دکتر خاکی‌صدیق تاکید کرد:

سیاست کلی معاونت آموزشی وزارت علوم؛ مهارت‌آموزی و رتبه‌بندی در ‏زمینه اشتغال‌زایی

۱۱ دی ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۲ کد : ۵۲۳۸۶ اخبار برگزیده اخبار ستادی سرخط خبرها
تعداد بازدید:۹۲۳
دکتر علی خاکی‌صدیق، امروز (‏چهارشنبه) در نشست معاونان آموزشی دانشگاه‌های منطقه ۹ کشور که به صورت صورت ویدئو کنفرانس (وبینار) در دانشگاه بیرجند برگزار شد، گفت: سیاست کلی معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مهارت‌آموزی و رتبه‌بندی در ‏زمینه اشتغال‌زایی است که با تبادل تجربیات و انتقال آن قوت بیشتری می‌گیرد.
سیاست کلی معاونت آموزشی وزارت علوم؛ مهارت‌آموزی و رتبه‌بندی در ‏زمینه اشتغال‌زایی

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه بیرجند، در این نشست معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: دانشگاه‌های منطقه ‏۹ کشور بیشترین و گسترده‌ترین وسعت را دارند و به دلیل هم مرزی با دو کشور همسایه از لحاظ دانشجو خارجی نیز رتبه اول را دارا است.‏
وی با بیان اینکه به دلیل این هم‌مرزی می‌توانیم در زمینه جذب دانشجوی خارجی کار کنیم، افزود: گزینش دانشجوی خارجی و ارتباط ‏بین‌المللی در دستور کار وزارت علوم است.
وی ضمن اشاره به صندلی‌های خالی ‏در برخی رشته‌های دانشگاه‌ها پیشنهاد داد: با همکاری دانشگاه‌های مختلف جابه‌جایی دانشجویی به منظور تکمیل ظرفیت‌ها و حتی ‏استفاده از آزمایشگاه‌ها و زیرساخت‌ها همدیگر را پوشش دهیم. ‏
دکتر احمد خامسان، رئیس دانشگاه بیرجند نیز ضمن خوشامدگویی به مهمانان گفت: از اهداف دانشگاه در نسل‌های مختلف آموزش همراه با فرهنگ است.
وی با بیان اینکه دانشگاه‌های منطقه ۹ کشور در یک بافت همگون فرهنگی قرار دارند، افزود: ‏یکسال گذشته مجموعه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند اکثر آئین نامه‌ها و شیوه نامه‌ها را براساس سیاست‌ها و برنامه‌های جدید به روزرسانی کرده است. ‏
رئیس دانشگاه بیرجند یادآورشد: باید تجربیات آموزشی و فرهنگی را در قالب داخل سازمانی و برون سازمانی به همدیگر انتقال دهیم ‏چرا که رقیب هم نیستیم، لازم است از این نشست‌ها برای انتقال فرهنگ و آموزش استفاده کنیم. ‏
رئیس دانشگاه بیرجند ضمن اشاره به اینکه افتخار می‌کنیم که در بیرجند و منطقه خراسان جنوبی از لحاظ آموزش عالی چیزی کم ‏نداریم، خاطر نشان کرد: ما معتقدیم آموزش رکن اساسی توسعه است. ‏
دکترخامسان با بیان اینکه در گذشته مصطلح بود که صادرات این منطقه معلم است، ادامه داد: امروز ما معتقدیم راه‌های برون رفت از مشکلات به معنای اعم در آموزش عالی است.
رئیس دانشگاه بیرجند گفت: امیدواریم در دانشگاه نقش اصلی خود یعنی فرهنگ به ‏همراه آموزش و پژوهش را توسعه داریم و این با همدلی و همراهی همه همکاران محقق می‌شود.‏
دکترمحسن آیتی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند هم در این جلسه عنوان کرد: مفتخر هستیم که استعدادهای ‏درخشانی با محوریت مدیران بین دانشجویان و هیأت علمی دانشگاه داشته‌ایم.‏
وی یاد آور شد: استعدادهای درخشان رتبه تک رقمی در کشور در سنوات و در المپیادهای گوناگون داشته‌ایم و امیدوارم با برنامه ریزی‌های دقیق به اهداف بلند مدت آموزشی برسیم. ‏
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی در بخش‌های مختلف دانشگاه عنوان کرد: باید شیوه نامه منظم و مشخصی برای آموزش و پژوهش ‏صادر شود.‏
دکتر آیتی یادآورشد: در دانشگاه بیرجند سامانه یکپارچه آموزشی صدف راه‌اندازی شد و لازم است دانشگاه‌ها براساس یک برنامه ‏جامع و یکپارچه به سوی اهداف پیش روی نظام آموزشی حرکت کنند.
معاون آموزشی دانشگاه بیرجند خاطرنشان کرد: منشور ‏اخلاقی اساتید دانشگاه بیرجند نیز رونمایی شده است و گا‌م‌های خوبی در این زمینه برداشته شده تا به یک نظام نامه قوی برسیم. ‏
دکترپیش قدم، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد و دبیر این نشست با اشاره به اینکه الان وضع بحرانی است و باید تصمیمات هم بر همین اساس اتخاذ شود، گفت: نباید از استانداردها کوتاه بیایم، استاندارد در حوزه دانشجویی، محیط ‏دانشگاه و کیفیت کلاس و درس حق همه دانشجویان است.
وی بیان کرد: برای رسیدن به استاندارهای آموزشی، هیأت علمی باید ‏آموزش و پژوهش را به‌هم پیوند دهد و ارتباط متقابل بین آنها برقرار کرد.
دکترپیش قدم با تأکید براینکه انتخاب استاد نمونه یعنی در کلاس و ‏آموزش طرح نو و به‌روز داشته باشد، یادآورشد: تألیفات و داشتن کتاب نشانه نمونه بودن نیست چرا که کتاب از مصادیق ترویج و ‏پژوهش است و آموزشی نیست.‏
وی با بیان اینکه اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گرفته است، افزود: اخلاق آموزشی اثرگذاری بیشتر دارد و باید نظام‌نامه ‏اخلاق آموزشی تدوین شود.‏
گفتنی است در ادامه این نشست پنل تخصصی با موضوع مسائل آموزش عالی در سطح منطقه ۹ برگزارشد و حاضران در نشست ضمن ارائه ‏پرسش‌هایی درخصوص موضوع افزایش توان اشتغال‌پذیری به جمع‌بندی محورهای این نشست پرداختند.
ل. س ۴۲/ ل. م ۵۴/ ع. ع ۵۷


( ۴ )