دکتر غفاری در نشست هم‌اندیشی گفت‌و‌گوی دانشگاه و رسانه تاکید کرد:

آگاهی بخشی، ترویج و تقویت دانش عمومی نسبت به مسائل جامعه؛ سه ضلع وظیفه تخصصی دانشگاه در شرایط کرونایی

۲۸ مهر ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۶ کد : ۵۷۶۶۹ اخبار برگزیده اخبار ستادی سرخط خبرها
تعداد بازدید:۹۴۶
دکتر غلامرضا غفاری،معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست هم‌اندیشی گفت‌وگوی دانشگاه و رسانه تاکید کرد: آگاهی‌بخشی، ترویج و تقویت دانش عمومی نسبت به مسائل جامعه، سه ضلع وظیفه تخصصی دانشگاه در شرایط شیوع کرونایی است.
آگاهی بخشی، ترویج و تقویت دانش عمومی نسبت به مسائل جامعه؛ سه ضلع وظیفه تخصصی دانشگاه در شرایط کرونایی

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در این نشست که پیش از ظهر امروز (دوشنبه) به صورت وبینار و با حضور صاحب‌نظران عرصه رسانه و دانشگاه به میزبانی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، دکتر غفاری با بیان اینکه دانشگاه و آموزش عالی کشور از لحاظ تاثیرگذاری در زمره نهادهای تغییرساز و توسعه آفرین است، اظهار داشت: امروزه در دانشگاه به سمت اقدامات ویژه‌ای به خصوص در شرایط سخت و بحرانی پیش می‌رویم و بر مبنای نوع مطالبه جامعه این نگاه را تعیین می‌کنیم تا اثرگذاری و تاثیرگذاری را به جامعه معرفی کنیم و در معرض اذهان عمومی قرار دهیم.
وی با اشاره به نقش نظام آموزش عالی در سلامت روانی و اجتماعی جامعه تصریح کرد: نهاد دانشگاه در ذهن جامعه این گونه تداعی می‌شود که باید کاری موثر و سودمند انجام دهد و در این شرایط وظایف دانشگاه دو برابر می‌شود؛ چرا که علاوه بر وظایف آموزشی، مسئولیت اجتماعی نیز به آن اضافه می‌شود. بنابراین، این انتظار وجود دارد که دانشگاه فراتر از مرزهای نهادی و سیستمی خود اقداماتی انجام دهد.
دکتر غفاری افزود: بستر رسانه زمینه‌ای برای امکان بخشی به ترویج آگاهی و دانش برای بخش وسیعی از مخاطبان است و به همین دلیل، گفت‌وگوی دانشگاه و رسانه مطرح می‌شود و وقتی این دو مجموعه کنار هم قرار گیرند و هم‌افزایی ایجاد شود و احساس نشاط و شادکامی و آگاهی جامعه بازمی‌گردد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه کار ویژه دانشگاه باید ناظر بر چه اموری باشد، گفت: وجه آگاهی و شناختی که به نوعی در دانشگاه وجود دارد نباید محدود به این باشد که آگاهی در اختیار اصحاب دانش است. در این میان، وجه ترویجی برای دانش اهمیت پیدا می‌کند. شناخت و آگاهی ویژه و تخصصی دانشگاه، جای خود را دارد و باید مسائل اصلی و کلیدی جامعه را که ناشناخته است، حل کند.
وی تاکید کرد: شناخت بیشتر ویروس کرونا و داروی آن بخشی است که باید به آن دست پیدا کرد. این امر در حوزه فعالیت تخصصی و ویژه مراکز آموزشی قرار دارد، اما بخش‌هایی از شناخت و آگاهی دانشگاه باید در اختیار جامعه باشد. برای بهره‌مند شدن از سلامت در ابعاد مختلف باید مسائلی را فرا گیریم و فرا گرفتن این مسائل، مسئولیت اجتماعی و ترویج دانش را بااهمیت می‌سازد.
دکتر غفاری با بیان اینکه دانشگاه در این زمینه داشته‌های بسیاری دارد، اظهار داشت: اگر این داشته‌ها با دستاوردهای تخصصی ترکیب شود احساس پشتیبانی در میان مردم پدید می‌آید. جامعه‌ای از امید لبریز می‌شود که از قابلیت‌ها و دستاوردهای خوبی برخوردار باشد و عرضه کار تخصصی در دانشگاه برای جامعه باعث آگاهی‌بخشی می‌شود.
وی در پایان گفت: امروزه مخاطبان ما در معرض اخبار و اطلاعات گوناگونی هستند که برآمده از دانش و اطلاعات مجموعه‌های دیگر است و اگر منبع این اطلاعات درست باشد، اثرگذاری آن هم بیشتر خواهد بود.

