانی مؤسسات آموزش عالی کشور را، با رویکرد تمرکززدایی، افزایش کارایی و اثربخشی نظام آموزش عالی کشور در قالب سند آمایش آموزش عالی کشور مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی اتخاذ کرده و در این آئین‌نامه، وظائف اجرایی مطابق با مصوبه جلسه ۱۳۱ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در قالب استانی پیاده‌سازی می‌شود.
وی افزود: از اقداماتی که تاکنون در راستای اجرایی شدن طرح ساماندهی آموزش عالی انجام گرفته است می‌توان به مواردی از قبیل قانون اهداف، وظائف و تشکیلات وزارت علوم مصوب سال ۱۳۸۳ مجلس شورای اسلامی که تمرکززدایی یکی از وظایف وزارت علوم قلمداد شد، سند آمایش آموزش عالی کشور که در انتهای سال ۱۳۹۴ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و عملیاتی سازی سند آمایش آموزش عالی کشورکه از سال ۱۳۹۶ به شکلی جدی در دستور کار وزارت قرار گرفت، اشاره کرد.
وی همچنین در این خصوص به بندهای ۲ و ۵ سیاست‌های کلی نظام علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری و به منظور تحقق شاخص‌های چشم اندازی نقشه جامع علمی کشور مرتبط با آمایش آموزش عالی و راهبردهای کلان «نقشه جامع علمی کشور» و سیاست‌های اجرایی مصوب ذیل آن و همچنین توزیع عادلانه منابع، ایجاد فرصت های برابر، توزیع مأموریت آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز، استفاده از مزیت های منطقه‌ای، کاهش تمرکز و جلوگیری از تجمع امکانات، مشارکت دانشگاه‌ها در تصمیم‌گیری و موضوعات ملی و فرااستانی در راستای اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی اشاره کرد.
دکتر رحیمی با بیان اینکه نظام آموزش عالی کشور از نظر آمایش سرزمینی به ۱۰ کلان منطقه‌ای تقسیم می‌شود، گفت: از سال ۱۳۹۷ با ابلاغ وزارت، ماموریت بررسی نحوه پیاده‌سازی آمایش آموزش عالی کشور به مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور واگذار شد. در این مطالعات تجربیات پیشین کشور و دنیا در ارتباط با آمایش آموزش عالی بررسی گردید و چالش‌ها و راهکارهای رفع آن به وزارت پیشنهاد شد.
وی افزود: آئین‌نامه مدیریت استانی آموزش عالی نیز در جلسات شورای معاونان وزارت علوم و کارگروهی تخصصی بررسی شد و با ویرایش ۱۸ آئین‌نامه در آبان سال ۱۳۹۹ به تصویب وزیر علوم رسید.
دکتر رحیمی در خصوص ویژگی‌های این آیین‌نامه اظهار داشت: اولین ویژگی این آیین‌نامه تاکید آن بر نقش اجرایی استان‌ها با تاکید بر شورای مدیریت آموزش عالی استان و دانشگاه معین استان می‌باشد. همچنین در این آئین نامه اختیارات دانشگاه‌ها و هیئت‌های امناء مانند گذشته برقرار بوده و مطابق درخواست وزارت، کارکردهای وزارت علوم، استانی شده است.
وی افزود: در این آئین‌نامه تاکید جدی بر عدم ایجاد ساختارهای متعدد واضافی صورت پذیرفته و کارایی و اثربخشی در کنار یکدیگر منطق پیاده‌سازی این آئین‌نامه است. همچنین این آئین‌نامه به نحوه اجرای وظائف و ساختار سازمانی داخلی موسسات آموزش عالی اعم از دولتی و غیردولتی ورود نمی‌کند.
دکتر رحیمی با اشاره به مهم‌ترین اهداف این آیین‌نامه اظهار داشت: ارتقای کیفی سطح تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در آموزش عالی با توجه به مزیت‌های استان، کمک به متناسب‌سازی و متوازن نمودن توسعه مؤسسات آموزش عالی در سطح کشور، کاهش بروکراسی ناشی از تمرکز تصمیم‌گیری ها در وزارت با واگذاری برخی وظائف به استان‌ها و ایجاد هماهنگی و تبادل تجربیات میان ساختارهای آموزش عالی در هر استان را می‌توان به عنوان مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح برشمرد.
وی همچنین تمرکززدایی، واگذاری برخی تصمیم گیری‌ها و اجرای طرح‌های مشخص در سطح استان، هم افزایی مؤسسات آموزش عالی واقع در هر استان در راستای افزایش کارایی و اثربخشی و ماموریت گرایی، مشارکت هر چه بیشتر مؤسسات در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم سازی‌های آموزش عالی کشور و توجه بیشتر به نیازها و بهره‌گیری مؤثرتر از فرصت‌ها، مزیت‌ها و ظرفیت‌های استانی را از دیگر اهداف اجرای این طرح عنوان کرد.
