در هفتمین گردهمایی روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه های عضو طرح اقتصاد مقاومتی مطرح شد؛

توسعه شرکت‌های استارتاپی و دانش‌بنیان؛ مبنای توسعه اشتغال در کشور/ ایران در افق ۱۴۰۴ کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی وعلمی و فناوری

۱۰ آذر ۱۳۹۸ | ۲۱:۱۴ کد : ۵۱۴۷۹ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۴۵۱
در هفتمین گردهمایی روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه های عضو طرح اقتصاد مقاومتی ارتقای ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین‌المللی که امروز (یکشنبه) به میزبانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، بر توسعه شرکت‌های استارتاپی و دانش‌بنیان؛ در راستای توسعه اشتغال در کشور و لزوم حمایت از ایجاد دانش فنی تولید محصولات منتخب وارداتی از نظر ارزبری با همکاری دانشگاه‌های توانمند تاکید شد.
توسعه شرکت‌های استارتاپی و دانش‌بنیان؛ مبنای توسعه اشتغال در کشور/ ایران در افق ۱۴۰۴ کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی وعلمی و فناوری

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم دکترعلی آبادی، مدیرعامل گروه مپنا در "هفتمین گردهمایی دانشگاه ها و پژوهشگاه‌های عضو طرح اقتصاد مقاومتی" با اشاره به ارتقای سطح آموزش و پژوهش اموزش عالی کشور از طریق توسعه تعامل بنگاه‌های بزرگ صنعتی و دانشگاه ها و موسسات آموزشی، افزود: اینکه دانشگاه های تراز جهانی چه ویژگی دارند چگونه به این جایگاه رسیده اند و تراز جهانی برای دانشگاه های ما کجاست و آیا الگوی واحدی برای همه دانشگاه های جهان برای جهانی شدن وجود دارد از نکات بسیار مهم در خصوص دانشگاه تراز بین المللی به شمار می رود.
وی به ۱۰ چالش مهم جهانی اشاره کرد و گفت: بیکاری، رشد اقتصادی، مراقبت های بهداشتی، سرمایه گذاری بلند مدت، امنیت غذایی، تجارت جهانی، برابری جنسیتی، اینترنت، بحران های مالی، تغییرات اقلیمی از جمله ۱۰ چالشی هستند که در دنیا قوانین به گونه ای وضع می شود که منفعت افراد و بنگاه ها در ارائه راه حل برای این چالش ها تامین شود.
دکتر علی آبادی تحریم ها، بیکاری، الودگی شهرها، بحران آب، نقش زنان، مشکلات اقتصادی، مهاجرت نخبگان، توزیع ناعادلانه ثروت، تعهدات سنتی تامین انرژی را از چالش های مهم کشورعنوان کرد.
وی با تاکید بر شاخص های مهم برای ارتقا دانشگاه ها در شرایط موجود در کشورگفت: تامین نیازهای جامعه، اثر بخشی دانشگاه ها در جامعه و تعاملات، رشد شاخص های آموزش عالی و استانداردهای تحقیقاتی، توسعه استانداردهای اجتماعی و دستیابی به شاخص های جهانی از مهمترین شاخص ها برای رسیدن دانشگاه ها به اهداف بلند مدت خود متناسب با نیازهای کشور است.
مدیرعامل گروه مپنا با تاکید بر اینکه توسعه صنعتی دانش بنیان در کشور بدون حمایت از تولید داخلی امکان پذیر نیست، افزود: با بررسی شاخص های رقابت پذیری کشور که جایگاه ویژه آن را در دو موضوع حجم بازار و سرمایه انسانی توانمند و سلامت نشان می دهد حرکت به سمت تامین نیاز های بازار داخلی با توسعه شرکت های استارت آپی و دانش بنیان می تواند مبنای توسعه اشتغال در کشور و افزایش تولید ملی باشد.

