مسئول کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم:

آموزش مجازی زیرساخت‌ها و ثروت‌های بزرگی برای دانشگاه‌ها فراهم خواهد کرد

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۹ کد : ۵۴۶۳۳ دستاوردهای دانشگاه ها
تعداد بازدید:۵۴۴
دکتر سید علی‌اکبر صفوی، مسئول کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: آموزش مجازی زیرساخت‌ها و ثروت‌های بزرگی برای دانشگاه‌ها فراهم خواهد کرد.
آموزش مجازی زیرساخت‌ها و ثروت‌های بزرگی برای دانشگاه‌ها فراهم خواهد کرد

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه یزد، دکتر صفوی در گردهمایی مجازی اعضای هیأت علمی دانشگاه یزد، اظهارداشت: شیوع ویروس کرونا در کشور منجر به تحول مثبتی در عرصه آموزش‌های مجازی شد و این تحولی که باید در سال‌های آتی در عرصه فعالیت‌های مجازی رخ می‌داد؛ هم اکنون ایجاد شده است.
وی با اشاره به اینکه آموزش مجازی، یکی از سیاست‌های روز دنیا است، تصریح کرد: بسیاری از کشورها سالهاست به دلیل شرایط خاص و پیشرفت علم و تکنولوژی آن را نیاز روز می‌دانند و به دلیل انعطاف‌پذیری آموزش و گستره همکاری‌های بین المللی خود را نیازمند تحول در آموزش می‌دانند اما در کشور ما تنها ۱۰ درصد از این نوع آموزش استفاده می‌کنند و رسیدن از ۱۰ درصد به ۹۰ درصد کار واقعاً دشواری است.
دکتر صفوی ادامه داد: فراهم شدن زیرساخت ها و ثروت‌های بزرگ برای دانشگاه ها، افزایش مهارت‌های دانشجویان و استادان، به‌روزتر شدن محتواهای علمی، ایجاد روش های آموزشی ترکیبی و ساده‌تر شدن تعاملات بین المللی از مزایای آموزش مجازی است.
دکتر صفوی با بیان اینکه هیچ قطعیتی درخصوص اتمام بحران کرونا وجود ندارد، عنوان کرد: ضروری است مدیران کمبودها و مشکلات آموزش مجازی را بدانند و برای رفع آن تلاش کنند، در حال حاضر ۱۰ تا ۲۰ درصد دانشجویان گوشی هوشمند ندارند یا در مواردی برای دسترسی به شبکه اینترنت دچار مشکل هستند که برای رفع این مشکل می توان از همیار دانشجو استفاده کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت آموزش عالی در جهان با توجه به شیوع کرونا پرداخت و افزود: بسیاری از کشورهای جهان مشابه کشور ما عمل کردند و در بعضی کشورها ضعیف تر از مابه آموزش مجازی پرداخته‌اند اما بسیاری از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه استنفورد، پنسیلوانیا، جان هاپکینز در این امر پیشگام هستند و حتی دوره دکتری را به طور کامل در فضای مجازی گذاشته‌اند اما ساختار آموزش ما هنوز بعد از سال‌ها، همان کلاس است.
مسئول کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم، در پایان اظهار کرد: در آینده در انتقال دانش و پژوهش به مهارت‌های مجازی نیازمندیم زیرا در این آموزش‌ها محتواهای علمی سطح بالاتری دارند، استاد با تحقیقات بیشتر و دقیق تر در کلاس حاضر می شود، از منابع جدیدتر استفاده می‌کند و با تغییرات پرسرعت تکنولوژی، آینده روشن تر و زیر ساخت های پر محتواتری خواهیم داشت.
رئیس دانشگاه یزد نیز در ادامه این گردهمایی با پاسداشت مقام معلم و سپاسگزاری از تلاش و همکاری استادان در برگزاری کلاس‌های مجازی اظهار داشت: پس از تعطیلی دانشگاه‌ها، آموزش در فضای مجازی تنها با همکاری استادان و دانشگاهیان میسر بود و آنها شکوه همدلی و جلوه های ایثار را در این ایام به نمایش گذاشتند و در حال حاضر یکی از دانشگاه‌های خوب کشور در زمینه برگزاری آموزش در فضای مجازی هستیم.
دکتر قاسم بریدلقمانی با اشاره به اقدامات انجام شده در دانشگاه یزد در بحران کرونا، تشکیل کارگاه تولیدگان پزشکی و تهیه ۲۰۰ گان به صورت روزانه همچنین جذب کمک‌های خیری و تهیه ویدیو های آموزشی تدریس را از جمله این اقدامات نام برد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به فلسفه شکل گیری صندوق تعاون مهرامام رضا (ع) پرداخت و افزود: این صندوق با فلسفه کمک و دستگیری از دانشجویان و کارکنان بی بضاعت شکل گرفت و در این بحران با شناسایی ۴۰۰ خانوار نیازمند، رزمایش همدلی و مساوات دانشگاهیان را رقم زد.
دکتر برید لقمانی در ادامه بهبود و گسترش پهنای باند و زیرساخت فضای مجازی به منظور آموزش برخط با استفاده از سامانه سامیاد را از دیگر اقدامات دانشگاه دانست و خاطر نشان کرد: با توسعه زیرساخت ها به منظور کم کردن حجم ترافیک و اجاره سرور توانستیم کلاسها را بر اساس برنامه ریزی های انجام شده گذشته برگزار کنیم و ۹۵ درصد کلاس‌ها در هفته دوم آموزش مجازی به صورت آنلاین برگزار شد.
وی در پایان میزان مشارکت دانشجویان در آموزش مجازی را ۶۶ درصد عنوان و اضافه کرد: درصدی از دانشجویان به دلیل نداشتن گوشی هوشمند و یا استقرار در شهرستان‌هایی که اینترنت ندارند، نمی توانند در این کلاس ها شرکت کنند اما آمار یاد شده برای مشارکت و حضور دانشجویان در کلاسهای برخط، رضایت‌بخش است.
در ادامه این گردهمایی مجازی، رؤسای پردیس‌های فنی- مهندسی، علوم و علوم انسانی و اجتماعی و روسای دانشکده‌های مستقل منابع طبیعی و هنر و معماری به بیان مشکلات و دغدغه های خود درخصوص آموزش مجازی پرداختند.
ل.م ۵۴/ ع.ع ۵۷


( ۱ )