معاون آموزشی وزارت علوم:

اولویت نخست؛ سلامت دانشجویان، اساتید، کارکنان و کارشناسان است/ دانشگاه‌ها نسبت به شهریه و حذف ترم سهل‌گیرانه‌تر برخورد کنند

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۷ کد : ۵۴۸۸۷ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۵۶۲۷
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری مجازی به تشریح دستاوردهای وزارت علوم در برگزاری کلاس‌های مجازی در دوران شیوع کرونا پرداخت و گفت: هیچگاه دنبال راه حلی برای همه دانشگاه‌ها نبودیم؛ به دانشگاه ها اجازه داده شد با توجه به ویژگی‌های خاص خود تصمیم بگیرند. طبق بررسی‌ها ما نمی‌توانستیم ترم را حذف کنیم، زیرا با حذف ترم دانشجویان متضرر می‌شدند. در کنار این اما اولویت ما سلامت دانشجویان، اساتید، کارکنان و کارشناسان بوده است.
اولویت نخست؛ سلامت دانشجویان، اساتید، کارکنان و کارشناسان است/ دانشگاه‌ها نسبت به شهریه و حذف ترم سهل‌گیرانه‌تر برخورد کنند

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، نشست خبری ویدئو کنفرانسی دکتر علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز، (سه‌شنبه) با موضوع تشریح دستاوردهای وزارت علوم در برگزاری کلاس‌های مجازی در دوران شیوع کرونا و با همراهی محمدرضا آهنچیان، مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی و علیرضا عبداللهی نژاد، مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم برگزار شد.
دکتر خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم در ابتدای سخنان خود با اشاره به چالش‌های حوزه آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: اقدامات حوزه آموزشی وزارت علوم از ۴ اسفند با صدور بخشنامه‌ای آغاز و با تشکیل کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی و اقدام برای بهره‌مندی از ترافیک رایگان ادامه یافت. ۱۷ فروردین نیز مصوبه‌ای در خصوص حضور مشروط دانشجویان دکترا داشتیم که طبق آن ستاد ملی مقابله با کرونا برای دانشجویان دکتری بازنگری در برخی از مقررات آموزشی را در نظر گرفت.
وی افزود: برای این هدف یک سند ۲۰ بندی تهیه شد که به دانشگاه‌ها برای مواجهه با این مشکل کمک کرد. با توجه به اینکه دانشگاه‌های کشور از لحاظ کاربرد و منطقه جغرافیایی و … بسیار متفاوت هستند هیچگاه دنبال راه حلی برای همه دانشگاه‌ها نبودیم. به دانشگاه‌ها اجازه داده شد با توجه به ویژگی های خاص خود تصمیم بگیرند. طبق بررسی‌ها ما نمی‌توانستیم ترم را حذف کنیم، زیرا با حذف ترم دانشجویان متضرر می‌شدند. در کنار این اما اولویت ما سلامت دانشجویان، اساتید و کارکنان بوده است.
دکتر خاکی صدیق در خصوص نحوه برگزاری امتحانات اظهار داشت: برای برگزاری امتحانات بخشنامه‌ای به ستاد ملی مقابله با کرونا ارسال شد مبنی بر اینکه در صورت رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی و مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا امکان حضور دانشجویان و برگزاری آزمون‌ها به صورت حضوری بررسی شود. اگر دانشگاه نتوانست آزمون حضوری برگزار کند آن‌گاه تصمیم با خود دانشگاه بر اساس شرایط است. اخیراً شرایط حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها طبق تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا صادر شده، اما این اجباری و الزامی نیست و بنا به شرایط دانشگاه، تصمیم‌گیری خواهد شد. در این مورد اولویت ما دانشجویان کارشناسی ارشد هستند تا برای اتمام درس‌ها و پژوهش‌ها اقدام کنند.
وی در ادامه افزود: طبق سند ۲۰ بندی آن دسته از دانشجویانی که ممکن است به هر دلیل نتوانند از آموزش الکترونیکی استفاده کنند و یا در جایی هستند که نمی‌توانند به اینترنت و موبایل دسترسی یابند، می‌توانند ترم یا درس مورد نظرشان را بدون احتساب سنوات حذف کنند. در‌خصوص کیفیت آموزش اساتید نیز در آینده کلاس‌های مجازی از طریق دفتر نظارت و ارزیابی بررسی خواهد شد. سه هفته پیش، کارگروه ما، شاخص‌هایی را برای ارزیابی در نظر گرفته که این شاخص‌ها به حوزه نظات و ارزیابی وزارت علوم که دفتری جداگانه است ارسال شده، طبق این شاخص‌ها، آنها یک سری فرم‌ تهیه کردند و قول دادند که طی یک ماه آینده ارزیابی‌ها را شروع کنند. شاید این ارزیابی خیلی دقیق نباشد اما ارزیابی دقیق تر در تابستان انجام خواهد شد.

