درآیین بزرگداشت یادمان قربانیان سوانح ترافیکی در دانشگاه الزهرا اعلام شد:

راه اندازی اورژانس بانوان/ اجرای طرح جامع نقشه راه ایمنی راه‌ها در کشور

۲۶ آبان ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۳ کد : ۵۸۱۷۱ دستاوردهای دانشگاه ها
تعداد بازدید:۵۲۲
به مناسبت "روز جهانی یادمان قربانیان سوانح رانندگی"، آیین بزرگداشت یادمان قربانیان سوانح ترافیکی و راه‌اندازی پویش بانوان از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا (س) و با همکاری انجمن وارتا (بانوان علیه سوانح ترافیکی)، وزارت راه و شهرسازی (کمیسیون ایمنی راه‌های کشور)، شهرداری تهران، انجمن دانش‌آموختگان دانشگاه الزهرا(س) و انجمن خیرین راه و ترابری به صورت مجازی در مرکز همایش‌های بین المللی این دانشگاه برگزار شد.
راه اندازی اورژانس بانوان/ اجرای طرح جامع نقشه راه ایمنی راه‌ها در کشور

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه الزهرا، دراین آیین که با هدف به منظور کاهش تصادفات رانندگی از طریق تأثیرگذاری بر جامعه جهت رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی برگزار شد،،مهندس محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در شرایط کنونی نیاز داریم نقش خانواده را در سفر یک نقش ویژه در نظر گیریم، زیرا بانوان قانون پذیرترین بخش جامعه هستند، گفت: در این مقطع زمانی که این پویش اجتماعی بانوان آغاز شده، نقش زنان پررنگ‌تر از هر زمان دیگر مطرح است و انتظار داریم بانوان پایه‌گذاران یک فرهنگ نوین در کشور شوند.
وی افزود: ما در این پویش می‌خواهیم از زنان ارزشمند کشورمان بخواهیم با به کارگیری ظرفیت‌هایشان تاثیرگذاری ماندگاری در این حوزه داشته و همه باید نسبت به این موضوع اهمیت و مشارکت داشته باشند. در وزارت راه و شهرسازی امروز این مسئولیت را به عنوان پایه گذاری یک فرهنگ اجتماعی و اقدامی ماندگار قلمداد می‌کنیم و برای تداوم آن همگی باید در یک اقدام متحدانه مشارکت و همکاری کنیم.
وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: در سرمایه گذاری‎ها و ایمن سازی راه‌ها تنظیمات و هماهنگی‌هایی که با پلیس انجام شده و در دست اقدام است، امیدواریم بتوانیم با تمهیدات در نظرگرفته شده تلفات ناشی از رانندگی را کاهش دهیم.
*لزوم به‌کارگیری سیاست‌های دوستدار خانواده در شهرسازی و حمل و نقل
دکترمعصومه ابتکار معاون زنان و امور خانواده ریاست جمهوری نیز در این برنامه گفت: امروز بخش مهمی از زندگی ما جابه‌جایی ایمن است لذا ارتقای سطح اگاهی و شناخت نسبت به موضوعات، بسیار مهم و موثر در کیفیت سطح زندگی مردم است. به منظور اهمیت این موضوع ما نیز از این پویش جهت ارتقای سطح آگاهی و شناخت جامعه به‌ویژه زنان حمایت می‌کنیم.
وی افزود: لازم است تشکل‌ها نیز از این مسائل حمایت کنند زیرا خانواده‌هایی هستند که از این موضوعات آسیب‌های جدی دیدند و طبعاً این موضوع از منظر روانشناختی نیازمند توجه جدی است. همچنین تقاضا داریم تا سیاست‌های دوستدار خانواده در شهرسازی و حمل و نقل راه انجام شود.
*لزوم توجه به الگوی رانندگی در کاهش تلفات رانندگی
دکترغلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز با بیان اینکه آمار و ارقام سوانح رانندگی حکایت از این دارد که ما با واقعیت و معضلی پیچیده در دنیای مدرن مواجه هستیم، گفت: عوامل مختلف زیرساختی، محیطی، فرهنگی و فردی در بروز این مسئله نقش دارند. البته این واقعیت مربوط به دوره مدرن است زمانی که اتومبیل در تجربه زیسته بشر شکل گرفت و به سان وسایل دیگر دنیای جدید، عوارض و تلخی های آن صورت یکسانی ندارد.
وی کشور ایران و آلمان را به دلیل تشابه در میزان جمعیت آن‌ها در حوزه سوانح رانندگی مورد بررسی و مقایسه قرار داد و افزود: وسایل نقلیه در کشور آلمان دوبرابر ایران است. این درحالی است که تلفات کشور ما حدود ۶ برابر آلمان برآورد شده است که این موضوع جای تأمل دارد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ادامه گفت: آنچه از حیث اجتماعی و فرهنگی در کاهش تلفات رانندگی می‌توان به آن توجه کرد، الگوی رانندگی است. الگویی که خود را در رفتار آدمیان نشان می دهد. در واقع رفتار و کنش مبتنی بر نظام معنایی است لذا اگر بخواهیم راجب الگوی رانندگی صحبت کنیم باید کمی دورتر را ببینیم و الگوهای رفتاری‌ای که این کنش‌ها را تعیین می‌کنند را بررسی کنیم.
دکترغفاری با بیان اینکه این واقعیت و پیامدهای ناشی از آن حاصل مدرن شدن جوامع است، گفت: درحال حاضر ما در کشور با مسئله‌ای به نام سرعت و شتاب نسبت به زمان و وقت مواجه شده‌ایم که این مسائل در جامعه سنتی به مقدار امروز مطرح نبود. همین موضوع مفهوم امر سفر را در میان جوامع متفاوت می‌کند. در برخی از فرهنگ‌ها سفر بر مبنای مقصد تعریف می شود اما در برخی جوامع فرآیند سفر چیزی است که در آن به توقفگاه‌ها و طول راه تا رسیدن به مقصد اصلی توجه می شود. متاسفانه ما در فرهنگمان زمان که توقف می‌کنیم را از دست رفته حساب می‌کنیم و می‌خواهیم آن را با شتاب و سرعت جبران کنیم که این روند باید در جامعه اصلاح شود.

