در پژوهش مشترک محققان دانشگاه زنجان با پژوهشگران بین‌المللی صورت گرفت:

مشخص شدن زمان برخورد یک کهکشان با کهکشان راه شیری در گذشته

۲۵ دی ۱۳۹۸ | ۱۲:۴۱ کد : ۵۲۶۸۵ دستاوردهای دانشگاه ها
پژوهشگران دانشگاه زنجان در پژوهشی مشترک با محققان بین‌المللی و از تحلیل داده‌های تلسکوپ فضایی تس، زمان برخورد یک کهکشان با کهکشان راه شیری در گذشته را مشخص کردند.
مشخص شدن زمان برخورد یک کهکشان با کهکشان راه شیری در گذشته

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه زنجان، از مطالعه یک تک ستاره روشن در صورت فلکی هندی قابل مشاهده از آسمان نیکره جنوبی، راز برخورد کهکشان ما معروف به راه شیری را با کهکشان کوچک گایا در طول پیشینه آن آشکار ساخت.

در همکاری امیر حسنزاده دانشجوی دکترای فیزیک دانشگاه زنجان، دکتر حامد قاسمی دانش آموخته دکترا و دکترحسین صفری با یک تیم بزرگ بین‌المللی در حدود ۱۰۰ نفر از محققان و دانشمندان از موسسه‌ها و دانشگاه‌های به نام دنیا، با یک روش علمی توسعه یافته نوین مشخصات ستاره قدیمی با نام نو هندی به جستجوی گذشته تاریخی کهکشان راه شیری پرداختند. ستارگان اطلاعات فسیل گونه‌ای از تاریخ گذشته خودشان و محیطی که در آن شکل گرفته‌اند دارند. تیم با استفاده از داده‌های تلسکوپ فضایی و تلسکوپ‌های بزرگ زمینی رموز ستاره نو هندی را آشکار کرده است.

ستارگان با نوسانات طبیعی (لرزه شناسی ستاره‌ای مبتنی بر نوسانات نور ستاره) تعیین سن می‌شوند که توسط ماموریت فضایی ناسا تلسکوپ فضایی تس، Transiting Exoplanet شوروی Satellite (TESS ) که در سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شده است و هدف آن یافتن سیارات فراخوشیدی و ستارگان آنها است، با ترکیب داده‌ها با تلسکوپ فضایی گایا مربوط به آژانس فضایی اروپا، پیشینه تاریخی مربوط به ستاره نو هندی که ۵ ر ۱۱ میلیارد سال پیش متولد شده بود، آشکار شد.

نتایج این تحقیق در مقاله‌ای با عنوانآق dating of آن early ملک و merger و asteroseismology of ده naked-eye ستاره n وایند ”. که در مجله ناطور Astronomy به چاپ رسیده است.

گفتنی است علاقه‌مندان برای مشاهده مقاله می‌توانند به آدرس الکترونیکی https://www.nature.com/articles/s 41550-019-0975-9 مراجعه کنند.

ل. س ۴۲/ ل. م ۵۴