رئیس دانشگاه الزهرا(س) خبر داد:

برگزاری بیش از ۹۸ درصد کلاس‌ها به‌صورت مجازی در ترم گذشته/پذیرش ۳۰۰۰دانشجوی جدیدالورود

۲۶ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۸:۴۱ کد : ۵۶۹۹۵ دستاوردهای دانشگاه ها
تعداد بازدید:۲۶۰
دکتر مهناز ملانظری، رئیس دانشگاه الزهرا (س) در نشست خبری شروع ترم تحصیلی جدید با رویکرد آموزش مجازی (برنامه‌ریزی و زیرساخت‌ها) گفت: در ترمی که گذشت بیش از ۹۸ درصد کلاس‌ها به‌صورت برخط و برون‌خط برگزار شد.
برگزاری بیش از ۹۸ درصد کلاس‌ها به‌صورت مجازی در ترم گذشته/پذیرش ۳۰۰۰دانشجوی جدیدالورود

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه الزهرا (س)، دکتر ملانظری در این نشست که امروز (چهارشنبه) با حضور معاونان و مسئولان این دانشگاه در محل دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد، اظهار داشت: بسیار خوشحال هستیم که توانستیم امسال از آموزش‌های سنتی به سمت آموزش‌های مجازی سوق پیدا کنیم.
وی افزود: دانشگاه در گام اول تغییر آموزش‌های سنتی به آموزش‌های مجازی، ایجاد زیرساخت و فراهم کردن کلاس‌های مجازی را مدنظر قرار داده بودند اما در ترم جاری تمرکز بر کیفیت آموزش مجازی به عنوان گام بعدی دانشگاه الزهرا (س) برنامه ریزی شده است.
دکتر ملانظری با بیان اینکه امیدواریم که بتوانیم کیفیت آموزش‌های مجازی را در ترم جاری افزایش دهیم، تصریح کرد: خوشبختانه ما در دانشگاه از جهت وجود توانمندی‌ها و زیرساخت‌های فنی برای ارتباط با دانشجویان مشکلی نداریم، اما نمی‌توانیم بگوییم که همه دانشجویان می‌توانند از شرایط کلاس‌های مجازی بطور یکسان بهره‌مند شود، زیرا برخی از شهر‌ها از نظر اینترنتی مشکل داشته و شاید به خوبی نتوانند از آموزش‌ها استفاده کنند.
رئیس دانشگاه الزهرا (س) ادامه داد: امسال ۳۰۰۰ دانشجو به عنوان دانشجویان جدید الورود در دانشگاه الزهرا (س) پذیرش می‌شوند که امیدواریم بتوانیم آموزش‌های مجازی را به خوبی برای آنان فراهم کنیم.
رئیس دانشگاه الزهرا تاکید کرد: در ترمی که گذشت بیش از ۹۸ درصد کلاس ها بصورت آنلاین و آفلاین برگزار و تمامی محورهای درسی پوشش داده شد و توانستیم سر موعد امتحانات را برگزار کنیم، ایم امر عامل تجربه ای نو در زمینه ورود به سال تحصیلی جدید شد.
دکتر ملانظری تصریح کرد: دانشگاه الزهرا نه فقط برای برگزاری کلاس ها بلکه در تمامی جلسات، امکانات و زیرساخت های مجازی را دارد، حتی تمامی جلسات مدیریتی بصورت مجازی برگزار شده است، اما حضور اعضای هیئت علمی در دانشگاه به صورت نیمه حضوری و حضوری خواهد بود؛ چرا که برای مشاوره، راهنمایی ها و کارگاه ها نیاز به حضور این افراد است.
رئیس دانشگاه الزهرا با بیان اینکه کرونا در شرایط فعلی اتفاقات ناخوشایندی را رقم زده است، تاکید کرد: ما شیوع ویروس کرونا را برای دانشگاه یک فرصت در نظر گرفته ایم و سعی کرده ایم تا از روش‌های نوین در آموزش های مجازی استفاده کنیم. این فرصت بسیار خوبی برای بالا بردن کیفیت آموزش است.
دکتر ملانظری در خصوص برنامه‌های این دانشگاه در ترم جدید گفت: علاوه بر مسائل آموزشی، مسائل دانشجویی و فرهنگی نیز را در ترم جدید مد نظر قرار دادیم که امیدواریم با این آمادگی بتوانیم بسیار اثر بخش تر در دانشگاه حضور پیدا کنیم.
رئیس دانشگاه الزهرا (س) ادامه داد: متاسفانه از زمان شیوع کرونا در حوزه پژوهشی آسیب‌های محدودی در فرایندهای آموزش مجازی ایجاد شده است؛ چرا که سطح شیوه نامه های بهداشتی بسیار سختگیرانه بود، اما با توجه به برنامه ریزی های انجام شد برای ترم پیش رو، امیدواریم با رعایت تمامی این شیوه نامه های بهداشتی با همیاری یکدیگر اهداف دانشجویان را پیش ببریم.