وی در پایان گفت: در دانشگاه‌ها پتانسیل‌های مختلفی در بهبود زیرساخت‌ها وجود دارد که نیازمند مشارکت و همکاری بیشتر سایر نهاها و وزارت راه و شهرسازی است.
*زنان مخاطبان اصلی تحقق توسعه پایدار در جهان معاصر هستند
دکترمهناز ملانظری رییس دانشگاه الزهرا در این مراسم با بیان اینکه سوانح ترافیکی یکی از پیچیده‌ترین مشکلات کشور است و کاهش تلفات ناشی از آن، از منویات مقام معظم رهبری و استراتژی اساسی دولت جمهوری اسلامی و همچنین اولویت و ماموریت اصلی وزارت راه و شهرسازی در دهه‌های اخیر بوده است.، گفت: جمهوری اسلامی ایران علیرغم روند کاهشی مرگ و میر سوانح ترافیکی در سال‌های اخیر هنوز هم در مقایسه با دیگر کشورها بیشترین تلفات ترافیکی را دارد.
وی با اشاره به اینکه سوانح حمل و نقل جاده‌ای، دومین عامل مرگ و میر در ایران و دلیل اصلی مرگ جوانان است و بیش از ۹۰% مرگ و میرهای ناشی از حوادث ترافیکی، در کشورهای با درآمد کم و متوسط مانند ایران، اتفاق می‌افتد، افزود: خسارات ناشی از تصادفات جاده‌ای در برخی کشورها، برابر ۲ تا ۵ درصد سود ناخالص ملی برآورد شده است. از سویی دیگر، از دست رفتن جوانان و گروه سنی فعال و مولد جامعه از نظر اقتصادی، خانوادگی و عاطفی، اجتماعی و شغلی صدمات سنگینی به جامعه وارد می‌کند. بطوری که بیشتر خانواده‌ها با وقوع مرگ یا معلولیت ناشی از تصادف ترافیکی و از دست دادن نان‌آور خانواده یا هزینه‌های سنگین درمانی مصدومان و معلولان، به زیر خط فقر سقوط می‌کنند. سوانح ترافیکی همچنین آثار غیرقابل جبرانی بر سیستم‌های سلامت، بیمه و دستگاه قضایی کشور وارد می‌کند.
رئیس دانشگاه الزهرا مقابله با سوانح ترافیکی و تلفات ناشی از آن را نیازمند تقسیم مسئولیت و مشارکت همگانی دانست و اظهار داشت: البته پیشرفت‌های سال‌های اخیر در این زمینه را نیز نباید نادیده گرفت چراکه اکنون بعد از سال‌ها تلاش و کوشش از طرف مسئولان و تصمیم‌گیران، با توجه به ظرفیت و امکانات موجود، زیرساخت‌های جاده‌ای و وسایل نقلیه تا حدودی بهبود یافته‌اند. خودروها مجهز به کیسه‌های هوا، کمربندایمنی و دیگر وسایل حفاظتی و هشداردهنده داخل خودرو شده‌اند؛ بیشتر جاده‌ها عریض تر و دو طرفه هستند و از علائم ترافیکی و هشداردهنده و همچنین روشنایی کافی برخوردارند اما با این وجود هنوز هم تصادفات ادامه دارد و روزانه نزدیک به ۵۰ نفر از عزیزان ما در جاده‌ها کشته می شوند. بنابراین علیرغم پیشرفت‌های تکنولوژی و بهبود راه‌ها و خودروها هنوز هم اصل مشکل به جای خود باقی است.
وی با اشاره به برنامه جهانی "دهه اقدام ایمنی راه " به عنوان سند بالادستی و راهنمایی جامع برای دست اندرکاران و مسئولان در پیشگیری از سوانح ترافیکی، گفت: در این قطعنامه به پنج رکن اصلی در اقدامات ایمنی مبتنی بر رویکرد سیستم ایمن شامل؛ مدیریت ایمنی راه، حرکت و راه‌های ایمن، وسایل نقلیه ایمن، کاربران ایمن و پاسخ‌های بعد از سانحه اشاره شده است. علاوه بر برنامه بهبود ایمنی راه، از میان اهداف توسعه پایدار، هدف سوم و یازدهم بطور اختصاصی به وظایف و ماموریت‌های وزارت راه و شهرسازی در جمهوری اسلامی ایران نزدیک است که با جامع نگری و توجه به توصیه‌های جهانی فوق می‌توان تحول ساختاری در بخش حمل و نقل زمینی بوجود آورده و به اهداف توسعه پایدار دست یافت.
رییس دانشگاه الزهرا افزود: زنان با نیمی از جمعیت جوامع و بدلیل ارتباط مستقیم با گروه‌های سنی جوانان، نوجوانان، کودکان و تاثیر بر نیم دیگر جمعیت، یعنی مردان از مهمترین و موثرترین گروه‌های اجتماعی به شمار می‌آیند و به عبارتی دامنه تاثیر هر زن می‌تواند از خود و خانواده تا کل جامعه گسترش یابد و این واقعیتی است که در جوامع در حال توسعه کمتر مورد توجه قرار گرفته است. بطوریکه علیرغم برنامه‌ریزی‌ها و حمایت‌های انجام یافته هنوز زنان در بعضی کشورها نتوانستند به جایگاه و نقش مناسب خود در اداره امور کشور و در تصمیم‌گیری‌ها دست یابند و نقش ارزشمند آنان در فرآیند توسعه مغفول مانده است. این درحالی است که زنان می‌توانند از قدرت و جاذبه خود در تغییر رفتارهای مثبت نقش بسیار موثری داشته باشند لذا باید از نفوذ زنان در تغییر رفتارهای ایمنی در کلیه کاربران راه، به عنوان بخشی از مسئولیت و تعهد فردی در ایمنی راه‌ها و کاهش سوانح ترافیکی، بهره برداری کرد.

