با حضور رئیس و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی؛

نشست شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی کشور در دانشگاه فنی و حرفه‌ای برگزار شد

۰۱ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۰:۲۷ کد : ۵۵۹۹۰ دستاوردهای دانشگاه ها
تعداد بازدید:۳۶۹
نشست کارگروه تخصصی راهبری و هماهنگی در سیاست گذاری شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی با حضور دکتر علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات، سید محمد مولوی، شیوا قاسمی پور، احمدحسین فلاحی و حسین حق وردی اعضای هیأت رییسه، اسفندیار اختیاری کسنویه یزد، علی کریمی فیروزجائی، اکبر احمدپور، روح اله متفکر آزاد، احمد نادری، فرهاد بشیری، ، مهرداد ویس کرمی، رضا حاجی پور، محمدرضا احمدی، مهدی اسماعیلی، مهدی روشنفکر، حسین عباس زاده امامی، محمدمهدی فروردین دیگراعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، دکتر محمد رضا سپهری دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی و سایر اعضای این شورا در سالن اجتماعات سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه‌ای برگزار شد.
نشست شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی کشور در دانشگاه فنی و حرفه‌ای برگزار شد

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه فنی و حرفه‌ای، در این نشست دکتر علیرضا منادی سفیدان در خصوص برنامه‌های کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در راستای تقویت آموزش‌های مهارتی بیان داشت: در سال جهش تولید و به توصیه مقام معظم رهبری، کمیسیون آموزش نسبت به سال های گذشته در بحث مهارت ورود جدی تری خواهد داشت در همین راستا در هفته مهارت و کارآفرینی اولین جلسه خارج از مجلس کمیسیون آموزش و تحقیقات در محل دانشگاه فنی و حرفه‌ای برگزار شد.

وی ادامه داد: تمام اعضای شورای عالی مهارت در این جلسه حضور دارند و به بیان چالش‌های این حوزه می پردازند و تمام نمایندگان و اعضای این شورا تمام تلاش خود را برای شناسایی چالش ها و جلوگیری از مسائلی که مانع رشد و اعتلای مهارت آموزی در کشور می شود به کار خواهند بست.

منادی سفیدان افزود: برنامه پنج ساله ششم توسعه نیز نگاه ۵۰ درصدی به توسعه آموزش مهارتی در آموزش و پرورش دارد که باید عملیاتی کنیم. قانون نظام جامع آموزش مهارت و تربیت فنی و حرفه‌ای سال ۹۶ تصویب و در سال ۹۷ عملیاتی شده است این شورا با ریاست معاون اول رئیس جمهور به فعالیت می‌پردازد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: هر ایرانی باید مهارت داشته باشد ۲۳ میلیون خانواده در کشور داریم و خانواده اولین محل آموزش مهارت در زندگی است در مدرسه بخش دیگری از مهارت ها آموزش داده می شود اما آن مهارتی که جوانان را به سمت کار برده و اشتغال ایجاد کند مهارتی است که بایستی در مجموعه های فنی و حرفه ای کسب کند.

دکتر منادی با تأکید بر اینکه تمام سعی بنده و همکارانم در مجلس بر این است تا بحث آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای در کشور اوج بگیرد، گفت: باید تلاش کنیم بودجه دانشگاه فنی و حرفه ای افزایش پیدا کند چرا که بیش از ۶۰ درصد از خروجی‌های این دانشگاه وارد بازار کار شده و مشکل اشتغال ندارند.

دکتر ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در این نشست ضمن ابراز امیدواری برای معرفی این دانشگاه به عنوان یکی از متولیان اصلی آموزش‌های مهارتی گفت: امیدواریم این نشست برای پیشبرد و ساماندهی آموزش‌های مهارتی و فنی مفید باشد. این کمیسیون اراده خوبی به خرج داده است زیرا درباره آموزش‌های مهارتی دغدغه دارد لذا باید از این فرصت استفاده کرد تا آموزش‌های فنی و مهارتی را با شورای تشکیل شده که مصوبه مجلس است، ساماندهی کنیم.

وی یکی از ضروریات اصلی و دغدغه کشور را تشکیل این شورا دانست و افزود: این نشان می‌دهد دستگاه‌های درگیر آموزش‌های مهارتی بسیار هستند اما اگر پیامدهای اقتصادی و اجتماعی حاصل نمی‌شود شاید به این موضوع برمی‌گردد که ارتباط عمودی و افقی در بین دستگاه‌ها وجود ندارد لذا باید تشکیل این شورا و عزم کمیسیون برای تشکیل آن رامغتنم شمرد.