آموزش در فضای مجازی بهترین فرصت برای ارتقای کیفیت

در ادامه رضایی شریف آبادی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهرا (س) اظهار داشت: ما باید در شرایط مختلف آمادگی‌های لازم را در محیط دانشگاه داشته باشیم، در واقع مهمترین مسئله پیش روی ما از زمان شیوع کرونا این بود که ما اگرچه می‌توانیم مشکلات فنی را رفع و زیرساخت ها را فراهم کنیم اما دغدغه اصلی ما در آموزش عالی بحث کیفیت است و در خصوص این مسئله بسیار نگران بودیم و هستیم، اما از اینجا به بعد فضای آموزش مجازی، فرصتی را فراهم کرده است تا بتوانیم آموزش را با کیفیت بهتری ارائه دهیم.

دکتر شریف آبادی تصریح کرد: همانطور که دانشجویان می‌دانند دانشگاه تنها به چارچوب کلاس محدود نمی شود، بلکه بسیاری از فعالیت های دیگر از جمله انجمن ها، کارگاه ها و… در دانشگاه برگزار می شوند که این فعالیت‌ها اکنون نیز بصورت مجازی ادامه دارد و قطع نشده است.
وی با بیان اینکه آموزش مجازی این امکان را فراهم می‌کند تا کلاس‌ها و موارد طرح شده ضبط شوند، تاکید کرد: ضبط کلاس های مجازی سبب می‌شود تا دانشجویان بارها بتوانند موارد مطرح شده را نزد خود داشته باشند و آنها را مرور کنند، همچنین استادان نیز فرصت دارند تا برای طرح درس، راهبرد بیشتری را در نظر گیرند.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهرا (س) ادامه داد: در فضای مجازی، فضای چندرسانه ای به وجود می‌آید و دانشجویان می توانند علاوه بر متون تدریس شده از طریق فیلم، اسلاید و صوت هم آموزش‌ها را فراگیرند.

دکتر شریف آبادی اضافه کرد: در ترم گذشته از ۲۹ هزار و ۹۷۷ دانشجو به صورت مجازی امتحان گرفته شده است و این تعداد به معنای تعداد دانشجویان ما نیست؛ چرا که دانشجو ممکن است در امتحانات مختلف شرکت کند.
وی گفت: قطعاً دانشگاه الزهرا و آموزش عالی با آمادگی های بیشتری وارد سال جدید خواهند شد و امیدواریم بتوانیم رضایت دانشجویان را در این خصوص جلب کنیم.


