معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تأکید کرد؛

لزوم پیوند دانشجویان با بدنه دانشگاه و جامعه/ ضرورت مجهز شدن کارگزاران دانشگاه‌ها به مهارت پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه

۲۸ آبان ۱۳۹۸ | ۱۵:۴۷ کد : ۵۱۲۳۳ اخبار برگزیده اخبار ستادی سرخط خبرها
تعداد بازدید:۴۱۶
دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به نقش مهم دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها در بحث دانشگاه اجتماعی گفت: دانشجویان باید با بدنه دانشگاه و جامعه پیوند لازم را برقرار و مجهز به توانایی‌ها و مهارت‌هایی باشند که بتوانند به پرسش‌ها و نیازهای جامعه پاسخ دهند.
لزوم پیوند دانشجویان با بدنه دانشگاه و جامعه/ ضرورت مجهز شدن کارگزاران دانشگاه‌ها به مهارت پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر غفاری در آیین افتتاحیه طرح ملی توانمندسازی سفیران فرهنگی دانشگاه‌های کشور که امروز (سه‌شنبه) در دانشگاه تهران برگزار شد، به دانشگاه چندبعدی اشاره کرد و افزود: رسالت دانشگاه باید آن‌گونه باشد که خود را تنها محدود به بعد آموزش و پژوهش نداند؛ هرچند که این دو از مأموریت‌های مهم دانشگاه محسوب می‌شوند ولی دانشگاه مؤثر دانشگاهی است که در راستای توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فنی نیز گام بردارد و به تعبیری دانشگاه چندبعدی و چندمنظوره باشد.

وی در ادامه گفت: دانشجو باید علاوه بر کسب مهارت‌های حرفه‌ای در رشته تحصیلی، توانایی‌های دیگری را نیز کسب کند تا از انزوا خارج شده و با جامعه پیوند بخورد و بر این مبنا با تعاملی که با معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری انجام دادیم روی چهار توانایی مهم به توافق رسیدیم.

دکتر غفاری به این چهار توانایی اشاره کرد و افزود: توانایی نخست آشنایی هر چه بیشتر دانشجویان و سفیران فرهنگی باسیاست‌های حوزه‌های عمومی است یعنی با فضای عمومی جامعه و مبانی این حوزه آشنا شده و بینش نظری کسب کنیم.

وی گفت: توانایی بعدی؛ برای آنکه بتوانیم پیوند مطلوبی با جامعه برقرار سازیم این است که جمعیت هدف را به‌درستی شناسایی کرده و بدانیم در چه میدانی و با چه مختصاتی ورود پیدا کرده‌ایم تا بتوانیم ارتباطی محکم و دقیق با نسل جدید جامعه برقرار کنیم و هر چه شتاب تغییرات در جامعه بیشتر می‌شود، توجه به این موضوع هم از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به نکته سوم اشاره کرد و گفت: جوامع جدید به‌عنوان جوامع مخاطره‌ای شناخته می‌شوند، لذا امروزه در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی مواجهه با مجموعه‌ای از مخاطرات، امری اجتناب‌ناپذیر است که باید این مخاطرات شناخته و مدیریت شود.

دکتر غفاری ادامه داد: در دوره جدید نقش کنشگران اجتماعی و عاملیت انسانی قوت بیشتری گرفته است ولی بازهم ما محاط در ساختارها و تنظیمات مدیریتی هستیم و لذا باید بدانیم که چگونه با این مجموعه‌ها و نظامات اداری ارتباط برقرار کنیم زیرا در عصر جدید با جامعه سازمانی روبه‌رو هستیم و آشنایی و شناخت این سازمان‌های اجتماعی از نکات مهم برای سفیران فرهنگی به شمار می‌رود.

در ادامه این نشست دکتر جواهریان، معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با تأکید بر این نکته که از سفیران فرهنگی انتظار می‌رود با طرح پیشنهادات و انتقادات سازنده خود برای برگزاری بهتر دوره‌ها ما را در این راه یاری دهند گفت: در سال ۱۳۹۶ کار را با طرحی به نام تدوین بسته ارتقای خوابگاه‌های دانشجویی شروع کردیم که در این طرح و در مواجهه با دانشجویان یک سری از خواسته‌های آنان در محدوده مسائل آموزشی و یک سری از خواسته‌ها در محدوده موضوعات رفاهی بود که این بخش از خواسته‌ها را با معاونت‌های دانشجویی دانشگاه‌ها در میان گذاشتیم و امروز در اینجا گردآمده‌ایم تا سفیران فرهنگی در کارگاه‌های آموزشی شرکت کنند تا بتوانند آنچه را که در این کارگاه‌ها و حول این چهار محور می‌آموزند به دانشگاه‌های خود منتقل کنند.

وی با بیان اینکه یکی از محورهای اصلی کار معاونت امور زنان و خانواده حمایت از تشکل‌های سراسر کشور است، افزود: هفت دوره نشست سراسری برای بیش از یک هزار تشکل یا سمن در کشور داشتیم و آنها را آموزش دادیم؛ یعنی ما ظرفیت‌ها را شناسایی می‌کنیم برای آنکه بتوانیم با سازمان‌های مردم‌نهاد کار کنیم و خیلی از این سازمان‌های مردم‌نهاد الآن با ما طرح‌های مشترک دارند.

دکتر جواهریان گفت: در بین طرح‌هایی که از طرف جاهای مختلف ارائه می‌شود طرحی را که یک تشکل به ما معرفی کند قطعاً با آن تشکل قرارداد می‌بندیم به خاطر اینکه حمایتمان را از تشکل‌ها نشان دهیم و از تشکل‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و محیط زیستی دعوت به همکاری می‌کنیم و یکی از نکات مهمی که ما انتظار داریم سفیران فرهنگی امروز در این دوره‌ها فراگیرند بحث تاب‌آوری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی است که چگونه در هر شرایطی بتوانیم تاب آور باشیم.

س.س ۵۱/ ل.م ۵۴/‏ ع. ع ۵۷