دکتر صالحی عمران در ادامه نیز گفت: چالش‌های اساسی وجود دارد که اگر بتوانیم آنان را از سوی شورا حل کنیم، موفق خواهیم بود‌.

وی اشاره کرد: براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد ۲۰۱۹ رتبه ایران در مولفه دانشگاهی کشور ۴۲ و در مولفه مهارت ۱۳۳ است. پاشنه آشیل ایران در شاخص سرمایه انسانی، معیار مشارکت افراد ۲۴ تا ۵۴ ساله (افراد در سن اشتغال و اغلب با تحصیلات دانشگاهی) در اقتصاد است.

دکتر صالحی عمران با اشاره به گزارش بانک جهانی در خصوص بی فایدگی سرمایه انسانی گفت: بطور نسبی سرمایه انسانی یک جامعه زمانی گرایش به بی فایده شدن دارد که: مهارتهایی که آموخته می شوند با فرصت های بازار کار هماهنگ نباشند. باید سیستم‌‌های آموزشی را ساماندهی کنیم. مقام معظم رهبری آموزش عالی را نقد می‌کنند که از توسعه غیرهدفمند به شدت پرهیز شود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای حرفه گرایی در آموزش عالی را در کشورهای مختلف مقایسه کرد و افزود: راهکار این است که به آموزش‌های مهارتی توجه ویژه داشته باشیم چرا که این موضوع یک ضرورت امنیتی و اجتماعی است قانون نیز مسیر را مشخص کرده است که تا پایان برنامه ششم، باید سهم این نوع از آموزش‌ها ۳۸ درصد باشد.

وی اشاره کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای اکنون ۱۷۶ آموزشکده دارد که تا پایان سال نیز تعداد آن افزایش خواهد داشت. این دانشکده‌ها ۵۴ دانشکده برای دختران و ۱۲۷ دانشکده برای پسران است. ما همچنین در سال جدید ۸۹ رشته در کاردانی، ۵۸ رشته در کارشناسی ناپیوسته و ۲ رشته در بحث کارشناسی پیوسته خواهیم داشت و سعی شده رشته‌هایی که بازار کار خوبی دارند را اضافه کنیم ما ۱۶۰ رشته را حذف کردیم تا رشته‌های متناسب با بازار کار را توسعه دهیم.

دکتر صالحی عمران گفت: با موافقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۱۰۱ رشته کاردانی جدید ایجاد شد. ما در موضوع کادر آموزشی، ۹۷۶ کادر ثابت و ۲۰ هزار نیروی حق التدریسی داریم. بیش از ۱۳۳ هزار دانشجو داریم و در سال ۹۸_۹۹، ۲۵۷ هزار دانش‌آموز هنرستانی داشتیم که واجد شرایط شرکت در کنکور بودند که ۳۰ هزار نفرشان به این دانشگاه آمدند و بقیه وارد سیستم نظری شدند.

وی با بیان اینکه در کشور ما آموزش مهارتی یک آموزش درجه دوم است گفت: از سال گذشته رشته‌های کاردانی پیوسته را با همکاری آموزش و پرورش تغییر سرفصل دادیم و ۴۰ درصد نظری و ۶۰ درصد عملی و کارگاهی شدند، سایر سرفصل‌ها نیز تا پایان سال تغییر می‌کنند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای اشاره کرد: ۲ هزار و ۳۰۰ گارگاه داریم و ۱۹۷ کارگاه جدید نیز ایجاد شد. امسال ۲۱۲ میلیارد برای تجهیزات آزمایشگاهی نیز در اختیار داریم. با مقایسه خروجی‌های این دانشگاه در سال‌های اخیر ۶۴ درصد دانشجویان وارد بازار کار شدند لذا هدایت تحصیلی باید در آموزش و پرورش طوری باشد که دانش‌آموزان وارد رشته‌های مهارتی سوق داده شوند و ورود آنان به بازار کار به خوبی باشد.

وی در پایان افزود: تقاضامحوری در بحث آموزش‌های مهارتی بسیار مهم است لذا باید در شورا برای این موضوع تصمیمات کلیدی بگیریم.

محمدرضا سپهری دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی نیز در این نشست با تبریک هفته مهارت و کارآفرینی ضمن قدردانی از اراده قوی مجلس شورای اسلامی در جهت توجه به ارتقا و حل مسائل آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی گفت: آینده کار و مهارت در دنیا و کشور به شدت در حال تحول و تغییر است.

سپهری با عنوان اینکه رویکرد جهانی به سمت مسائل اقتصادی و اشتغال، انسان محور و برپایه تقویت گفت‌وگوهای اجتماعی و توسعه پایداری است که در آینده کار و مهارت تغییر ایجاد می‌کند تصریح کرد: امروزه تغییرات جمعیتی براساس تغییرات دموکراتیک، تغییرات تکنولوژی و اقلیمی، جهانی شدن و تحولات غیرمترقبه است.