رسانه‌ها در پوشش اخبار کرونا به صورت خودجوش در فضای مجازی تاثیرگذاری زیادی داشتند

دکتر سیماسادات لاری، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سخنگوی این وزارتخانه نیز در این نشست اعلام کرد: رسانه‌ها در پوشش اخبار کرونا فعال عمل کردند و به صورت خودجوش در فضای مجازی تاثیرگذاری زیادی داشتند و پلی بین مردم و سیاستگذاران برای انتقال تصمیم‌گیری‌های مسئولان و البته طرح مشکلات مردم بودند.
دکتر لاری با بیان اینکه در روزهای نخست اپیدمی کرونا، جای خالی مدیریت سلامت روان محسوس بود، اظهار داشت: بحران شیوع بیماری کرونا، کل زندگی مردم را در بر گرفته و پیش‌بینی ناپذیر بودن کووید -۱۹، آن را مبهم‌تر جلو می‌دهد.
وی افزود: قابل پیش بینی بودن کرونا به ما یادآوری می‌کند که بسیاری از برنامه‌ریزی‌هایی که در درازمدت برای خودمان داشتیم، با شکست مواجه می‌شود و در حال حاضر باید بیشتر از گذشته جامعه را برای رعایت اصول بهداشتی متقاعد کنیم.
سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه زمان نامعلوم پایان گرفتن بیماری کرونا در عده‌ای ایجاد ناامیدی کرده است، گفت: هر فردی که بیماری زمینه‌ای داشته باشد بیشتر مورد حمله کرونا قرار می‌گیرد. با این حال علائم بیماری در ۸۰ درصد افراد دارای علائم خفیف است و ۱۵ درصد افراد بستری می‌شوند و سلامتی خود را به دست می آورند.
وی افزود: پنج درصد بیماران به آی.سی.یو می‌روند که در مورد ۵۰ درصد آنها احتمال فوتی وجود دارد.
دکتر لاری با اشاره به طرح تحول سلامت، تاکید کرد: طرح تحول سلامت طرح موفقی بود و باعث مجهز شدن دورترین بیمارستان ها در نقاط مختلف کشور شد. بدون این طرح، امکان نداشت همین دستگاه های سی تی اسکن که در شناسایی کرونا تاثیرگذار هستند، در اختیار این بیمارستان ها قرار گیرد.
سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به ضعیف شدن این بیماری در برخی استان ها، گفت: هر جایی که رییس دانشگاه، بیمارستان یا ستاد استانی قوی عمل کرده، بیماری به خوبی مدیریت شده است. به هر حال این بحران تمام می شود و بحران های دیگری پیش رو داریم. اما باید فرزندانی تربیت کنیم که تاب آوری و انعطاف پذیری فرهنگی بیشتری داشته باشند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت بهداشت با بیان اینکه وقتی ضعف ها به موقع شناسایی نشوند، در مواقع بحران از آن ضربه می خوریم، کفت: اگر جامعه ای از اول برای سلامت اقتصادی، روحی، روانی و فرهنگی فکر نکرده باشد، در هنگام بحران از همان حوزه دچار آسیب می شود.
وی با اشاره به آموزش پذیری افراد در بحران کرونا، افزود: در تمام جوامع پیشرفته یک عده از افراد قدرت آموزش پذیری دارند. در کشور ما با توجه به تنوع فرهنگی که داریم در صد آموزش پذیری در مناطق مختلف کشور متفاوت است.
دکتر لاری درخصوص نقش دانشگاه در سیاستگذاری های مرتبط با کرونا، تاکید کرد: در این خصوص در وهله اول باید به این سوال ها پاسخ داد که دانشگاه های ما در این شرایط چقدر در سیاست گذاری ها نقش دارند؟ وقتی می خواهیم اعمال محدودیت کنیم ستاد ملی مقابله با کرونا از کدام گروه روانشناسی دانشگاه سوال می کند که آیا جامعه در این شرایط، تاب آوری جریمه یا مجازات دارد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: باید روی این مساله کار و بررسی شود که در این شرایط اجتماعی و سیاسی، چطور مردم را متقاعد کنیم به سفر نروند یا از طرفی، وقتی الان مشخص شد ۷۰ درصد فوتی های کرونا افراد بالای ۶۰ سال هستند، آیا تاکنون افراد شاغل بالای ۶۰ سال را شناسایی کرده ایم؟ اقدامی که بسیاری از دولت ها در کشورهای دیگر انجام داده اند.
وی با بیان اینکه الان زمانی است که دانشگاه باید وارد عرصه شود و باید بررسی کرد نتیجه هم اندیشی چقدر در سیاستگذاری های کشور تاثیر دارد، گفت: اکنون در دانشگاه ها باید به سمت تاب آوری حرکت کنیم ونقاط ضعفی که در جامعه از آن آسیب می خوریم برای دانشجویان و دانش آموزان به شکل واحدهای درسی برای آموزش در نظر گرفته شود.
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره نقش موثر جوانان در مهار کرونا، از انترن ها و دستیاران تخصصی بیمارستان ها تشکر کرد و گفت: دستیاران تخصصی با کمترین حق الزحمه و بدون اینکه نامی از آنان به میان آورده شود، به صحنه آمدند وعملکرد بسیار مناسبی داشتند و به حق جا دارد که از این جوانان قدردانی شود. ‌‌‌‌‌‌
ر.ب ۴۵/ ل.م ۵۴/ ع.ع ۵۷


( ۱ )