مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم خواستار شدد:

لزوم مشارکت معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها در تعیین رویکرد در حوزه نرم‌افزاری فرهنگ و گفتمان‌سازی فرهنگی

۱۸ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۷:۵۸ کد : ۵۶۸۳۴ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۳۷۱
دکتر مسعود فکری مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در پنجاه و سومین نشست معاونان فرهنگی و اجتماعی و شصت و هشتمین نشست مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، خواستار لزوم مشارکت معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها در تعیین رویکرد در حوزه نرم‌افزاری فرهنگ و گفتمان‌سازی فرهنگی در دانشگاه‌ها شد.
لزوم مشارکت معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها در تعیین رویکرد در حوزه نرم‌افزاری فرهنگ و گفتمان‌سازی فرهنگی

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر فکری در این نشست که امروز (سه‌شنبه) در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، گفت: با انباشت مسأله در حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها مواجهیم که در دوره‌های مختلف تکرار شده است و به مرحله برطرف شدن و رسیدن به یک سری راه‌حل‌ها نرسیده است.
وی با اشاره به این موضوع به دو سنخ مسأله سخت‌افزاری و نرم‌افزاری فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد و بیان داشت: دو سنخ مسأله در این حوزه وجود دارد. عمده مطالب بحث‌های سخت‌افزاری فرهنگی مانند ساختار، بودجه، امتیازها است که به جای خود دارای اهمیت است. قسمت دوم بحث نرم‌افزاری است که در آن چند سوال مطرح می‌شود، از جمله این که اصولاً ما با چه گفتمان فرهنگی در دانشگاه‌ها مواجهیم؟ و در بخش نرم‌افزاری در طول این دهه‌ها، چقدر توانستیم در بحث گفتمان‌سازی فرهنگی بر اساس شاخص‌هایی که بایسته جامعه ماست، پیش برویم؟
مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، با اشاره به چهار گفتمان غالب فرهنگی و اجتماعی در چهل سال دوران جمهوری اسلامی، اظهار داشت: در این چهار دهه انقلاب از گفتمان انقلابی به گفتمان ایدئولوژی، بعد به گفتمان سیاسی و سپس به گفتمان اجتماعی با فراز و نشیب‌هایی منتقل شدیم. این امر در دانشگاه‌ها نیز به نوعی بر بحث‌های برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری فرهنگی بوده است. اما الان مختصات دقیقی درباره گفتمانی که باید به دنبال آن باشیم یا کمک کنیم به تحقق آن نداریم.
وی در پایان ضمن تقاضا از معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها در سراسر کشور، مشارکت در تعیین رویکرد در بحث نرم‌افزاری فرهنگ و گفتمان‌سازی فرهنگی در دانشگاه‌ها، سه پرسش: «مختصات گفتمان غالب و حاکم در حوزه فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها چیست؟ شاخص‌هایی که می‌تواند گفتمان‌سازی را برای ما دانشگاهیان تقویت کند، چگونه خواهد بود؟ و این که چه شیوه‌های عملی می‌تواند در سازگاری میان این گفتمان و گفتمان حاکم در جامعه به ما کمک کند؟» را نیز در راستای گفتمان‌سازی مطرح کرد.
م. ج / ل. م ۵۴