 

ایران در افق ۱۴۰۴ کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی وعلمی و فناوری ‌‌‌‌
دکتر قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد در پروژه ارتقا ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین المللی در مورد اسناد فرادستی گفت: سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، نقشه جامع علمی کشور، برنامه ششم توسعه، احکام دائمی برنامه های توسعه و سند چشم انداز از شاخص های این اسناد به شمار می رود.
مدیر عامل بانک پاسارگاد افزود: بررسی اسناد فرادستی، رتبه کشورها در شاخص جهانی، ارتباط با صنعت و دانشگاه و رویکردهای تامین مالی از عوامل مهم ارتقا دانشگاه ها است
وی با اشاره به اینکه در افق ۱۴۰۴ ایران کشوری توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی و با تعاملی سازنده و موثر در روابط بین الملل است، گفت: برای پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، پیاده سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان و دستیابی به رتبه اول در منطقه از سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است.
دکتر قاسمی در خصوص بررسی رتبه کشورها در شاخص جهانی نوآوری گفت: کشورهای سوئیس، سوئد، امریکا و هلند در رتبه های اول و کشور ایران در رتبه ۶۱ جهان قرار دارد.
مدیرعامل بانک پاسارگاد در مورد مزیت های ارتباط صنعت و دانشگاه در دانشگاه های نسل سوم گفت: در بخش صنعت بهره گیری از نتایج تحقیقات در تولید و ایجاد فرصت های شغلی مناسب برای دانش آموختگان دانشگاه ها و در بخش دانشگاه ها آموزش و ارتقای دانش سرمایه انسانی و آماده سازی آنها برای حضور در بازار کار و شناسایی نیازهای تحقیقاتی بخش صنعت از نکات کلیدی به شمار می رود.
دکتر قاسمی به محورهای راهبردی برای مبدل شدن به دانشگاه نسل سوم تاکید کرد و افزود: تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی، اهتمام بر آموزش کارافرینی و مهارت آموزی، تربیت اساتید، توسعه هدفمند مهارت ها، ایجاد بسترهای لازم، تعامل بیشتر دانشگاه ها با صنایع و ایجاد موسسه های مطالعاتی و پژوهشی است.
مدیرعامل بانک پاسارگاد در مورد تامین مالی فعلی دانشگاه های ایران گفت: منابع دانشگاه ها یا از بودجه دولتی یا درآمد های اختصاصی تامین می شود که در بخش بودجه دولتی محدودیت منابع مالی دولت و کاهش سقف اعتبارات و فشار تقاضا برای ورود به دانشگاه های دولتی و در بخش درآمدهای اختصاصی کاهش نسبت استاد به دانشجو و افت کیفیت تحصیلی دانشجویان از جمله آسیب های این منابع به شمار می رود.