اعضای هیئت علمی نقش تعیین کننده‌ای در افزایش کیفیت عملکرد دانشگاه‌ها دارند

دکتر مهناز ملانظری رئیس دانشگاه الزهرا (س) همچنین در نشست خبری ارزیابی شایستگی‌های مدیریتی دانشگاه الزهرا که با هدف شناسایی استعداد‌های مدیریتی و با حضور جمعی از معاونان و مسئولان در دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد، گفت: این طرح به طور سیستماتیک اولین بار در دانشگاه الزهرا صورت گرفته است.
وی افزود: شناسایی و توسعه رهبران آینده به دنبال تحولات دنیای امروز و نیاز به توسعه هیئت علمی به عنوان یک اجبار مطرح است و باید دانست که اعضای هیئت علمی نقش تعیین کننده و غیرقابل اجتنابی در افزایش کیفیت عملکرد دانشگاه‌ها دارند.
دکتر ملانظری بیان کرد: در دنیای امروز بحث فناوری‌های پیشرفته باعث تغییرات سریع دانش و رقابت‌های جهانی شده است.
وی با بیان اینکه یکی از محورهای اصلی در بحث توسعه اعضای هیئت علمی، بحث توسعه سازمانی است، تاکید کرد: نگاه رهبران آینده به دنبال نگاه به توسعه دانشگاه ایجاد شده و ما در این دوره بر روی شایستگی‌های هیئت علمی‌های جوان متمرکز هستیم و از طریق این دوره‌ها، شایستگی‌ها را تشخیص می‌دهیم و در جایی که دانشگاه نیاز به مدیران داشته باشد از فرصت‌های مدیریتی آن‌ها استفاده خواهیم کرد.
رئیس دانشگاه الزهرا (س) با تاکید بر اینکه باید بتوانیم از ابتدا اعضای جوان هیئت علمی را به سمت توسعه سازمانی هدایت کنیم، گفت: در بحث توسعه مهارت‌های آموزشی نیز دوره‌هایی را برگزار خواهیم کرد، البته در ۴ سال گذشته نیز دوره‌هایی را به‌صورت پراکنده داشته ایم که شاید هم افزایی لازم را نداشته، اما امسال با جدیت بیشتری این موضوع را پیگیری می‌کنیم.
دکتر ملانظری یادآور شد: این دوره توسط کانون ارزیابی مدیران دانشگاه الزهرا با حضور ۶۰ هیئت علمی برگزار شده و درنظر داریم که دوره بعدی را به کارمندان و کارشناسان دانشگاه اختصاص دهیم.
وی بیان داشت: دانشگاه این ظرفیت را دارد تا بعد از شکل گیری این فرایند، طرح فعلی را برای دانشگاه‌های دیگر پیاده سازی کند


جایگزین پروری و شایسته‌گزینی؛ دو هدف اصلی برگزاری دوره‌های تربیت مدیران شایسته

دکتر رحمانی معاون اداری، مالی دانشگاه نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه از دانشگاه‌ها انتظارات زیادی وجود دارد و این امر ایجاب می‌کند تا ساختارهای کارآمدی را در حوزه‌های مختلف در نظر گیریم، گفت: در بحث مدیریت های نوین دارایی اصلی منابع انسانی است.
وی افزود: اگر می‌خواهیم دانشگاه موفق باشد باید مدیران موفقی داشته باشد. به همین دلیل ما در این دوره سعی کردیم تا به بحث جایگزین پروری و شایسته‌گزینی توجه ویژه داشته باشیم تا بتوانیم علاوه بر دانشگاه به سازمان‌های دیگر نیز خدماتی را در این حوزه ارائه دهیم که خوشبختانه در حال حاضر فاز اول و شناسایی این امر انجام شده است.
معاون اداری مالی دانشگاه الزهرا اظهارداشت: باید در ۳ بعدِ توانمندی علمی، اجرایی و ارتباط با صنعت ارزیابی انجام و در هر ۳ حوزه راهبردهایی تدوین شود.
وی در پایان برگزاری این دوره‌ها را یک سرمایه گذاری برای دانشگاه دانست و بر حفظ ارزش و احترام نیروی انسانی تاکید کرد.
ل.م ۵۴