قائم مقام وزیر علوم در نشست مجازی معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه ها اعلام کرد:

تربیت نیروهای ماهر، کمک به اشتغال‌آفرینی و پاسخ‌گویی به مسائل و مشکلات جامعه؛ مطالبات جدی وزارت علوم از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۲ کد : ۵۴۹۱۴ اخبار برگزیده اخبار ستادی سرخط خبرها
تعداد بازدید:۱۷۴۵
دکتر عبدالرضا باقری، قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مطالبات اصلی و جدی وزارت علوم را از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور در شرایط کنونی را تربیت نیروهای ماهر، کمک به اشتغال‌آفرینی و پاسخگویی و ارائه راه حل های عملی و دقیق برای حل مشکلات و معضلات جامعه و مردم عنوان کرد.
تربیت نیروهای ماهر، کمک به اشتغال‌آفرینی و پاسخ‌گویی به مسائل و مشکلات جامعه؛ مطالبات جدی وزارت علوم از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر باقری در پنجاه و سومین نشست مجازی معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور که امروز (چهارشنبه) در سالن شهدای جهاد علمی برگزار شد، با اشاره به توفیقات روزافزون آموزش عالی کشور در سال‌های اخیر گفت: مقالات پر استناد، ارتقای جایگاه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور در حوزه نوآوری و ارتقای رتبه‌بندی دانشگاه از دستاوردهای افتخار‌آفرین دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری بوده است که باید با رشد بیشتر تداوم یابد.
وی با اشاره به رویکردهای جدید در حوزه پژوهش و فناوری و ایجاد زیرساخت‌های پژوهشی گفت: از جمله این رویکردها و سیاست‌های جدید واگذاری اختیارات بیشتر به دانشگاه‌ها، روان‌سازی انتشار مجلات علمی، ایجاد مراکز تحقیقاتی در دانشگاه‌ها و همکاری انجمن‌های علمی دانشجویی با پارک‌های علم و فناوری و جهت‌دهی پایان‌نامه‌های پژوهشی جهت حل مشکلات کشور است.
قائم مقام وزیر علوم با اشاره به ظرفیت‌ها و ابزارهای تحقق رویکردهای جدید افزود: یکی از این ظرفیت‌ها ماده ۵ آیین نامه ارتقا می‌باشد که چندین بار به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و در راستای تحقق اهداف جدید انتظار می‌رود برای ارزش‌گذاری فعالیت‌های اعضای هیئت علمی تدابیری اتخاذ شود.
وی گفت: هدف ماده ۵ این بود که ظرفیت‌هایی ایجاد کند تا هر دانشگاه و موسسه‌ای متناسب با ماموریت‌هایی که دارد آنها را در قالب ماده ۵ آیین‌نامه ارتقاء پیشنهاد دهد و در تحقق اهداف جدید وزارت علوم از آن استفاده نماید.
دکتر باقری افزود: دومین ظرفیت و ابزار قانونی که در اختیار ما قرار دارد آیین‌نامه ترفیع است که این آیین‌نامه یکی از ابزارهای مدیریت دانشگاه‌ها است که برای اجرای سیاست‌های جدید در دانشگاه و موسسه اتخاذ می‌شود و تصویب آن هم آسان‌تر از آیین‌نامه ارتقا است و در هیات امنای دانشگاه مصوب می‌شود‌.
وی ادامه داد: ایجاد زیرساخت‌های لازم برای انجام ماموریت‌ها نیز یکی از اقدامات است که سال گذشته نیز به همت دکتر برومند صورت گرفت و وام تجهیزات به مبلغ ۴۰ میلیون یورو وصول و به دانشگاه واریز شد. البته بخشی از این منابع در اعتبارات سال ۹۹ هم تکرار شده است که در قالب آن تجهیز و تولید مواد اولیه و تجهیزات لازم برای آزمایشگاه ها و کارگاه های دانشگاه‌ها از اولویت‌های معاونت پژوهشی به شمار می‌رود.
قائم مقام وزیر علوم گفت: بیانیه‌ای در ستاد وزارت علوم در حال تدوین است به نام بیانیه دانشگاه‌های جامعه‌محور و کارآفرین که هدف از تهیه این بیانیه همفکری و ایجاد فرهنگ و ادبیات مشترک در خصوص دانشگاه های جامعه محور و کارآفرین است و امیدواریم که مورد توجه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری قرار گیرد‌.
س.س ۵۱/ ل.م ۵۴/ ع.ع ۵۷


( ۳ )