وی ادامه داد: این تغییرات از نظر بافت هم قابل مشاهده است و نیروی انسانی که وارد محیط کار می‌شود شرایط یاددهی و یادگیری را براساس سلیقه تنظیم می‌کند بنابراین نسل فناوری‌های مشارکتی، رفتار جوانان را در بازار کار جدید خواهد کرد و در همین راستا باید در بستر آموزش‌های مهارتی، این نسل را بشناسیم.

دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی با بیان اینکه اشکال و شیوه‌های کار نیز در مشاغل جدید که وارد بازار کار می‌شوند تغییر می‌کند گفت: ما به سمت کارکنان یادگیرنده حرکت می‌کنیم و در تغییرات ایجاد شده هوش مصنوعی، ربات‌ها و اینترنت به وجود می آیند که خود در بازار کار و آموزش و مهارت تاثیر گذاشته است.

وی اشاره کرد: در این بین نیاز به مدیریت استعداد داریم که باید کمپین‌هایی برای نگهداشت این استعدادها تشکیل دهیم‌. اشتغال پذیری مفهوم مهمی در دانشگاه‌ها شده است و نتایج و اثربخشی دانشگاه‌ها را نشان خواهد داد لذا در این زمینه ارتباط دانشگاه با صنعت نیز یکی از شاخص‌های ارزیابی دانشگاه‌ها قلمداد می شود.

سپهری ادامه داد: دنیای کار به شدت در حال تغییر و انعطاف است، آموزش و یادگیری نیز در حال تغییر است. ما در شرایط فعلی با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم و مشاغل در حال ازبین رفتن است، به عنوان مثال پیش بینی شده است که ۴۷ درصد کارگران در آمریکا و ۵۶ درصد افراد در کشورهای گروه آسه‌آن (انجمن ملل آسیای جنوب شرقی) با خطر جایگزین شدن مشاغل خود مواجه هستند.

دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی با بیان اینکه فناوری تهدید دارد اما مهارت و مشاغل جدید نیز ایجاد می‌کند گفت: سهم جمعیت در سن جهانی و تغییرات اقلیمی، نیروی کار را تحت تاثیر قرار داده و شغل‌های جدیدی را در دستور کار قرار می‌دهد. در دنیا اعلامیه‌ای در سازمان بین المللی کار منتشر شده که همه کشورها باید مهارت و قابلیت را تقویت کنند تا از توسعه و اقتصاد عقب نمانند.

وی افزود: شرایط حاکم بر جوامع با شیوع ویروس کرونا نیز باعث شده از ۳.۳ میلیارد نیروی کار، ۸۳ درصد تحت تاثیر آن قرار بگیرند و سرعت کار افت پیدا کند. این موارد خطری است که در اثر این بحران به وجود آمده است پس باید در این شرایط انسجام سیاستی داشته باشیم.

سپهری گفت: باید این موضوع را به گفت‌وگوهای اجتماعی تبدیل کنیم، و گفت‌وگو بین نهادهای تصمیم گیر در امر مهارت و آموزش‌های فنی و حرفه ای گسترش پیدا کند. اگر رغبت جامعه و مردم به سمت آموزش‌های مهارتی و دانشگاه فنی و حرفه‌ای و کاردانش کم است باید آن را به گفتمان عمومی تبدیل کنیم که آینده بچه‌ها در گرو آموزش‌های مهارتی است.

دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی در ادامه به رویکردهای پسا کرونا اشاره کرد و گفت: بسیاری از تعییرات در محیط کار ایجاد می‌شود لذا باید در بخش اقتصاد سایبری، اقتصاد دانش بنیان، خدمات مردم محور، و … حرکت کنیم.

وی با اشاره بر اینکه این شورا به دنبال استقرار نظام آموزشی یکپارچه مهارتی در کشور است تا تمام ذینفعان بتوانند آموزش‌های مهارتی را در کشور توسعه دهند افزود: از تمام اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات در این امر کمک می‌طلبیم چراکه این طرح حکمرانی، نیاز به تقسیم کار دارد باید آموزش مهارتی متناسب با نیازهای آمایشی و منطقه‌ای تدوین شود.

سپهری گفت: سند آموزش‌های مهارتی در استان‌ها تنطیم شده است که نیازهای خود را نیازسنجی کردند و لازم است نیازهای بازار کار را بشناسیم و باید در این رابطه یک اطلس با محوریت مهارت و شایستگی تدوین کنیم.

ل.م ۵۴