رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم مطرح کرد:

سیاستگذاری، پشتیبانی و نظارت و ارزیابی؛ تضمین کننده کیفیت در چرخه سیاست‌گذاری علم و فنّاوری

۰۴ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۵:۵۸ کد : ۵۶۶۴۸ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۱۲۳۹
دکتر غلامعلی منتظر رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در دهمین نشست هیئت‌های نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت که با حضور دکتر غلامی وزیر علوم، رؤسای هیئت‌های نظارت استانی، دبیران، مدیران نظارت و ارزیابی زیرنظام های آموزشی، مدیران دفاتر نظارت و ارزیابی دانشگاه های دولتی برگزار شد، با اشاره به این که چرخه سیاست گذاری سه بخش اصلی دارد گفت: سیاست گذاری و برنامه ریزی، پشتیبانی و نظارت و ارزیابی تضمین کننده کیفیت در چرخه سیاست‌گذاری به شمار می‌رود.
سیاستگذاری، پشتیبانی و نظارت و ارزیابی؛  تضمین کننده کیفیت در چرخه سیاست‌گذاری علم و فنّاوری

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر منتظر در این نشست که امروز (سه‌شنبه) با محوریت "نظارت بر آموزش‌های الکترونیکی و ارتقای کیفیت آن، به صورت وب کنفرانس در تالار شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، اظهار داشت: حوزه سیاست گذاری و برنامه ریزی که مبتنی بر نیازهای کشور و نیز آینده نگاری صورت می‌پذیرد باید دارای اهداف تعریف شده باشد، پس از این گام و در مرحله اجرایی بحث حمایت و پشتیبانی مطرح می شود که به عنوان مثال اگر قرار است در برنامه پنج ساله ششم شاخص استاد به دانشجو به عددی برسد این امر مستلزم تامین هیات علمی و منابع مالی مناسب است که همگی در حوزه پشتیبانی مطرح می شود و مرحله آخر این چرخه، نظارت و ارزیابی است که اصلاح کننده مسیر و تضمین کننده کیفیت می باشد.
وی افزود: در بحث بهبود و ارتقای کیفیت، دو واژه اصلی «نظارت» و «ارزیابی» مطرح می شود. نظارت ناظر بر پالایش فرایندهای جاری و اصلاح آنهاست و ارزیابی ناظر به بررسی عملکرد و تطابق آن با اهداف برنامه ریزی شده است. تلاش مرکز نظارت و ارزیابی، توجه به این دو بال به طور همزمان است تا به کمک آن، امکان ارتقای کیفیت پدیدار شود.
وی گفت: برای ورود به بحث ارزیابی در محیط‌های علمی ما نیاز داریم تا هیئت‌های نظارت و ارزیابی و مدیران دانشگاه ها و پژوهشگاه ها با مبانی این موضوع آشنا شوند لذا کارگاه‌هایی را به شکل وبینار در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشگاه ها برگزار خواهیم کرد. نکته مهم دیگر این است که ما تاکنون بیشتر بحث نظارت و ارزیابی را در محدوده مؤسسات آموزشی داشتیم و الان زمان آن آغاز شده که به بخش پژوهشی و فناوری هم ورود پیدا کنیم و طبعاً در این محیط‌ها دست ما به سوی هیئت‌های نظارت و ارزیابی دراز است تا با بهره مندی از دانش، خبرگی و تان اجرایی همکاران عزیزمان در هیئت ها و در استان‌ها بتوانیم پهنه گسترده نظام علمی کشور را در بخش آموزشی، پژوهشی و فناوری رصد و ارزیابی کنیم.
دکتر منتظر خاطرنشان کرد: سیاست مرکز نظارت و ارزیابی در دانشگاه‌ها‌، پژوهشگاه‌ها و مراکز فناوری پیگیری موضوع نظارت و ارزیابی با دو هدف اصلی است: هدف نخست بازخورد دادن به موسسات است که آنها را مطلع کنیم که از چه نقاط ضعف و قوتی برخوردار هستند و هدف بعدی اصلاح و بروزرسانی سیاست‌ها و مصوبات درون ستاد است که در این راه هیئت‌های نظارت و ارزیابی و مدیران نظارت و ارزیابی دانشگاه‌ها می‌توانند کمک شایانی را برای تحقق این اهداف داشته باشند.

ارزیابی تجربه آموزش‌های غیر حضوری در دوره همه‌گیری بیماری کووید- ۱۹
دکتر رحیم صفری معاون مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم نیز در گزارشی با اشاره به ارزیابی تجربه آموزش‌های غیر حضوری در دوره همه گیری بیماری کووید ۱۹ گفت: در این مسیر گام های اجرایی شامل تدوین پرسشنامه ویژه دانشجویان، استادان و دانشگاه ها، پیاده سازی پرسشنامه ها، جمع‌آوری و پالایش داده ها و تهیه گزارش های توصیفی و تحلیلی بود که این فرایند در اردیبهشت ماه آغاز و ۳۶۵ دانشگاه در این طرح مشارکت کردند.
وی در خصوص ابعاد آمادگی دانشگاه ها جهت آموزش های غیر حضوری گفت: بررسی زیر ساخت های ارتباطی، آمادگی منابع انسانی، آمادگی ساختاری و آمادگی زیرساخت اطلاعاتی از ابعاد این بررسی بود.
س.س ۵۱/ ل.م ۵۴


( ۵ )