وزیر علوم در پنجاه و دومین اجلاس معاونان آموزشی دانشگاه‌های کشور تأکید کرد:

استفاده از یافته های علمی و فناوری‌های جدید برای حل مشکلات جامعه؛ سیاست‌ وزارت علوم

۰۹ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۳:۲۷ کد : ۴۹۶۴۱ اخبار برگزیده اخبار ستادی سرخط خبرها
تعداد بازدید:۲۷۲
دکتر منصور غلامی، امروز (شنبه) در پنجاه و دومین اجلاس معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های سراسر کشور که به میزبانی دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) برگزار شد، استفاده از یافته های علمی و فناوری‌های جدید در حل مشکلات جامعه و مردم را از سیاست‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد.
استفاده از یافته های علمی و فناوری‌های جدید برای حل مشکلات جامعه؛ سیاست‌ وزارت علوم

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره)، دکتر غلامی اظهار داشت: ما امروز در شرایط ویژه‌ای در آموزش عالی کشور قرار گرفته‌ایم که نیازمند اقدامات ویژه‌تر از سوی متولیان آموزش عالی است.

وی تصریح کرد: در چهل سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، آموزش عالی از نوساخته شد به‌گونه‌ای که در دوره اول فعالیت خود وظیفه تربیت نیروی انسانی و جایگزینی مسئولیت‌های آموزشی با نیروهای جدید کشور در دستور کار آن قرار گرفت و در اواسط دهه هفتاد تمام این نیازها تأمین شد تا جایی که بخش اعظم مسئولان و دانشگاهیان از دانش‌آموختگان ایران هستند.

وزیر علوم ادامه داد: در دوره دوم توسعه تحصیلات تکمیلی مورد توجه قرار گرفت و این پیشرفت‌های محسوس با رشد مقالات علمی موجب حضور دانشگاهها و اساتید ایرانی در مجامع پیشرفته دنیا شد.

دکتر غلامی گفت: در اواخر دهه هشتاد نیز شاهد تحول در به‌کارگیری نتایج علمی بودیم به‌طوری‌که نقدهای موجود به تعداد مقالات امروز به این سمت رفته که با ۴۳ پارک علم و فناوری در کشور ایدههای منبعث از نظریات علمی به سمت تبدیل به ایده‌های تجاری و اشتغال آفرینی و تبدیل به ثروت رفته است.

وزیر علوم یادآور شد: تشکیل ۵۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان نتیجه همین رویکردها بوده که با هدایت پارک‌های علم و فناوری به وجود آمده است.

وی با تأکید بر اینکه باید یافته‌های علمی به سمت جامعه انتقال یابد و در جهت کمک به حل مشکلات جامعه و صنعت به کار گرفته شود، گفت: به برکت تأسیس این پارک‌ها و مراکز دانش‌بنیان، برخلاف گذشته که انتظار استخدام در ادارات دولتی بود امروز با این شرکتها بسیاری از جوانان به‌سرعت به سمت ورود به بخش تخصصی مرتبط با حوزه کاری خود می‌روند.

دکتر غلامی بابیان اینکه امروزه ارتباط با صنعت در دانشگاه‌ها قدری گسترش‌یافته گفت: سال گذشته بسیاری از صنایع به دانشگاهها مراجعه و راهکار حل مسائل خود را از دانشگاه گرفتند و انتظار می‌رود دانشگاه‌ها از این حرکت‌ها حمایت کرده و در ادامه سیاست‌های وزارت علوم توسعه دانش و فناوری‌های جدید را به سطح جامعه انتقال دهند.

به گفته وی با توجه به شعار سال جاری با موضوع رونق تولید دانشگاه‌ها نیز در سال‌های اخیر این مسئله را موردتوجه جدی داشته‌اند، که باید گزارش های مرتبط با این اقدامات تهیه و اطلاع رسانی شود.

وزیر علوم با تأکید بر لزوم توجه به رعایت اخلاق حرفه‌ای و پژوهشی در دانشگاه‌ها گفت: در همین راستا اخیراً نیز قانون مقابله با تقلب علمی در مجلس تصویب شد.

دکتر غلامی افزود: بی‌اخلاقی‌ها در حوزه آموزش و گرایش به مدارک دانشگاهی بدون زحمت باعث شد تخلفاتی در دانشگاهها شکل بگیرد که شان آموزش عالی را زیر سؤال ببرد و این اتفاقات دست‌مایه کسانی شد که چشم دیدن جمهوری اسلامی را ندارند و نتایج آن را زیرسوال می‌برند.

وزیر علوم یادآور شد: در این راستا آئین‌نامه این موضوع نیز در وزارت علوم تهیه و ابلاغ خواهد شد؛ اما معاونان آموزشی هم باید در اولین نشست‌های خود این را منتقل کنند که تک‌تک اعضای هیئت‌علمی و مدیران گروهها مسئول نظارت بر حسن انجام فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشجویان هستند.

وی در خصوص رشته‌های علوم پایه نیز گفت: این رشته‌ها به‌طور نگران‌کننده‌ای با کاهش تقاضا مواجه است که در این میان هم هدایت تحصیلی دانش آموزان در مدارس باید اصلاح شود و هم‌خانواده‌ها با پرهیز از نگاه اقتصادی بر تحصیل فرزندان خود در رشته‌های خاص تمرکز نکنند.

وزیر علوم افزود: البته ما هم باید با دستور کار قرار دادن برنامه‌هایی، در این رشته‌ها جاذبه ایجاد کنیم تا با حمایت بیشتر از استعدادهای بهتری از علاقه‌مندان تحصیل در علوم پایه بهره‌مند شویم.

وی خاطرنشان کرد: البته در علوم انسانی هم این موضوع مهم است و درمجموع باید توجه شود که گرایش به علوم تجربی به سایر رشته‌ها آسیب می‌زند.

ل.م ۵۴/ ع.ع ۵۷


( ۳ )