دکتر رحیمی با بیان اینکه در این طرح، شورای مرکزی مدیریت استانی آموزش عالی مهم‌ترین مرجع اجرای طرح مدیریت استانی آموزش عالی است، گفت: این شورا با ریاست وزیر علوم در ستاد وزارت تشکیل می‌شود و در غیاب وی، قائم مقام وزیر یا یکی از معاونان با تایید وزیر عهده‌دار برگزاری جلسات خواهد بود. همچنین رئیس دبیرخانه شورای مرکزی مدیریت استانی آموزش عالی (دبیر شورا)، پنج تا هفت نفر از روسای دانشگاه‌های معین استان‌ها با انتخاب دانشگاه‌های معین هر استان و با حکم وزیر، روسای دانشگاه‌های آزاد اسلامی، پیام نور، فنی و حرفه‌ای و جامع علمی کاربردی هر استان و بالاخره دو نفر از صاحب‌نظران عضو هیئت علمی مؤسسات با حکم وزیر علوم نیز عضو این شورا خواهند بود.
وی درخصوص وظایف شورای مرکزی مدیریت استانی آموزش عالی گفت: ارائه سیاست‌ها و شاخص‌های کلان آموزش عالی مرتبط با طرح مدیریت استانی آموزش عالی، بررسی، تصویب و ابلاغ وظایف و اختیارات مدیریت استانی آموزش عالی، پیگیری، نظارت و ارزشیابی نحوه اجرای صحیح طرح مدیریت آموزش عالی در مقیاس استانی، بررسی مشکلات و تعیین راهکار برای حل و رفع آنها و جلوگیری از انحرافات احتمالی از وظایف اصلی این شورا محسوب می‌شود.
دکتر رحیمی با تشریح اهداف و وظایف شورای مدیریت آموزش عالی هراستان اعلام کرد: شورای مدیریت آموزش عالی استان، بالاترین مرجع هماهنگی سیاست‌ها و برنامه‌های آموزش عالی در سطح استان است و اعضای این شورا را، رئیس دانشگاه معین، رؤسای مؤسسات آموزش عالی دولتی استان، رئیس استانی یا رئیس یکی از واحدهای منتخب هر کدام از دانشگاه های آزاد اسلامی، پیام نور، فنی و حرفه‌ای و جامع علمی کاربردی در استان با حکم رئیس دانشگاه مربوطه، نماینده منتخب مؤسسات آموزش عالی غیردولتی با تائید وزیرعلوم تشکیل می‌دهند و ریاست و مدیریت جلسات شورای استان بر عهده رئیس دانشگاه معین استان می‌باشد.
وی در ادامه با اشاره به وظائف شورای مدیریت آموزش عالی استان گفت: پیگیری و اجرای وظائف ابلاغ شده از طرف وزارت و شورای مرکزی در بخش‌های آموزشی، پژوهش و فناوری، مالی و اداری، دانشجویی و فرهنگی و امور ستادی، برگزاری مستمر جلسات هر سه ماه یک بار و در صورت لزوم برگزاری جلسات فوق‌العاده و ایجاد هم‌افزایی میان مؤسسات آموزش عالی استان، همکاری، هماهنگی و ارائه گزارش‌های مورد نیاز به ساختارهای نظارتی و اجرایی وزارت، تصویب گزارش‌های عملکرد تهیه شده توسط دبیرخانه شورای استان یا سایر گزارش‌های مورد نیاز جهت ارائه به وزارت و سایر نهادهای ذی صلاح و تصویب آئین‌نامه داخلی شورا و کارگروه های موقت ذیل آن از وظائف شورای مدیریت آموزش عالی استان محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه دانشگاه معین استان با ابلاغ وزیر علوم انتخاب می‌شود، افزود: رئیس دانشگاه معین استان، مسئولیت اجرائی‌سازی وظائف مندرج در این آئین نامه ویژه استان را بر عهده دارد.
دکتر رحیمی همچنین انجام مواردی از قبیل ابلاغ آئین‌نامه پیاده سازی آمایش آموزش عالی کشور مدیریت استانی موسسات آموزش عالی توسط وزیر علوم به کلیه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، تعیین مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور به عنوان دبیرخانه شورای مرکزی مدیریت استانی آموزش عالی در وزارت توسط وزیر علوم و تعیین دانشگاه‌های معین کل کشور توسط وزیر علوم را به عنوان اقدامات انجام شده جهت اجرای مدیریت استانی موسسات آموزش عالی در استان‌های کشور عنوان کرد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در پایان سخنان خود با اشاره به مواردی از قبیل تشکیل دبیرخانه‌های استانی شورای مدیریت آموزش عالی استان در دانشگاه معین و انتصاب دبیر، ایجاد هماهنگی میان دبیرخانه شورای مرکزی و شوراهای استانی، ارجاع تدریجی وظائف قابل انجام استان‌ها و دانشگاه‌های معین توسط وزارت علوم و تشکیل اولین جلسه شورای مدیریت آموزش عالی استان با هماهنگی وزارت علوم را به عنوان فعالیت‌های پیشنهادی در جهت اجرای بهینه طرح مدیریت استانی موسسات آموزش عالی اعلام کرد.
ر.ب ۴۵/ ل.م ۵۴/ ع.ع ۵۷


( ۲ )