در نخستین پنل کنفرانس ملی توسعه سرمایه انسانی مطرح شد:

ورود به دوره نسل چهارم آموزشی با تحول دیجیتالی/ باید از یاددهی به سمت یادگیری برویم/ تکنولوژی به رفع مشکلات آموزش سنتی کمک کرده است

۰۷ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۹:۱۴ کد : ۵۲۹۰۸ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۸۳۷
نخستین پنل کنفرانس ملی توسعه سرمایه انسانی در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی با حضور دکتر سید حسین ابطحی و دکتر سید احمد طباطبایی و دکتر مهرداد مهرکام و دکتر سید صدرالدین صدر و دکتر علی قنبری برگزار شد.
ورود به دوره نسل چهارم آموزشی با تحول دیجیتالی/ باید از یاددهی به سمت یادگیری برویم/ تکنولوژی به رفع مشکلات آموزش سنتی کمک کرده است

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در ابتدای این پنل دکتر ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی درباره آموزش در عصر تحول دیجیتال سخن گفت.
وی اظهار داشت: تحول دیجیتال از وضع موجود استفاده کرده و افق‌های جدیدی را هم مد نظر دارد. تحول دیجیتال تحول در فعالیت‌ها و مدل کسب و کارها و فرایندها به کمک فناوری‌ها است.
بخیاری با بیان اینکه تحول دیجیتال یعنی ارتقای شایستگی افزود: تحول دیجیتال صرفاً استفاده از تکنولوژی نیست؛ تحول دیجیتال یعنی پذیرش مولفه‌های انقلاب صنعتی چهارم. از جمله مولفه های انقلاب صنعتی چهارم می‌توان به چاپ سه بعدی، اینترنت اشیاء، داده‌های عظیم، هوش مصنوعی، بلاکچین، رایانش، ابری و واقعیت افزوده اشاره کرد.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی گفت: کسب و کارها پلتفرمی شده‌اند و باید به بررسی طبقه‌بندی نسل‌ها در ایران بپردازیم؛ چهار نسل آموزشی کتب و جزوات استاندارد، استفاده از کامپیوتر، اینترنت و سیستم‌های هوشمند و هوش. مصنوعی را داشته‌ایم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: آینده بازار کار از مدرک‌گرایی به خلاقیت‌گرایی سوق یافته است. آموزش در عصر تحول دیجیتال باعث پیدایش یادگیری مادام العمر، پیدایش یادگیری ورای مرزهای زمانی و مکانی و پیدایش نسل چهارم دانشگاهی می‌شود. امروزه تور مجازی بازدید از شرکت‌ها و کارخانه‌ها وجود دارد و ما نیز باید آموزش‌ها را در مسیر خلاقیت و نوآوری قرار دهیم.
 

باید از یاددهی به سمت یادگیری برویم
دکتر داوود معصومی عضو هیئت علمی دانشگاه گوتنبرگ سوئد در این پنل از طریق اسکایپ به ارائه سخنرانی پرداخت.
وی در ابتدای سخنان خود با طرح این سوال که چرا تکنولوژی نتوانسته نقشی که باید را در تحول منابع انسانی داشته باشد، اظهار داشت: به خاطر تکنولوژی، خیلی نهادها هویت خود را از دست داده‌اند. بزرگ‌ترین شرکت تاکسیرانی دنیا یک تاکسی هم ندارد.همچنین بزرگترین شرکت هتل‌های زنجیره‌ای یک هتل نیز ندارد.
دکتر معصومی خاطرنشان کرد: تکنولوژی امکانات بیشماری را به آموزش و شخصی‌سازی ارائه می‌دهد. آنچه مهم است استفاده از این امکانات است. درباره تاثیر تکنولوژی بر آموزش سه رویکرد وجود دارد؛ رویکرد نخستین می‌گوید تکنولوژی تاثیر مثبت دارد رویکرد دوم می‌گوید بدون تاثیر است و رویکرد سوم می‌گوید تاثیر منفی دارد.
استاد دانشگاه گوتنبرگ سوئد دو مولفه سیستمی یا سازمانی و عوامل فردی را در تکنولوژی‌های آموزشی دارای اهمیت دانست و افزود: در خصوص مولفه سیستمی باید گفت: آیا سازمان چشم‌انداز استفاده از تکنولوژی را دارد؟ این چشم‌انداز چقدر مبتنی بر واقعیت است؟ دسترسی یا عدم دسترسی بسیار مهم است. باید ببینیم رهبری سازمان نگرش مثبت به تکنولوژی دارد یا نگرش منفی. فرهنگ سازمانی باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه باید از یاددهی به سمت یادگیری برویم افزود: یادگیری از طریق انتقال اطلاعات صورت نمی‌گیرد بلکه از طریق تعامل صورت می‌گیرد. آموزش باید تعاملی و شخصی‌سازی شده باشد. استفاده از منابع باز و آموزش باز مورد نیاز است و نمی‌توان تکنولوژی را جدا از اکوسیستم سازمان در نظر گرفت.
 

تکنولوژی به رفع مشکلات آموزش سنتی کمک کرده است
سعید سعادت، مدیرعامل مجتمع فنی تهران نیز در ادامه درخصوص نقش فناوری های نوین در توسعه آموزش و یادگیری گفت: در سال ۲۰۱۸، ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دستگاه به اینترنت وصل بوده است. امروز دنیا با مفاهیمی متفاوت از دنیای دیروز روبه‌رو است که نباید از آن عقب ماند، مفاهیمی چون اینترنت اشیاء. امروز اقتصاد اشتراکی حرف اول را در دنیا می زند.
وی یادآور شد: پلتفرم، مفهوم اساسی اقتصاد اشتراکی در دنیای امروز است. امروز بزرگترین شرکت هتل‌های زنجیره ای جهان یک هتل هم ندارد. همچنان که بزرگ‌ترین سیستم تاکسیرانی جهان حتی یک تاکسی هم ندارد. در این مورد دو نظریه وجود دارد. نخست اینکه هوش مصنوعی را مخلوق ذهن بشر می‌دانند و معتقدند که هوش مصنوعی در برابر انسان نیست. نظریه دوم می‌گوید که هوش مصنوعی در آینده از اراده انسان‌ها خارج شده و از آنها پیشی می‎‌گیرد. بایستی از هوش مصنوعی به نوعی استفاده کنیم که همیشه در خدمت ما باشد.
سعادت افزود: رقابت در عصر امروز قدری سنگین است. امروز اولین اشتباه، آخرین اشتباه خواهد شد. در خصوص منابع انسانی و استفاده از فناوری باید گفت که در دنیای امروز تکنولوژی مشکلات بسیاری از آموزش سنتی را رفع کرده است. یادگیری مبتنی بر فناوری شامل مواردی همچون رایانش ابری، یادگیری اینترنتی، آموزش موبایل، آموزش و سرگرمی، آموزش و واقعیت مجازی، آموزش و واقعیت افزوده و بازی‌های کاربردی می‌شود.
ه.ع ۷۳/ ل.م ۵۴


( ۱ )