مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم:

دانشجویان را با فضاهای مهارت‌آموزی خارج دانشگاه آشنا کنید

۱۵ آبان ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۱ کد : ۵۰۹۳۷ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۸۸۶
دکتر محمدرضا آهنچیان مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست مشترک با رئیس، معاونان، روسای دانشکده‌ها و مدیران آموزشی دانشگاه یاسوج، گفت: دانشجویان را با فضاهای مهارت‌آموزی خارج دانشگاه آشنا کنید.
دانشجویان را با فضاهای مهارت‌آموزی خارج دانشگاه آشنا کنید

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه یاسوج، دکتر آهنچیان در این نشست گفت: یک‌هزار نفر در ۷۰ کارگروه وزارت علوم فعالیت می‌کنند که این افراد از اساتید دانشگاه‌های کشور انتخاب و با حکم معاون آموزشی به عضویت این کارگروه‌ها در می‌آیند.
وی افزود: کمیسیون‌ها و شوراها نیز مصوبات این کارگروه‌ها را نیز بررسی و آنها را تصویب یا رد می‌کنند. برخی از این برنامه‌های تعریف شده نیز در همین کارگروه‌ها تصویب شده که از همکاران شما در دیگر دانشگاه‌های کشور هستند و مطمئناً دلسوز وزارت علوم و آموزش عالی کشور هستند.
دکتر آهنچیان افزود: براساس موافقت وزیر علوم، دانشگاه‌های مادر استان می‌توانند به تدوین و برنامه‌ریزی برنامه آموزشی خود بپردازند.
وی ادامه داد: دانشگاه‌های مادر استان و برخی از دانشگاه‌ها برای فرایند بازنگری برنامه مختار هستند و برخی دیگر از دانشگاه‌ها این موضوع را به کارگروه‌ها ارجاع می‌دهند که در صورت نیاز از رئیس دانشگاه برای توضیح و دفاع از برنامه دعوت می‌شود.
مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم بیان داشت: برخی از اساتید و دوستان دانشگاهی در گروه‌های مختلف که نسبت به برخی برنامه‌ها انتقاد دارند به شکل مکتوب اعتراض خود را مطرح و به دفتر برنامه‌ریزی آموزشی وزارتخانه ارسال تا به کارگروه مربوطه ارجاع داده شود.
دکتر آهنچیان در توصیه‌ای به اساتید دانشگاه یاسوج گفت: هر اقدامی که در مسیر مهارت‌افزایی و اشتغال‌پذیری دانشجویان از عهده شما بر می‌آید را انجام دهید و تاکید شده که در این راه هر اقدامی که صلاح می‌دانید انجام شود.
وی تصریح کرد: از نگاه آموزشی تاکید می‌کنیم که دانشجویان را با فضاهای خارج از دانشگاه آشنا کنید و با حفظ امنیت آنها را به فضای کسب و کار کشاورزی و صنعتی بکشانید تا مهارت‌های این حوزه‌ها را به صورت عملی ببیند.
دکتر آهنچیان بیان داشت: فرآیند و روندهایی در وزارت علوم تعریف شده و مشخص هست اما در حوزه عمل با برخی مشکلات مواجه هستیم که باید بیش از پیش برای حل آنها زمان و وقت کافی گذاشته شود.
مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم اظهار داشت: برای تدوین برنامه آموزشی نیز باید طرح توجیهی کامل نوشته شود و صورتجلسات و مصوبات پیوست را نیز داشته باشند و از سال ۱۳۹۵ تصویب شده و برای همه دانشگاه‌ها لازم‌الاجراست.
دکتر احمد عریان رئیس دانشگاه یاسوج نیز در این نشست گفت: دانشگاه یاسوج موفقیت‌های خوبی به دست آورده است و برای اولین بار جزء ۱۰ دانشگاه برتر کشور شد.
وی افزود: دانشگاه یاسوج در رتبه‌بندی شانگهای جایگاه بالاتری نسبت به بسیاری از دانشگاه‌های باسابقه کشور را کسب کرد.
دکتر عریان ادامه داد: یکی از اساتید این دانشگاه در بین پراستنادترین دانشمندان کشور و جهان قرار دارد که برای دانشگاه افتخار بزرگی است.
رئیس دانشگاه یاسوج بیان داشت: از بین ۱۳ نفر از اساتید نمونه کشور که هم در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشگاه‌های وزارت علوم انتخاب شده بود یکی از این افراد از دانشگاه یاسوج بود که توسط رئیس جمهور و وزیر علوم مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفت.
دکتر عریان به مهم‌ترین عنوان کسب شده دانشگاه یاسوج اشاره کرد و گفت: در رتبه‌بندی موسسه تایمز نیز که برای اولین بار دانشگاه یاسوج ثبت‌نام و شرکت کرد، در ۱۳ شاخص بین کل دانشگاه‌های کشور مقام دوم را به دست آورد که بسیار حایز اهمیت بود.
وی ادامه داد: دانشگاه یاسوج همچنین در رتبه‌بندی مهندسی و تکنولوژی نیز رتبه ۳۰۱ تا ۴۰۰ را به‌دست آورد که نشان از توانمندی دانشگاه یاسوج در حوزه فنی و مهندسی دارد.
رئیس دانشگاه یاسوج تصریح کرد: ما نیز جزیی از پیکره بزرگ وزارت علوم هستیم و خواهان استفاده از اساتید این دانشگاه در سطح وزارتخانه و کارگروه‌ها و شوراهای وزارت علوم هستیم.
دکتر عریان بیان داشت: بر اساس مزیت نسبی استان از سوی دانشگاه رشته‌های بین‌رشته‌ای با حساسیت و سخت‌گیری بسیار، تعریف و به وزارتخانه ارایه شده است و توقع این است که با آنها موافقت شود.
وی ادامه داد: تبدیل برخی رشته‌ها به گرایش‌های خیلی کوچک ممکن است برای دانشگاه تهران یک مزیت باشد ولی برای دانشگاه‌های دورتر از مرکز ضرر و زیان دارد که لازم است وضعیت و شرایط همه کشور را دید و بر اساس نظرات دانشگاه‌ها رشته‌ها تعریف شود.
دکتر عریان در پایان گفت: استفاده از اساتید برخی از دانشگاه‌های جوان در کارگروه‌ها می‌تواند فکر و اندیشه نو و جدید و نیروی تازه‌ای را به این کارگروه‌های وزارتخانه تزریق کند.
ل.م ۵۴/ ع.ع ۵۷


( ۳ )