دکتر ملانظری در پایان تاکید کرد: زنان و دختران شاید از نظر کمی نیمی از جامعه را تشکیل دهند ولی از نظر کیفی، توانمندسازی و آموزش آنان و همچنین استفاده صحیح از توانمندی‌های آنان به معنی نجات یک ملت است. با توجه به آسیب پذیری زنان در مقابل پدیده اجتماعی سوانح ترافیکی و با توجه به نقش کلیدی و چند وجهی آنان در خانواده ها و جامعه، باید بیش از پیش به سلامت، رفاه و توانمند سازی آنان پرداخته شود. امیدواریم با برگزاری این همایش‌ها بتوانیم زمینه ساز کاهش این اتفاقات و تلفات جاده‌ای در کشور باشیم.
همچنین در این آیین دکترشهرام آدم نژاد، معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی، مهندس بخارایی، رئیس شورای سیاست گذاری جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها، سردار حسینی پلیس راهور ناجا، دکتر کولیوند رییس اورژانس کشور، دکتر صفری نماینده پویش بانوان علیه سوانح و سید مناف هاشمی معاون حمل و نقل شهرداری تهران نیز سخنرانی کردند.
گفتنی است، در پایان این مراسم و همزمان با دومین روز از هفته ایمنی راه‌ها، پویش زنان علیه سوانح ترافیکی (بانوبان) از سوی دکتر اسلامی وزیر راه و شهرسازی و دکتر صفری رونمایی شد.
ل. س / ‏ر. ب ۴۵

کلید واژه ها: دانشگاه الزهرا