دانشگاه‌ها نسبت به شهریه و حذف ترم سهل‌گیرانه‌تر برخورد کنند
معاون آموزشی وزارت علوم، در ادامه نشست خبری درخصوص وضعیت دانشجویان شهریه‌پرداز گفت: این حوزه در زمینه معاونت آموزشی نیست و به حوزه هیات امنا دانشگاه ها برمی‌گردد. اقدام ما توصیه به دانشگاه‌ها برای مساعدت با دانشجویان بوده تادغدغه مالی مضاعفی برای آنها ایجاد نشود. ظاهراً ستاد ملی مقابله با کرونا در صدد این است که یک تصمیم واحد برای این موضوع در دانشگاه‌ها گرفته شود. در زمینه حذف ترم نیز تشخیص اینکه دانشجویان بدون احتساب نسبت به حذف ترم اقدام کنند به عهده دانشگاه است.
وی تصریح کرد: توصیه‌مان این است که با توجه به شرایط کشور، دانشگاه‌ها سهل گیرانه‌تر با این مساله برخورد کنند. فراتر از این نمی‌توانیم کاری انجام دهیم زیرا شرایط دانشگاه‌ها و دانشجویان با هم متفاوت است. ممکن است دانشگاه‌ها کمی سخت گیرانه رفتار کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص وضعیت دانشجویانی که در دوران کرونا قرار بر فارغ‌التحصیلی آنها بوده و اکنون به تعویق افتاده نیز اظهار داشت: «ین موارد در سند ۲۰ بندی ذکر شده و مقرر گردیده که برای رفع این مشکل دانشگاه‌ها می‌توانند ترم تابستان را برگزار کنند. برای آن دسته از دانشجوانی که ممکن بوده تنها با یک یا دو درس فارغ التحصیل شوند ما تدابیری اتخاذ کردیم تا برای چهار درس معرفی به استاد بگیرند. دانشجویان مناطق محروم می‎توانند ترم و یا درسشان را بدون اینکه صدمه ای از نظر زمان بخورند حذف کنند، یا معرفی به استاد بگیرند یا بسته‌های آموزشی را به صورت پستی دریافت کنند.
دکتر خاکی‌صدیق در ادامه گفت: هیچ پیش‌بینی دقیقی برای ترم آینده وجود ندارد. کشورهای دیگر نیز به صورت قطعی نمی‌توانند بگویند چه اتفاقی خواهد افتاد. برخی از دانشگاه‌ها دنیای اعلام کردند که مبنای ما آموزش، مجازی است و برخی دیگر نیز گفتند بر اساس شرایط تصمیم‌گیری خواهند کرد. اکنون در اکثر دانشگاه‌های کشور زیر ساخت آموزش الکترونیکی فراهم شده و اگر شرایط به گونه‌ای باشد که امکان حضور دانشجویان نبود ما با تجربه‌ای که به‌دست آوردیم این امکان را داریم که یک بخشی از ترم را به صورت الکترونیکی برگزار کنیم. بنابراین این به طور قطعی نمی‌توانیم بگویم و باید شرایط را ببینیم.
وی خاطرنسان کرد: طبق پیش بینی‌های وزارت بهداشت، در حالت خوشبینانه شاید بتوانیم ترم آینده را به صورت حضوری برگزار کنیم. طبق بررسی‌هایی که ما تا ۵ اردیبهشت انجام دادیم میزان حضور دانشجویان در کلاس‌های مجازی به این شرح بوده است؛ دانشگاهی دولتی متمرکز ۸۳.۷ درصد، پیام نور ۹۳ درصد، دانشگاه فنی و حرفله‌ای ۶۶، علمی کاربردی ۵۰ درصد و فرهنگیان و جامعه المصطفی ۱۰۰ درصد بوده است. همچنین در دانشگاه‌های غیردولتی و غیر انتفاعی نیز ۷۴ درصد دانشجویان پوشش داده شده است. از حدود سه میلیون دانشجویی که در کشور هستند حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار یا همان ۸۶ درصد از کل دانشجویان توانستند از آموزش الکترونکی بهره ببرند.

