چاپ پژوهش عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در معتبرترین مجله صنایع غذایی دنیا

۲۳ تیر ۱۳۹۹ | ۰۸:۱۲ کد : ۵۵۸۳۱ دستاوردهای دانشگاه ها
پژوهش مروری دکترمحسن برزگر عضو هیئت علمی گروه علوم و مهندسی صنایع غذایی دانشگاه تربیت مدرس در زمینه پوست تازه پسته، در مجله معتبر Trends in Food Science and Technologyبا ضریب تاثیر ۱۱.۸ و رتبه یک در بین ۱۳۵ مجله علوم و صنایع غذائی (بر اساس JCR ۲۰۱۹) به چاپ رسید.
چاپ پژوهش عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در معتبرترین مجله صنایع غذایی دنیا

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه تربیت مدرس، این پژوهش که با عنوان “Bio-active compounds and functional properties of pistachio hull: A review” در مجله Trends in Food Science and Technologyچاپ شده است، به نتایج پژوهش‌های انجام شده در زمینه ترکیبات زیست فعال موجود در پوست تازه پسته (همچون پلی فنول‌ها، توکوفرول‌ها، فیبرهای رژیمی، اسانس و برخی ترکیبات دیگر) در گروه تحقیقاتی دکتر برزگر (حاصل ۱۸ سال مطالعه در این زمینه در قالب رساله ها و پایان نامه های دانشجویان و چاپ نتایج آنها در مجلات بین المللی معتبر) و سایر محققان ایرانی و بین المللی می‌پردازد و بیانگر اهمیت این منبع غنی از ترکیبات زیست فعال می‌باشد.
همچنین پوست تازه پسته یکی از ضایعات جانبی فرآوری پسته است و وجود آن مشکلات زیست محیطی به وجود می‌آورد. در این پژوهش ترکیبات شیمیائی، روش‌های استخراج سنتی و نوین و خواص عملکردی عصاره پوست تازه پسته گزارش شده است. با توجه به تجربیات نویسنده مقاله و نیز سایر محققان و نتایج آزمایش‌های برون و درون تنی می‌توان ادعا نمود که ترکیبات استخراج شده از پوست تازه پسته می‌توانند به عنوان ضد اکساینده، محافظ سلول ها، ضد میکروب، ضد التهاب، ضد دیابت، ضد قهوه ایی شدن، ضد سرطان، ضد جهش زائی عمل کنند. مطالعه‌های دیگر کاربرد پوست سبز پسته را به عنوان منبعی از ترکیبات سلامتی بخش در صنایع غذائی و داروئی به منظور بهبود پایداری و خواص تغذیه ای آنها ارزیابی کرده‌اند.
گفتنی است دکتر محسن برزگر با زمینه تخصصی تجزیه و شیمی مواد غذائی، استاد تمام گروه علوم و مهندسی صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه بوده و چاپ بیش از ۲۴۵ مقاله در مجلات ISI (۱۴۴) و داخلی (۶۵)، ۳۰ مقاله در مجلات Q1 و ۱۲ مقاله در JCR زیر ۵ درصد را در کارنامه علمی خود دارد.
ل.س ۴۲/ ل.م ۵۴