در نشست مجازی مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور مطرح شد:

توجه به روابط عمومی؛ زمینه‌ساز نمود بیشتر عملکرد موسسه/ ضرورت حرکت از روابط عمومی رویدادنگر به سمت روابط عمومی رویدادساز/ ضرورت توجه به نقش محوری روابط عمومی‌ها/ لزوم تدوین منشور روابط عمومی در آموزش عالی

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۹:۱۲ کد : ۵۴۸۲۶ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۴۳۸
نشست مجازی مدیران روابط عمومی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور با حضور دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر محمدتقی نظرپور، معاون اداری، مالی و منابع انسانی، دکتر علیرضا عبداللهی نژاد، مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم و جمعی از مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری کشور، امروز (شنبه) در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد.
توجه به روابط عمومی؛ زمینه‌ساز نمود بیشتر عملکرد موسسه/ ضرورت حرکت از روابط عمومی رویدادنگر به سمت روابط عمومی رویدادساز/ ضرورت توجه به نقش محوری روابط عمومی‌ها/ لزوم تدوین منشور روابط عمومی در آموزش عالی

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در این نشست مجازی، برخی از مدیران روابط عمومی مراکز آموزش عالی کشور به ارائه پیشنهادهای خود پرداختند.
امیرحسین بهروز مدیر کل روابط عمومی دانشگاه پیام نور با اشاره به رشد و تکاپویی که در مجموعه ستادی وزارت علوم در حوزه روابط عمومی اتفاق افتاده گفت: دولت تدبیر و امید دولت نجیبی است که با وجود همه تحریم‌ها و کمبودها اما دستاوردهای خوبی داشته است و در این کارزار رسانه‌ای که همگان درگیر آن هستیم نقش روابط عمومی در نشان دادن عملکرد دولت نمود پیدا می‌کند.
وی به چالش‌های موجود در حوزه روابط عمومی اشاره کرد و گفت: نبود نگاه تخصصی به جایگاه روابط عمومی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و کمبود اعتبار در این حوزه از چالش‌های مهمی به شمار می‌رود که امیدواریم وزارت علوم با اعتماد به این حوزه باعث ارتقای آن شده و بخشی از مشکلات از سر راه روابط عمومی‌ها برداشته شود.

* ضرورت توجه به نقش محوری روابط عمومی‌ها
حسین یحیی‎زاده مدیرکل روابط عمومی مازندران گفت: برای اجرای اهداف و رسالت‌های روابط عمومی باید حامی آن باشیم و این حوزه را از لحاظ امکانات و تجهیزات و وسایل مجهز کنیم و مدیران روابط عمومی نیز باید ارتباط‌شان را با رسانه‌ها تقویت کرده و در جهت اعتماد سازی قدم‌های محکمی بردارند.
یحیی زاده به راهکارهایی در این زمینه‌ها اشاره کرد و افزود: دو سازمان امور استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه دو نهادی هستند که نقش مهمی در تقویت روابط عمومی‌ها بازی می‌کنند و بازنگری چارت سازمانی روابط عمومی‌ها، واگذاری بخش‌هایی از کارهای این حوزه به بخش خصوصی و ضرورت افزایش دانش و مهارت کارکنان این حوزه از دیگر راهکارها به شمار می‌رود.
وی برگزاری ۲۵ نشست در منطقه ۲ و برگزاری ۲۴ دوره مهارت افزایی برای کارکنان، برگزاری ۳ نشست تخصصی در منطقه ۲، برگزاری ۷ جشنواره تجلیل از روابط عمومی‌ها و ۳ جشنواره فیلم کوتاه را بخشی از فعالیت‌های مدیران روابط عمومی منطقه ۲ برشمرد.

*روابط عمومی شغل سازمانی نیست بلکه شوق سازمانی است
پیمان حاجی رضایی مدیرکل روابط عمومی پارک علم و فناوری خراسان جنوبی گفت: کار در روابط عمومی جزو ششمین کار پر استرس در جهان محسوب می‌شود زیرا در دل هر مدیر روابط عمومی یک خبرنگار، یک عکاس، یک فیلمبردار، یک مجری و یک شاعر نهفته است و در حقیقت کار حوزه روابط عمومی یک کار مولتی مدیا در همه رشته‌ها است.
وی به مشکلات این حوزه اشاره کرد و افزود: عدم امنیت شغلی در این حوزه، حذف افراد با تجربه و ورود افراد کم تخصص، عدم رسیدگی به امر تبدیل وضعیت مدیران روابط عمومی و نیاز به یک چارت مدون در حوزه روابط عمومی پارک‌های علم و فناوری و اختصاص بودجه مناسب به این حوزه از جمله مشکلات روابط عمومی‌ها محسوب می‌شود.