آمادگی برای برگزاری کلاس‌های مجازی در مهرماه
دکتر خاکی صدیق در ادامه نشست با اشاره به اینکه برای مهرماه آمادگی برگزاری کلاس های مجازی را داریم گفت: از مهرماه دانشگاه‌ها می‌توانند به شیوه الکترونیکی آموزش را ادامه دهند تا توقفی ایجاد نشود. تحلیلی که متخصصان آموزش دارند این است که آموزش پسا کرونا و قبل از کرونا قطعاً با هم متفاوت خواهد بود و حتماً شاهد ارتقا کیفی آموزشی خواهیم بود. تمام تلاش وزارت علوم این است که ترم آینده را در زمان خود برگزار کند اما برای دانشجویان جدید الورود باید دانشگاه شرایط را داشته باشد زیرا بسیاری از دانشجویان از ترم جا ماندند. مساله دانشجویانی که از خوابگاه استفاه می‌کنند یک مساله جدی است و ممکن است مدیریت اینکه بتوانند دانشجویان جدید را اسکان دهند یا دانشجویان سابق را در خوابگاه نگهدارند تا ترم تمام شود دشوار باشد. البته یک پارامتر دیگر برای برنامه‌ریزی و پذیرش دانشجویان جدید الورود زمان اعلام نتیجه کنکور است. این امکان نیز وجود دارد و شاید ترم آینده از بهمن ماه آغاز شود.
در پایان نشست نیز محمدرضا آهنچیان، مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی با اشاره به اقدامات آموزش عالی در ماه های اخیر گفت: اگرچه جلسه پیش رو بیشتر به موضوع آموزش مرتبط است اما برخی از ابعاد دیگر دانشگاهی را نیز در بر گرفته است. حوزه معاونت آموزشی در چهار بُعد وارد مدیریت آموزش در نیمسال دوم شد که این چهار بعد براساس بحران کرونا به وجود آمد. بعد اول انعطاف در مقررات و قوانین تحصیلی است که بسیاری از دغدغه‌های خانواده‌ها را بر طرف کرد. دومین بُعدی که در این سه ماه بررسی شد، ورود به شیوه‌های نوین آموزش بوده است. سومین بعد؛ ورود به بحث آموزش و ارائه رهنمود‌ها به دانشگاه‌ها بوده که طی آن پشتیبانی‌های نرم افزاری از دانشگاه‌ها صورت گرفت و بعد آخر اینترنت رایگان در همکاری با بقیه بخش‌های دولت از جمله وزارت ارتباطات بوده است.
ه.ع ۷۳/ ل.م ۵۴/ ع.ع ۵۷


( ۷۵ )