بررسی "چالش های توسعه علمی در ایران" در دانشگاه صنعتی اصفهان

۱۸ مهر ۱۳۹۴ | ۱۴:۴۶ کد : ۵۳۲۰ دستاوردهای دانشگاه ها
تعداد بازدید:۱۱۳۸
نشست بررسی چالش های توسعه علمی درایران با سخنرانی دکتر رضا منصوری استاد دانشگاه صنعتی شریف دردانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد. به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دراین نشست که به همت دفتر برنامه‌ریزی راهبر...
نشست بررسی چالش های توسعه علمی درایران با سخنرانی دکتر رضا منصوری استاد دانشگاه صنعتی شریف دردانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دراین نشست که به همت دفتر برنامه‌ریزی راهبردی دانشگاه صنعتی اصفهان و با حضور جمعی از اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان این دانشگاه برگزارشد، ابعاد مختلف دو مفهوم مهم توسعه و علم و تحولات مربوط به آن ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
دکتربهروز ارباب شیرانی مدیر دفتر برنامه‌ریزی راهبردی دانشگاه صنعتی اصفهان با ارائه گزارشی از روند اقدامات صورت گرفته و درحال انجام در راستای طرح تدوین برنامه تحول این دانشگاه، از ایجاد فضای مناسب در این زمینه ابراز خرسندی کرد.
وی افزود: دراین خصوص تاکنون بیش از90  جلسه، یک هزار و 300 نفرساعت کار و 280 نفر ساعت کارگاه آموزشی درقالب‌های مختلف برگزارشده است.
درادامه دکترمنصوری استاد دانشگاه صنعتی شریف با ارائه مثال هایی از روند پیشرفت علم و توسعه علمی کشور درقرون گذشته، به بررسی ابعاد مختلف توسعه علمی درکشور پرداخت.
وی با انتقاد از کمبود بودجه پژوهش و تحقیقات در کشور به ذکر چند نمونه از تجربیات شاخص علمی گذشته و مقایسه آن با وضعیت فعلی کشور پرداخت و افزود: حضور بیش از صد منجم ابزارساز از مناطق مختلف در گذشته در رصدخانه مراغه از افتخارات علمی ایران است که در شرایط کنونی چنین امکانی وجود ندارد.
دکترمنصوری دستیابی به توسعه کلی به شیوه پیاده سازی یک علم به تنهایی را توهم دانست و به تشریح موضوعاتی چون ماندگاری در توهم، عصر گذار به آگاهی در دانشگاه تهران، عصر گذار به آگاهی در پژوهش و کیفیت دانش‌آموختگان پرداخت.
این محقق برجسته علم فیزیک و کیهان شناسی با بیان خاطراتی از مرحوم مجتهدی درتأسیس دانشگاه صنعتی شریف به بخشی از اساسنامه این دانشگاه در50 سال گذشته اشاره کرد و گفت: داشتن مدرک دکترا به تنهایی، حتی اگر از بهترین دانشگاه‌های دنیا اخذ شده باشد برای رسیدن به مقام استادی دردانشگاه‌ها کافی نیست.
دکترمنصوری درادامه به بیان بخشی از موضوعات کتاب "سندرم دوره نقل: چالش‌ها!"، پرداخت و گفت: مجموعه نابهنجاری های ناشی از تصور سطحی از مفهوم مدرنیته و علم، آموزشگاه به جای پژوهشگاه و دانشگاه، پدیده دانشمند سیاسی و رسانه‌ای و محفلی و همچنین رایج شدن انتحال و نبود هنجارهای اخلاقی علم ازجمله مهم‌ترین موضوعات بررسی شده دراین کتاب است.
استاد دانشگاه صنعتی شریف با تأکید براین که حل این سندرم نیاز به زمان دارد، گفت: متأسفانه درایران درمفهوم علم دچار توهم کامل هستیم.
وی درادامه با ارائه چالش‌های گوناگون درسطوح مختلف علم افزود: علاوه بر چالش‌ها در سطوح سیاست‌های ملی، وزارتی، دانشگاهی و پژوهشگاهی، با چالش‌هایی تاریخی نیز مواجه هستیم که توهم در شناخت مفهوم علم، توهم در شناخت مفهوم دانشگاه و ابهام در شناخت از خود  قیاس به غیر، ازجمله مهم‌ترین آنها است.
استاد دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه برنامه‌ریزی راهبردی درصورت قیاس به غیر ناموفق خواهد بود، به طرح سؤالاتی در زمینه برنامه‌ریزی راهبردی پرداخت.
درادامه این نشست اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان به طرح پرسش‌های خود در رابطه با طرح تدوین برنامه تحول این دانشگاه پرداختند.
گفتنی است این نشست به همت دفتر برنامه ریزی راهبردی دانشگاه صنعتی اصفهان و در راستای تدوین طرح تحول این دانشگاه برگزار شد.