* ضرورت حرکت از روابط عمومی رویدادنگر به سمت روابط عمومی رویدادساز
دکتر حسین سلمانی مدیرکل روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به دستاوردهای این دانشگاه گفت: دانشگاه فنی حرفه‌ای با ۱۷۰ هزار دانشجو، ۱۰۰۰ دبیر و مدرس رسمی، ۲۲۰۰ کارگاه و آزمایشگاه، ۲۰۰۰۰ هزار مدرس مدعو در ۱۱۱ شهر و ۱۷۶ واحد آموزشی در حال فعالیت است و در حقیقت مهارت‌های فناورانه مورد نیازجامعه را در قالب سرفصل‌های درسی در مقاطع کاردانی و کارشناسی ارائه می‌دهد که بیش از ۶۰ درصد این سرفصل‌ها به دروس کارگاهی و آزمایشگاهی اختصاص پیدا می‌کند.
وی افزود: این سرفصل‌های درسی در سال ۹۸ با حمایت وزیر و معاون اموزشی وزارت علوم بازنگری شد و در کنار این مهارت‌های خاص مفاهیمی با عنوان مصونیت اجتماعی و فرهنگ ایثار و جهاد هم در اختیار دانشجویان قرار گرفت.
دکتر حسین سلمانی به فعالیت این دانشگاه در اسفند سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: در هفته اول اسفند ماه ۹۸ با اعلام شیوع بیماری کرونا و رشد تصاعدی مبتلایان دانشگاه فنی و حرفه‌ای در ۱۰۰ کارگاه صنعتی و ۴۸ واحد اموزشی و ۲۷ استان در یک اقدام جهادی با حضور همکاران، اعضای هیأت علمی و دانشجویان در دو مهارت تهیه مواد ضد عفونی و دوخت لباس وارد عرصه فعالیت شد و ما بیشتر از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار عدد ملزومات پزشکی شامل ۶۰ هزار پاپوش و دستکش و کلاه پرستاری، ۲۰ هزار لباس محافظ، ۳۰۰۰ هزار لیتر مواد ضد عفونی و ۲ میلیون ماسک فیلتر دار را در گام اول تهیه کردیم.
مدیرکل روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزود: در گام دوم بحث حرکت از سمت روابط عمومی رویدادنگر یا اطلاع رسان به سمت روابط عمومی رویداد ساز را داشتیم و این کار را در دو حوزه اصلاح چارت سازمانی دانشگاه و دوم در مرحله فعالیت‌های رویدادساز انجام دادیم که به شکل کمپین‌های اطلاع رسان انجام شد.

* لزوم تدوین منشور روابط عمومی در آموزش عالی
دکتر سید احمدرضا خضری، مدیر روابط عمومی دانشگاه تهران در این نشست مجازی اظهار داشت: روابط عمومی هر سازمانی زبان گویا، چشم بینا و گوش شنوای سازمان است. هیچ سازمانی به اندازه دانشگاه‌ها مخاطب محور نیست و مخاطبانش تا این اندازه از قشر فرهیخته جامعه نیستند. اقدامات روابط عمومی دانشگاه تهران در سیل سال گذشته و بحران کرونا در ماه‌های گذشته حائز اهمیت می‌تواند باشد. پیشنهاد من تدوین منشور روابط عمومی در آموزش عالی است.
ساوه، مدیر روابط عمومی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین نیز در این نشست با اشاره به لزوم ارتقا جایگاه روابط عمومی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گفت: لزوم این ارتقا جایگاه شغلی در استان‌ها بایستی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. نیاز است اعتبار جایگاه روابط عمومی در نشست‌های شوراهای دانشگاه‌ها بیش از پیش اهمیت پیدا کند.
وی افزود: حضور روابط عمومی‌ها در جلسات دانشگاه‌، پژوهشگاه و پارک‌های علم و فناوری می‌تواند دستاوردهای مفیدی هم برای روابط عمومی‌ها، هم برای مدیران و هم برای مردمداشته باشد.»
داراب زاده، مدیر روابط عمومی پارک علم و فناوری تربیت مدرس نیز در این نشست با اشاره به اینکه روابط عمومی پیشانی سازمان است خاطرنشان کرد: رسانه‌ها باید مطلع باشند که روابط عمومی پارک‌های علم و فناوری بایستی تبلیغ شرکت‌های مستقر در آنها را انجام دهند و این به معنای هزینه داشتن خبرها نیست.
وی خاطرنشان کرد: روابط عمومی‌ها تنها بخشی از سازمان هستند که بدون مرخصی و تشویق فعالیت می‌کنند.
فتاحی، مدیر روابط عمومی دانشگاه ایلام نیز گفت: رؤسای دانشگاه‌های کشور باید به اهمیت روابط عمومی واقف باشند.
سپهری، مدیر روابط عمومی دانشگاه زنجان نیز اظهار داشت: یکی از نیازهای روابط عمومی می‌تواند تبدیل شدن اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به مرکز روابط عمومی باشد چرا که روابط عمومی وزارت علوم این توانایی ظرفیت را دارد.
ابراهیمی مدیر روابط عمومی دانشگاه قم نیز با اشاره به لزوم ورود روابط عمومی‌ها به موضوعات راهبردی و اساسی خاطرنشان کرد: روابط عمومی‌ها بایستی برخورد فعال نسبت به مسائل دانشگاه داشته باشد. موضوع دیگر لزوم حمایت جدی از پیام‌رسان‌های داخلی است.
بابازاده مدیر روابط عمومی دانشگاه تبریز نیز در این نشست از زحمات روابط عمومی‌های دانشگاه‌های سراسر کشور در خصوص اطلاع رسانی در زمینه کرونا تشکر کرد.
عفیفی پور، مدیر روابط عمومی پارک علم و فناوری فارس نیز در خصوص توسعه پارک‌های علم و فناوری و نقش پارک‌ها و شرکت‌های مستقر در آنها در مبارزه با کرونا سخن گفت.
س. س ۵۲/ ه‌ع ۷۳/ ل. م ۵۴


( ۱ )