محورهای بالادستی، پایین دستی، محیط زیست و طرح های ملی در پژوهشگاه صنعت نفت
در ادامه دکتر جعفر توفیقی، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به محورهای کار در پژوهشگاه صنعت نفت محورهای بالادستی، پایین دستی، محیط زیست و طرح های ملی را از جمله این محورها برشمرد.
وی در خصوص محور های بالادستی این پژوهشگاه در حوزه اکتشاف گفت: پروژه های مدلسازی حوضه و سیستم های کربنی خلیج فارس (طرح مروارید)، مطالعه و مدلسازی یکپارچه افق های مخزنی در ناحیه دشت آبادان، شناسایی، مطالعه و ارزیابی منابع شیل های گازی در ناحیه لرستان و بررسی کمی و کیفی منابع هیدرات گازی دریای عمان از محورهای کاری در حوزه اکتشاف می باشد.
رئیس پژوهشگاه صنعت نفت به حوزه حفاری اشاره کرد و گفت: انجام مطالعه پژوهشی و فناورانه به منظور توسعه فناوری های در جهت بهینه سازی فرایند های تولید و افزایش ضریب برداشت در میدان اهواز، توسعه فناوری و به کار گیری سیال حفاری بومی جهت کنترل هرزروی در میدان های هیدروکربنی و ساخت دوغاب سیمان سبک وزن با استفاده از افزودنی میکروبلاک بومی شده از اقدامات حوزه حفاری به شمار می رود.
دکتر توفیقی در حوزه ازدیاد و برداشت گفت: مطالعه جامع و ارائه طرح توسعه میدان گازی هما، میدان آزادگان و جلوگیری از رسوب آسفالتین از اقدامات دراین حوزه است
وی به اقدامات مهم پژوهشگاه صنعت نفت اشاره کرد و گفت: عقد تفاهم نامه همکاری در احداث واحدهای MINI LNG با شرکت مپنا که شامل احداث واحدها ، دانش فنی و طراحی پایه توسط پژوهشگاه و سرمایه گذاری و مهندسی توسط شرکت مپنا می شود و ارائه لیسانس و طراحی واحد تولید ماده بودارکننده گاز طبیعی از میعانات گازی به ظرفیت ۷۰۰ تن در سال، مذاکرات طرح توسعه تکنولوژی کک در کشور، طراحی و واگذاری دانش فنی مرکاپتان زدایی جریان های بوتان پالایشگاه گاز بیدبلند و طرح تولید سوخت مناسب برای ناوگان کشتیرانی از جمله این اقدامات است.
دکتر توفیقی در ادامه افزود: ایجاد مرکز نوآوری با تاسیس مرکز ایده پردازان جوان در سال ۷۹ آغاز و سپس تاسیس مرکز نوآوری با مشارکت معاونت علمی و تفاهم نامه پژوهشگاه با معاونت علمی و فناوری، معرفی ایده پردازان به عنوان کارگزار معاونت و تخصیص مکان و تجهیزات این مرکز در بهار سال ۹۸ و طرح ملی میزبانی پژوهشگاه صنعت نفت از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه های برتر کشوراز کارهای مهم این پژوهشگاه بوده است.

حمایت از ایجاد دانش فنی تولید محصولات منتخب وارداتی از نظر ارزبری با همکاری دانشگاه های توانمند
دکتر قبادیان، معاون آموزش و پژوهش و فناوری وزارت صمت در نشست پروژه ارتقا ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین المللی، به حمایت از ایجاد دانش فنی و فناوری تولید محصولات منتخب وارداتی از نظر ارزبری با همکاری دانشگاه های توانمند کشور اشاره کرد و گفت: ابلاغ پروژه های رونق تولید که ۳۴ پروژه در قالب ۷ محور و پروژه توانمند سازی تولید و توسعه اشتغال پایدار یا طرح ملی تاپ می توان تاکید کرد.
وی به اثرات پروژه بومی سازی دانش فنی و فناوری تولید محصولات ارزبر اشاره کرد و افزود: بهره برداری بهینه از توان دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان، افزایش رقابت پذیری بنگاه ها، خلق ارزش افزوده جدید از طریق توسعه تولید کالا، رسوخ دانش و فناوری جدید در بنگاه های اقتصادی و کاهش واردات و ارزبری از جمله این اثرات است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت با اشاره به هرم توانمندی یک بنگاه در بهره برداری از فناوری افزود: انتخاب یا خرید فناوری، بهره برداری از فناوری، تحقیق و توسعه فناوری و تحقیقات پایه و نوآوری؛ پایه های این هرم را می سازد.
دکتر قبادیان در مکانیزم برد_برد برای ذینفعان گفت: وزارت صمت، وزارت عتف، ستاد کل نیروهای مسلح، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه آزاد اسلامی با ارتقا بهره وری یک بنگاه، رفع نیازهای فناورانه آن بنگاه، رفع نیازهای به تخصص های مختلف با هزینه کمتر، اثربخشی دوره های پسا دکتری، اثربخشی پایان نامه ها و اثر بخشی دوران خدمت و کسب مهارت و توانمندی ورود به بازار کار؛ می توانند در کنار هم نقش بزرگی ایفا کنند.
س.س ۵۲/ ن.ش ۵۸/ ع.ع ۵۷