معاون آموزشی وزارت علوم:

مسئولیت‌پذیری اجتماعی در ارتقای کیفیت تمام فعالیت‌های دانشگاه‌ نقشی کلیدی دارد

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | ۱۹:۴۲ کد : ۵۸۰۷۹ اخبار برگزیده اخبار ستادی سرخط خبرها
تعداد بازدید:۱۳۵۱
دکتر علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در افتتاحیه چهاردهمین کنفرانس ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام‌های دانشگاهی گفت: مسئولیت‌پذیری اجتماعی در تعامل دانشگاه و ذی‌نفعان بیرونی معنی پیدا می‌کند که در ارتقای کیفیت تمام فعالیت‌های دانشگاه‌ها به ویژه آموزش، نقش کلیدی دارد.
مسئولیت‌پذیری اجتماعی در ارتقای کیفیت تمام فعالیت‌های دانشگاه‌ نقشی کلیدی دارد

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه خوارزمی، دکتر خاکی صدیق در این کنفرانس با بیان اینکه دانشگاه‌ها در چند دهه گذشته تغییرات بنیادینی را در عرصه اهداف، وظایف و انتظارات تجربه کرده‌اند، اظهار داشت: موضوعی که مورد تاکید ویژه همه نظریه‌پردازان عرصه آموزش عالی، سیاست‌گذارن و مسئولان دانشگاهی واقع شده، بحث مسئولیت‌پذیری اجتماعی است که همواره به صورت ضمنی در طول چند دهه گذشته رشد خوبی کرده است.
دکتر خاکی صدیق تصریح کرد: دانشگاه‌های موفق همواره در برآورده کردن نیاز‌های جامعه موفق بوده‌اند و از این رو همواره در کانون توجهات مردم، کارفرمایان و مسئولان قرار گرفته‌اند، به عبارتی دیگر ذینفعان همیشه به این دانشگاه‌های موفق توجه داشته‌اند که در همین نظام‌های رتبه‌بندی کنونی، علی‌رغم تمام ایرادات وارد شده در مسئولیت‌های اجتماعی موفق عمل کرده‌اند.
معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه از منظر کلان مسئولیت‌پذیری اجتماعی یک مفهوم کلی است که محدوده وسیعی را از خدمات شامل می‌شود، ادامه داد: مسئولیت‌پذیری اجتماعی در تعامل دانشگاه و ذی‌نفعان بیرونی معنی پیدا می‌کند که در ارتقای کیفیت تمام فعالیت‌های دانشگاه‌ها به ویژه آموزش، نقش کلیدی دارد.
وی تصریح کرد: هم‌اکنون نیز آموزش موثر و آموزش نافع در کنار پژوهش، فناوری و سایر فعالیت‌های دانشگاهی در تمام دانشگاه‌ها حرف اول را می‌زند.
دکتر خاکی صدیق با بیان اینکه آموزش دانشگاه‌های برتر کشور در زمینه مسئولیت‌پذیری نسبت به سایر دانشگاه‌ها موفق‌تر است، تاکید کرد: آموزش نافع و موثر را می‌توان با راه‌اندازی رشته‌های جدید، بازنگری رشته‌های تحصیلی از نظر محتوا و ساختار، روش‌های تدریس، به کارگیری فناوری‌های نوین و بهبود فرآیند‌های آموزش و یادگیری ایجاد کرد.
وی خاطرنشان کرد: تربیت دانش‌آموختگانی که توانایی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز کنونی جامعه و بازار کار را داشته باشند قطعاً یکی از مهم‌ترین محور‌های ارزشمند و حیاتی دانشگاه‌هاست، به عبارتی دیگر موضوع اشتغال و دستیابی دانش‌آموختگان به شغل مورد نظرشان و مورد نظر کشور از جدی‌ترین چالش‌های نظام آموزش عالی محسوب می‌شود.
معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: در سال‌های اخیر موضوع اشتغال‌پذیری در وزارت علوم به عنوان یک سیاست جدید در فرآیند‌های مرتبط با هدف افزایش احتمال اشتغال‌پذیری دانش آموختگان مطرح شده و مورد توجه قرار گرفته است که جزو برنامه کاری معاونت آموزشی وزارت علوم از قبل بوده است.
دکتر خاکی صدیق ادامه داد: اشتغال‌پذیری دانش آموختگان باید به عنوان محور اصلی سیاست‌گذاران آموزش عالی در اقتصاد‌های پیشرو و دانش‌بنیان قرار بگیرد، چرا که از طریق این مجموعه، مهارت‌های ضروری شکل گرفته و در دانشگاه‌ها می‌توان شایستگی‌های لازم را برای فعالیت در یک شغل خاص در آینده ایجاد کرد.
وی عنوان کرد: دانشگاه‌ها باید بدانند که عوامل و دلایل بسیاری در وضعیت اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان آن‌ها اثرگذار خواهد بود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موضوع آموزش‌های کارآفرینی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی عالی اشاره کرد. با توجه به شرایط کنونی کشور اشتغال‌پذیری دانشجویان در دانشگاه‌ها باید به عنوان یک سیاست کلی در همه دانشگاه‌ها در نظر گرفته شود.
معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: باید پس از گذشت چند سال از طرح‌های دانشگاهی برای اشتغال‌زایی فارغ‌التحصیلان، شاهد دستاورد‌های مثبت آن باشیم، این موضوع کاملاً دو سویه است یعنی از یک طرف به فعالیت دانشگاه‌ها و از طرفی دیگر به تلاش ذی‌نفعان مانند کارفرمایان صنایع و بخش‌های حاکمیت بستگی دارد. با تبادل نظر و ارتباط دانشگاه‌ها و ذی‌نفعان می‌توانیم به هدف نهایی توانایی و مهارت‌افزایی اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان دست یابیم.
دکتر خاکی صدیق اظهار کرد: بیشتر کارگزاران کشور، مشاوران، صنعت‌گران، مددکاران، درمان گران، تحلیل‌گران، مدافعان و آحاد مختلف بخش‌های تخصصی جامعه در همه زمینه‌ها بعد از گذشت ۴ دهه از انقلاب و کاهش تدریجی دانش‌آموختگان خارج از کشور و سطح همکاری بیگانگان در حوزه‌های تخصصی، جزو دانش‌آموختگان داخلی هستند.
گفتنی است چهاردهمین کنفرانس ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام‌های دانشگاهی با تمرکز بر کیفیت آموزش عالی و اشتغال دانش‌آموختگان به صورت مجازی روزهای ۲۰ و ۲۱ آبان ماه به میزبانی دانشگاه خوارزمی در حال برگزاری است.
ل.م ۵۴/ ع.ع ۵۷